Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Fast den tyska och den klassiska är samma däremot är AR:s egen:p

Tror damen får läsa på:devil:
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Jo såg det, ville bara säga att jag hört det förut och att det är bra att ta till vid jämförelser, bakvänt eller ej.

Tycker också att jag träffat några ekipage som sökt sig vidare. I de fall jag har sett det är det pga av utvecklingen stagnerat och att tränaren helt enkelt befinner sig på lägre nivå än ekipaget. Visst kan man lära sig av alla men till en viss gräns.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Men nu ser jag den "svenska" samma som den tyska:p

Det har den väl alltid varit :confused: Samma menar jag, den svenska kommer väl ur den tyska ?
Problemet är väl att definitionen av orden inte är densamma.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Problemet är väl att definitionen av orden inte är densamma.

Åh, anar underlag för en låååång diskussion, plötsligt;) Där det mesta kommer att handla om kvalitén som börjar på L......

Även om jag gör det nmot bättre vetande så vore det intressant med en neutral och sakkunnig kommentar till om det egentligen är så stor skillnad i definition, själv är jag för okunnig för att veta det...

Alltså OM den tyska definitionen verkligen är annorlunda översatt/tolkad från början eller om det är helt enkelt att man senare "förenklat" eftersom det är kanske en svårdefinierad term redan från start.:confused:

* vad har jag ställt till nu :eek: Och erkänt min okunnighet....*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Jag skulle nog ha trott att det som är olika tolkning på är anlehnung som tolkas som stöd på svenska - kontakt eller förbindelse skulle kanske vara bättre. /:cool:
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Fast man säger ju kontakt? Numera i alla fall.

