utbrytardrottning

A

Alva24

Nu måste jag säga att jag har nog sveriges grymmaste utbrytardrottning. Inget staket är för högt, för starkt, eller för respektingivande för denna donna. Rakt igenom om de är el, rakt över om de är trä och trots sina 170 har hon även bemästrat att krypa under.. Ja jag trodde de knappt själv men såg på håll hur denna bjässe la sig på sidan och liksom ålade i sidled..
Har i dagsläget ett trässtaket som ligger på drygt 150 över detta har vi en eltråd som sitter med en förhöjning på 18cm. Saken är den att damen inte ens vill fly hon vill bara ta sig ur hagen. Sen stannar hon på andra sidan eller joggar runt lite för att reta de andra hästarna. Hästen ifråga är bara 4 år, är inte understimulerad ( kan inte göra mkt mer än vi gör för vill ju inte pressa en så stor tjej som växer) hagarna är tillräckligt stora och hon har kompisar som hon gillar i hagen. jag tror snarast att de är själva utbrytandet som är de roliga och sen vet hon ju alltid att ngn kommer och försöker fånga henne och de är ju superkul att nån kommer och "gosar" mitt på dagen liksom.. ja.. nä nu har jag slut på ideer, är orolig att hon skall traska ut på vägen om ingen ser henne när hon går ut. Några tips va man gör med sådana "små" ligister?

Sv: utbrytardrottning

hmm är de ingen som kan ha ngn bra ide om hur man löser detta`? alla förslag är välkomna även om de känns som att man testat det mesta... :crazy:

Två vägar.
Antingen göra det ointressant att bryta sig ut. Ta på dina mest självkritiska glasögon, gå ut och se dig omkring och fundera!

Eller så gör det fysiskt och/eller mentalt omöjligt för hästen att gå ut.
Dom som påstår att hästen inte respekterar elstaket har fel. Det är min erfarenhet efter att ha kollat ett flertal sådana fall. Orsaken är att hästen inte får sin stöt eller att den är alldeles för svag. Den häst som fått 1-3 st rejäla stötar, aktar sig noga för nästa.
För att få denna rejäla stöt, fodras att anläggningen är i skick samt att eltråden når hästens hud, vilket ibland är det stora problemet.
För ett par år sedan var det en häftig diskussion här huruvida det var acceptabelt att sätta metallspröt på hästens grimma och ledare mellan den och hästhuden. Jag tycker det är OK om det är enda sättet att få elstaketet att fungera mot en lurvig kuse.

Se det så här: Moment 1 är att lära hästen vad elstötar är, moment 2 att dessa stötar finns i staketet.

LIA

Funkar tyvärr inte på alla hästar!
Var ett tag begåvad med fjording som bara dumpades i mitt stall och han hade full koll på elstaket. Han gick rakt fram till det ställe han tänkte gå ut på och lade nosen på tråden. Fick han en stöt backade han ca tre meter och tog sats och sprang rakt igenom staket. Fick han ingen eller en svag stöt bara fortsatte han rakt fram igenom tråden. Han hade precis som trådskrivarens häst ingen egentlig anledning att gå igenom det mer bara en princip för honom. Han kunde mycket väl bara gå igenom och vända och gå in i hagen igen.
Antar det var en av anledningarna att han lämnades hos mig så plötsligt som det skedde.

Fick han en stöt backade han ca tre meter och tog sats och sprang rakt igenom staket.
Han hade precis som trådskrivarens häst ingen egentlig anledning att gå igenom det mer bara en princip för honom. Han kunde mycket väl bara gå igenom och vända och gå in i hagen igen.
Jag har också en sån hemma. Hon kliver så snyggt mellan trådarna, ut och tillbaka in. :)
Men, och det är ett viktigt men, hon gör det inte efter en riktig karamell. Jag vågar påstå, att ingen häst går frivilligt in i ett staket den vet ger en fullgod stöt. Det är alldeles för otäckt och närmast fysiskt omöjligt! Gäller min fuling också.

Även till Alva: Mät spänningen i pulserna, fr a där hästen går ut. Om den är under 4.000 volt- åtgärda!!

LIA

Vi brukar sätta ett starkare aggregat men vi har aldrig haft någon extrem utbrytare heller.

Jag har agregat som ger 6000 detta hindrade inte fjordingen. Man hörde smällen han fick på nosen och om det var mörk så kunde man se gnistan. Men han bara tog sats och gick igenom.
Min lösning på problemet, jag sålde hästen så fort jag fick loss honom från den som lämnade honom hos mig. Han blev vangshäst hos Börjes, då blir det inte så mycket tid i hagen längre.

Hade en shettis i stallet som gjorde så. Bara gick rätt ut. Hade ingen respekt får elstaketet alls. Vi fick tipset att duscha hela hästen och se till att hon verkligen var dyngsur och därefter släppa in henne i hagen.
Det tog 5 minuter sen skulle hon igenom.
Det small till ordentligt och innan hon hann blinka så stod hon 5 meter ifrån staketet - inne i hagen.
Sedan dess har hon aldrig försökt ta sig igenom/under/över.

Nu gjorde vi detta på sommaren,(kan vara lite kallt nu...) och som sista utväg men hästen behövde helt enkelt bara få känna hur stötarna verkligen kändes. För som LIA skrev så är pälsen många gånger för tät för att tråden ska komma inpå huden.

Tycker att om det är möjligt så ska man skrämma hästen ifrån saker när inget annat funkar. Att göra det omöjligt eller bara tråkigt att bryta sej ut är (enligt mej) bättre metoder.

I vilken utsträckning har hästen i fråga någonting att äta?
Ja, ta inte illa upp nu, jag vill inte antyda att den "svälter", men jag skulle kunna tänka mig, att vissa hästar, kan, när matenransonen är slut, känna att den naturliga instinkten då är att söka efter mat. Hästar har ju ett behov av att äta under en stor del av dygnets timmar.Och om den tiden blir för kort, så kanske ett annat, icke önskvärt beteende uppträder i dess ställe.

Jaa, det tro jag är den största orsaken när hästar går ut, rastlösa eller fortfarande hungriga...Släng in en gran som den kan bita och tugga på eller lite mer hö.....;)

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 710
Hästvård Jag har ägnat senaste 24 timmarna åt att fundera, gråta, fundera mer, gråta ännu mer, förkasta, fundera ännu mer och förkasta ännu mer...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 167
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar