Utbildning av Fjording

Sv: Utbildning av Fjording

Gör mycket övergångar. Sen låt honom inte gå och lalla i hans takt utan försök få honom att röra på fläsket :)

En fundering, dedär med reaktion osv. exempelvis skänkeln.

Vissa kör med små hjälper hela tiden och fortsätta ge hjälperna i impulser tills hästen lyssnat, och då slutar.
2. Kör med att hålla kvar trycket tills dne lyssnar och då släpper.
3. börjar med små men när dne inte lyssna göra tydligare och tydligare tills den lyssnar.
4. börja smått, och lyssnar den inte så tar man i en gång ordentligt så att den lyssnar. Att man då inte småpickar på hästen och gör den "skänkeldöv" i längden utan att man då får en reation på en gång.
5. när den ej lyssnar, göra hårdare upprepade gånger tills den lyssnar.

Och sen när den lyssnar eftergift och berömm såklart. Men det kanske är lite OT, men ni verkade börja prata ltie on känslighet :)

Först och främst måste man försäkra sig om att hästen verkligen förstår skänklarnas innebörd och vad ryttaren kräver. Jag lärde in det genom att lätt trycka med vaderna mot hästens sida och sen smacka lite om det behövdes (smackningens innebörd visste han redan eftersom han lärt sig den både vid hand och i vagn). Nu var min häst ung och inte inriden när jag köpte honom och då behövs ofta inga stora medel. Skulle han däremot inte gå fram nu när jag rider honom så trycker jag inte skänkeln hårdare, utan istället lägger jag på spöt som en förstärkning. Ibland "visar" jag även missnöje med rösten (han är tränad mycket med rösten) och då vet han att det är bäst att röra på styltorna. :)

För alltså där jag var medryttare var det sättet osm använde typ "hellre än gång hårdare/tydligare, så att den verkligen förstår, än flera fler halvdana" alltså, omdu förstår. Det fungerade ju iallafall br apå deras hästar. visst är det bästa olika på oliak hästar. Blev bara en fundering :) tack för svar!

Spotant kan jag tycka att om du trycker hårdare och hårdare innan hästen verkligen tar till sig skänkeln så kommer känsligheten för skänkeln hela tiden att minska = hästen blir mer och mer "skänkeldöv".

Hårdare och hårdare inan hästen erkligen tar till sig skänkeln ? :) Förlåt, men jag förstod inte riktigt, ibland arbetar min hjärna lite dåligt :).

Om du hela tiden måste trycka hårdare med skänkeln så kommer hästen till slut inte lyssna förens du skänklar hårt = känsligheten minskar

Vill naturligtvis använda så små hjälper som möjligt men under skritt behövs det tydlig markering. Han "faller" lätt tillbaka medan mina kamrater skrittar på friskt (tycker jag, dom är inte fjordingar). Tips?

Vad händer om du korrigerar med spöet så fort han börjar "sacka" efter? Jag har inte det problemet med min häst (också fjord). Det är snarare så att jag måste få honom att inte skritta överilat, dvs jag vill få honom att skritta i bra takt, genom hela kroppen utan att "stressa" sig igenom skritten.

Jo, jag petar till honom med spö´t och det tar han men 4-5 steg senare är vi tillbaka i lunket. Fick tipset att ta ett steg, stanna, ett steg, stanna...
Får se om detta har ngn inverkan!

Jag har svårt att tro att halter skulle göra att han får bättre framåtbjudning men man kan ju alltid testa.

Igår vid tömkörning hade han "väldig" framåtbjudning, hoppas detta fortsätter och inte bara var en engångsföreteelse!!!

Min erfarenhet av fjordingar är att de är i grunden vänliga hästar, men absolut inga blyga violer. Tvärtom ganska hårda hästar som behöver veta vart skåpet ska stå, om de inte ska bli odrägliga pansarvagnar.

I ridningen upplever jag att de av naturen inte är särskilt känsliga (ffa i munnen), så om man vill ha en fjording känslig så måste man träna upp den känsligheten, den finns inte där av sig själv. Så tydlig och vänlig, med mycket beröm (eftersom det är snälla hästar som i grund och botten vill vara till lags). Men eftersom det samtidigt är hästar som inte nödvändigtvis arbetar ihjäl sig i onödan, så att säga, så väldigt tydlig med att när jag säger fram så menar jag fram. Och tusen små tempoväxlingar och förhållningar för att göra hästen mer lyhörd.
Hur har du skapat den uppfattningen. Jag har ett fjorsto som jag haft sedan hon var ett halvårs ålder och är idag 8år och hon har aldrig visar tecken på att vara hård i munnen utan tvärt om hon är väldigt kännslig och mjuk till skillnad från andra hästtyper. Hårdheten i munnen handlar om ryttarens hand inget annat, de är precis som vilken häst som helst. Dock finns det många bl.a. Fjordingar som är hårda i munnen pga att de har en stark vilja och många ryttare klarar inte av dom.

Jag har haft samma problem tidigare men som idag är helt borta. För min fjording handlade allting om motivationen och hon tyckte under en längre tid att saker var jobbiga och gick inte på ordentligt och gjorde inte mer än nödvändigt. Nu däremot är motivationen på topp och hon går på i alla gånger med fint tempo och trampar under sig väl. Löjligt men sant började jag lite smått att leka i padocken med henne samtidigt som jag gjorde lite markarbete och ledarskap. Sedan när jag väl rider ger jag mycket beröm, kanske till och med för mycket egentligen men det funkar:) glöm inte heller eftergift då Fjordingar har kort och kompakt hals:)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Djurvän
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar