Utbildningsstege???

S

seejii

Sitter o funderar på i vilken ordning man kan ta en grundutbildning. Finns det nån bra schematiskt uppläggning? Bara så man har ett mål o följa...
Tips?

/cj

Sv: Utbildningsstege???

Det finns ju hur många olika sådana här utbildningsstegar som helst, man kan få väldigt olika svar beroende på vem man frågar. Den jag har lärt mig ser ut såhär:

1. TAKTEN - Renheten, regelbundheten och friheten i de olika gångarterna.
2. LÖSGJORDHETEN - Fyiskt och psykiskt. Mjukheten i sidorna, mjukheten i ryggen och den fysiska och psykiska avspändheten.
3. STÖDET - Kontakten med hästens mun. Att hästen vill ta ett stöd.
4. SCWHUNGEN - Hästens bakbensaktivitet. Påskjut och ryggverksamhet.
5. RAKRIKTNINGEN - Lika stöd på bägge tyglarna och lika lydig på bägge skänklarna.
6. SAMLING - Sänka korset och lätta framtill. Vinkling i hästens bakre leder (tex. knä och hasled).
7. SJÄLVBÄRIGHET - Målet.

Den här gäller både för hästens utbildning och för utbildning av en ryttare.

Ok, Tack.
Men om man delar upp alla bitar?
Hur ser det ut då tex?
Takten... Vilka övningar? tex övergångar etcetc

Lösgjordheten, öppnor?
osv osv???

Som föregående skrev har det väldigt mycket att göra med vem man frågar. Också vad dina egna mål är t ex om du snabbt vill kunna tävla, då bör du ju följa den klassiska trappan à la dressyrprogrammen.

Personligen väljer jag:
Avslappning (sökning framåt/nedåt, länga överlinjen)
Påbörjan av rakriktning (muskla bakbenen någorlunda liksidiga, hästar tenderar gärna att skjuta mer med ena bakbenet och bära mer med det andra, hästen går alltså kassa skolor hela tiden skulle man kunna säga, fast mer eller mindre synligt ;) ) den här träningen fortsätter dock under så gott som hela utbildningen, tar lång tid att uppnå fullständig rakriktning. I början är det mest att försöka få hästen spåra på volter.
Takt tycker jag är nästa steg. Å andra sidan tränar jag själv det inte särskilt mycket, brukar komma av sej själv när man har en hyfsat rakriktad häst som lärt sej samla sej lite.
Schwung, lösgjordhet och samling tycker jag i viss grad hör ihop. Hästen måste vara avslappnad och lite samlad för att få schwung (annars har man missat nån bit) och lösgjord blir den delvis av samlande rörelser. Men lösgjordheten kan man också börja med redan när man tränar avslappning (framåt/nedåtsökning) och samlingen kommer automatiskt i viss grad om den är avslappnad och lärt sej sökningen framåt/nedåt dvs har en välvd överlinje. Sen bara vidareutvecklar man den med skolor, övergångar och halvhalter bl a.

Lite flummigt, min poänge är väl att viss rakriktning, avslappning och framåt/nedåtsökning och lösgjordhet skapar förutsättningar för resten. det bör vara prioriteringarna, å andra sidan ligger de nära de andra bitarna.

Hmm.. kan tillägga att det allra första man gör, och även tragglar på ett tag för att få en bra grund bör vara hjälperna, med fokus på max ett par hjälper per ridpass och när det känns som att det sitter befäster man dem bara i början av ridpassen. Och sen sökningen framåt/nedåt. Men då måste den kunna hjälperna för det förstås, kan vara bra att ha tömkört innan ;)

Inom AR finns det ju en utstakad utbildningstrappa att följa. Kolla http://www.ridkonst.nu/ och gå in på hästens grundutbildning om du är intresserad av det. :)

Varför ska schwungen komma efter stödet på tygeln? :confused: Nu blir jag fundersam, menar du att hästen måste ha stöd på tygeln för att ha schwung i "kroppen"...?

Jag skulle vilja ifrågasätta i stort sett hela din "lista" men nu är jag så trött och orkar inte göra det tyvärr.

concierge skrev:
Varför ska schwungen komma efter stödet på tygeln? :confused: Nu blir jag fundersam, menar du att hästen måste ha stöd på tygeln för att ha schwung i "kroppen"...?

Jag skulle vilja ifrågasätta i stort sett hela din "lista" men nu är jag så trött och orkar inte göra det tyvärr.

Det är väl inte PathOfClovers egen lista? Det är väl den klassiska utbildningsskalan enligt vilken man "ska" utbilda hästar ?

Eller är jag ute och cyklar ?

Liknande trådar

Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Kultur Jag är sugen på att försöka lära mig franska. Jag läste franska i 6 år i grundskolan, men det resulterade i mest teoretiska kunskaper...
Svar
15
· Visningar
734
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama