Utbrytardrottning...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare angel76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 898
A

angel76

Vår hund är en riktig utbrytardrottning, ibland iallfall.
Vissa gånger när vår hud är ensam hemma, lyckas hon låsa upp dörren och ta sig ut (hoppar väl på vredet). Vi vet att dörren är låst för vi är väldigt noga med att kolla att den är låst nu för tiden.

Men ibland har hon inte ens varit ute i hallen när hon är ensam.
Har ni några tips för att få henne att inte kunna ta sig ut... :confused:

Sv: Utbrytardrottning...

Det låter ju helstolligt att hon lyckas öppna dörren trots att den är LÅST (inte bara stängd alltså). Jösses! Man kan ju misstänka att tomten eller grannen har en finger med i spelet. En hasp kanske skulle lösa problemet? :confused:

Ja, som vi har funderat på hur vi ska lösa detta.
Men att sätta något på utsidan har vi ju funderat på, men det kan ju oxå sända ut signaler till eventuella tjuvar "hej vi är inte hemma"...

Går det inte byta till ett lås som har nyckel på både insidan och utsidan?
Så att det inte är något vrede på insidan alltså.

En sådan där kupa att sätta över låset som dom hade/har i hyreshus.

Låset hemma hos mig går att ställa in så man behöver nyckel från insidan för att öppna det...
(för att ev tjuvar ska bli inlåsta? verkar korkat i det fallet, men funkar förmodligen bra på en hund som låser upp. :) )

Som någon sa, en sån skyddskåpa över vredet borde ju lösa det? Men talangfull hund måste jag säga =) Okej hoppa på dörrhandtag (vänd dem i sådana fall så de pekar rakt upp, hjälper mot de flesta), men lyckas få upp ett vred har jag nog aldrig hört förr. Men som sagt, kåpa, kostar under 100 spänn på claes ohlson och liknande, monteras enkelt själv (tom jag kunde när jag monterade ett på jobbet).

Prova med att vända upp och ner på dörrhandtaget. Så att man lyfter i handtaget istället för att dra det neråt. Även om h-n lyckas låsa upp, så kan h-n inte öppna.

Eller skaffa en "engelsk" dörrknopp! Det funkar åtminstone på en strävhårig vorsteh som klarar både in och utgående dörrar.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid... 2
Svar
25
· Visningar
2 962
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 898
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka