Sv: Utbildningsstege???
Som föregående skrev har det väldigt mycket att göra med vem man frågar. Också vad dina egna mål är t ex om du snabbt vill kunna tävla, då bör du ju följa den klassiska trappan à la dressyrprogrammen.
Personligen väljer jag:
Avslappning (sökning framåt/nedåt, länga överlinjen)
Påbörjan av rakriktning (muskla bakbenen någorlunda liksidiga, hästar tenderar gärna att skjuta mer med ena bakbenet och bära mer med det andra, hästen går alltså kassa skolor hela tiden skulle man kunna säga, fast mer eller mindre synligt
) den här träningen fortsätter dock under så gott som hela utbildningen, tar lång tid att uppnå fullständig rakriktning. I början är det mest att försöka få hästen spåra på volter.
Takt tycker jag är nästa steg. Å andra sidan tränar jag själv det inte särskilt mycket, brukar komma av sej själv när man har en hyfsat rakriktad häst som lärt sej samla sej lite.
Schwung, lösgjordhet och samling tycker jag i viss grad hör ihop. Hästen måste vara avslappnad och lite samlad för att få schwung (annars har man missat nån bit) och lösgjord blir den delvis av samlande rörelser. Men lösgjordheten kan man också börja med redan när man tränar avslappning (framåt/nedåtsökning) och samlingen kommer automatiskt i viss grad om den är avslappnad och lärt sej sökningen framåt/nedåt dvs har en välvd överlinje. Sen bara vidareutvecklar man den med skolor, övergångar och halvhalter bl a.
Lite flummigt, min poänge är väl att viss rakriktning, avslappning och framåt/nedåtsökning och lösgjordhet skapar förutsättningar för resten. det bör vara prioriteringarna, å andra sidan ligger de nära de andra bitarna.