Däremot Lösgjordhet/Losgelassen har det ju varit mycket diskussioner om vad som ligger i det, enligt tyskar och svenskar.....här på buke i alla fall.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Håller med du där.
Det finns många termer som kan missförstås. Mkt beroende på vårt ordfattiga språk.
titta på uttrycket- Gå på tygeln- hur ska man tolka det:confused:
Sen blir det än värre när det kallas för Ner på tygeln:rofl: i vissa kretsar.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Hej alla "AR-bukesar". Som tränare av det jag kallar klassisk ridning har jag influenser av både tysk, svensk, AR, island, och western så snuddar ni här vid i mitt tycke "pudelns kärna". Men många av er gör utbildningsskalorna till en fast bibel som ska följas.. (Jag kan ha missuppfattat och ber därför redan nu om ursäkt i så fall). Den tysk/svenska utbildningsskalan har en dimension till som ni inte har nämnt, nämligen:
TAKT + STÖD = Grundläggande fas. För mig innebär detta att man vill ha rena gångarter och jämn kontakt med munnen, utan motstånd, med eftergift och sammankoppling med bakbenen genom ryggen. (Tänk fyra-åring.)
LÖSGJORDHET + RAKRIKTNING = Träning av påskjutet. Här tror jag att den största missuppfattningen uppstår för AR-anhängare, eftersom man kan tro att (och många utövare gör det) här ska "gasas på" i full rulle och ridas skänkelvikning allt vad tygeln håller så blir hästen rakriktad...:crazy: Egentligen är det ju här (för mig) som AR och engelsk ridning är varandra som närmast: genom böjning uppnå rakriktning som leder till samling!! Uttrycket påskjut betyder att hästen ska orka trampa in lika mycket med båda bakbenen, men att den inte är stark nog (ännu) att bära sig optimalt. Tonvikten läggs under den här fasen på att hästen blir mjuk, smidig och eftergiven för handen (OCH REDAN HÄR BÖRJAR STRÄVAN EFTER ATT INTE HA FÖR MYCKET STÖD) och att den är påverkbar för samtliga hjälper och går i en för utbildningen lämplig form.
SCHVUNG + SAMLING = Träning av bärkraften. Här har vi nog lättast att bli överrens tankemässigt, och alla vet hur det är tänkt att slutprodukten ska se ut. Inom engelsk ridning tänker man sig oftast att denna skala ska ta ungefär fem utbildningsår tills hästen lärt sig alla delar och ytterligare tre till fem år innan man kan säga ha nått hästens prestationsmax.
Utbildningsskalan är svävande, och det ena leder inte per automatik till det andra. Jag har sett hästar som piaffar helt underbart, men som inte är taktmässiga på en vanlig volt.. I mitt arbete använder jag mig av skalan som checklista, dvs får man ett problem under skolor eller annan samling, går jag tillbaka till takt (både på lång tygel och i form), kontrollerar lösgjordhet och ärligt stöd (för mig hänger stöd ihop med rätt/felaktig form, oavsett hur mycket/lite ryttaren har i handen) osv, tills man hittar var grundfelet ligger. Jag tror att skillnaderna är så små i praktiken mellan olika ridsätt (som utförs bra!!) utan det hänger på hästarna, både individer, rastyp och temperament vilken "sort" som är den perfekta!
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Hej alla "AR-bukesar". Som tränare av det jag kallar klassisk ridning har jag influenser av både tysk, svensk, AR, island, och western så snuddar ni här vid i mitt tycke "pudelns kärna". Men många av er gör utbildningsskalorna till en fast bibel som ska följas.. (Jag kan ha missuppfattat och ber därför redan nu om ursäkt i så fall). Den tysk/svenska utbildningsskalan har en dimension till som ni inte har nämnt, nämligen:
TAKT + STÖD = Grundläggande fas. För mig innebär detta att man vill ha rena gångarter och jämn kontakt med munnen, utan motstånd, med eftergift och sammankoppling med bakbenen genom ryggen. (Tänk fyra-åring.)
LÖSGJORDHET + RAKRIKTNING = Träning av påskjutet. Här tror jag att den största missuppfattningen uppstår för AR-anhängare, eftersom man kan tro att (och många utövare gör det) här ska "gasas på" i full rulle och ridas skänkelvikning allt vad tygeln håller så blir hästen rakriktad... Egentligen är det ju här (för mig) som AR och engelsk ridning är varandra som närmast: genom böjning uppnå rakriktning som leder till samling!! Uttrycket påskjut betyder att hästen ska orka trampa in lika mycket med båda bakbenen, men att den inte är stark nog (ännu) att bära sig optimalt. Tonvikten läggs under den här fasen på att hästen blir mjuk, smidig och eftergiven för handen (OCH REDAN HÄR BÖRJAR STRÄVAN EFTER ATT INTE HA FÖR MYCKET STÖD) och att den är påverkbar för samtliga hjälper och går i en för utbildningen lämplig form.
SCHVUNG + SAMLING = Träning av bärkraften. Här har vi nog lättast att bli överrens tankemässigt, och alla vet hur det är tänkt att slutprodukten ska se ut. Inom engelsk ridning tänker man sig oftast att denna skala ska ta ungefär fem utbildningsår tills hästen lärt sig alla delar och ytterligare tre till fem år innan man kan säga ha nått hästens prestationsmax.
Utbildningsskalan är svävande, och det ena leder inte per automatik till det andra. Jag har sett hästar som piaffar helt underbart, men som inte är taktmässiga på en vanlig volt.. I mitt arbete använder jag mig av skalan som checklista, dvs får man ett problem under skolor eller annan samling, går jag tillbaka till takt (både på lång tygel och i form), kontrollerar lösgjordhet och ärligt stöd (för mig hänger stöd ihop med rätt/felaktig form, oavsett hur mycket/lite ryttaren har i handen) osv, tills man hittar var grundfelet ligger. Jag tror att skillnaderna är så små i praktiken mellan olika ridsätt (som utförs bra!!) utan det hänger på hästarna, både individer, rastyp och temperament vilken "sort" som är den perfekta!
Intressant läsning!
Jag är ännu för okunnig för att bidra med ngt i denna tråd. Men jag läser i smyg. :D
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Åh, anar underlag för en låååång diskussion, plötsligt;) Där det mesta kommer att handla om kvalitén som börjar på L......

Även om jag gör det nmot bättre vetande så vore det intressant med en neutral och sakkunnig kommentar till om det egentligen är så stor skillnad i definition, själv är jag för okunnig för att veta det...

Alltså OM den tyska definitionen verkligen är annorlunda översatt/tolkad från början eller om det är helt enkelt att man senare "förenklat" eftersom det är kanske en svårdefinierad term redan från start.:confused:

* vad har jag ställt till nu :eek: Och erkänt min okunnighet....*

Jag sticker ut näsan och hävdar helt klart att det är STORA skillnader i hur man ser på de olika definitionerna, jag tycker det märks helt klart när man själv tränar för en tysk/tyskutbildad tränare. Det är mycket mer komplett ihopsatt deras träningar än om man jämför med dom svenska tränarna (självklart inte alla). Jag vet en hel del ryttare som tidigare hävdat att så är inte fallet men efter dom själva senare har tränat för tyskar/tyskutbildade så har dom insett den stora skillnaden i helheten och framförallt sättet att träna på.
Jag personligen har ju tränat för någon A-tränare, ett flertal B samt någon enstaka C- tränare och för några tyskar samt tyskutbildade och för mig är träningarna inte ens jämförbara i logik och pedagogik.

Det saknas ungefär halva läran hos dom svenska tränarna tyvärr. Det är ju inte för intet som det klagas hela tiden på att grundutbildningen hos dom svenska ryttarna brister så kopiöst mkt och det är ju klart att det måste spegla sig någonstans vilket det gör.

Med detta inlägget menar jag inte att jag skulle vara bättre än andra.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

TAKT + STÖD = Grundläggande fas. För mig innebär detta att man vill ha rena gångarter och jämn kontakt med munnen, utan motstånd, med eftergift och sammankoppling med bakbenen genom ryggen. (Tänk fyra-åring.)

Det var detta jag var ute efter i mitt svamliga inlägg. Men jag skulle vilja skriva TAKT + FRAMÅTBJUDNING + STÖD (= kontakt) som grundfasen. När detta funkar kan man jobba vidare. Om grunden inte funkar måste man istället backa tillbaka o hitta läget igen.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Jag sticker ut näsan och hävdar helt klart att det är STORA skillnader i hur man ser på de olika definitionerna, jag tycker det märks helt klart när man själv tränar för en tysk/tyskutbildad tränare. Det är mycket mer komplett ihopsatt deras träningar än om man jämför med dom svenska tränarna (självklart inte alla). Jag vet en hel del ryttare som tidigare hävdat att så är inte fallet men efter dom själva senare har tränat för tyskar/tyskutbildade så har dom insett den stora skillnaden i helheten och framförallt sättet att träna på.
Jag personligen har ju tränat för någon A-tränare, ett flertal B samt någon enstaka C- tränare och för några tyskar samt tyskutbildade och för mig är träningarna inte ens jämförbara i logik och pedagogik.

Det saknas ungefär halva läran hos dom svenska tränarna tyvärr. Det är ju inte för intet som det klagas hela tiden på att grundutbildningen hos dom svenska ryttarna brister så kopiöst mkt och det är ju klart att det måste spegla sig någonstans vilket det gör.

Med detta inlägget menar jag inte att jag skulle vara bättre än andra.


Jag har ingen åsikt eftersom det är nog över 20 år sen jag red för någon tysk och då bara sammanlagt några gånger då hon var i Sverige. Jag tror att språket då gjorde det svårt att förstå tillräckligt samt att det enda jag minns var hennes nogrannhet med detaljer.

Så jag kan inte jämföra.

Ja nu är det inte meningen att göra någon stor diskussion av det, kan för lite.
Men jag förstår det som att det idag är enorm skillnad, det säger ju inte bara du.

Men i min fråga menade jag mera om det alltid varit så, utbstegen är ju inte ny direkt. Var det kanske så förr att man hade samma tänk runt defintioner och innehåll och att ridutbildningen i Sverige då såg annorlunda ut :confused: Men att man nu tolkar/definierar det annorlunda, som du säger?

Jag tror ju att det fanns annat förr i Sverige, på många håll, bland de där gamla militärerna tex som jag har stött på förr. Och kanske ännu mer ännu längre tilllbaka? Det fanns inte jättemånga av dem ens när jag var liten:angel:
men några red jag för och vad jag minns var det rätt annorlunda på många sätt.

Tja, var det bättre/annorlunda förr helt enkelt:confused:

Och jag tycker inte att DU brukar påstå att du är bättre än andra:cool::confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

*knapplån*

Intressant. Jag gillar den tyska skalan enl K.A. Ziegner som börjar med

Relaxation, -Freedom, -Regulation... ... ...

Alltså Avslappning, Frihet och Regelbundenhet i gångarterna som grund för utbildningen. Han menar att varje steg bygger upp möjligheten av lyckas med nästa, och beskriver det utmärkt i sin bok, som jag dock läst den engelska översättningen av. Kanske har jag läst på lite slarvigt och nämnt dem i fel ordning med de kommer i alla fall först och sen bygger det på med kontakt, lösgjordhet, rakriktning o.s.v.

Friheten och regelbundenheten av gångarterna tycker jag är intressat. Jag undrar om man inte slarvar med detta ibland inom t.ex. AR, att man inte låter unghästen röra sig fritt och avspänt med en passiv och fullkomligt följsam ryttare i alla gångarter innan man börjar med formgivning. Att man kanske ibland vill vara med och forma och kontrollera för mycker redan från början. En tanke bara.

Vad tror ni andra?

Frida
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Jag tror du har rätt av det jag har tagit del av, jag kan inte påstå att jag vet så väldigt mycket om det, men när man läser här i alla fall, tex kan man få det intrycket.

Det ska formas och placeras ben i det absurda även på en ung häst.

Ang avslappning och regelbundenhet så är det ju egentligen att hitta takten och därmed balans. Tänker jag. En unghäst behöver ju dessutom allra först få hitta sin balans under ryttare.

I en gammal hopplära jag har talas om grunderna som lugn - rak - framåt.
En gammal tysk Gustav Steinbrecht lär ha sagt som grund "Rid din häst framåt och håll den rak". Fransmannen L´Hotte la till rak.

När jag kollade detta hittade jag en del intressant till ramtråden också:bow:
 

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp