utbildade hovslagare

Sv: utbildade hovslagare

Hej!

Ett annat problem är väl att det är sjukt svårt att tag i en utbildad hovslagare med vettig syn på hästar som inte redan är fullbokad. Så är det iaf i mitt område.

De utbildade jag haft har lyckats sko helt tokigt, slå hästen rädd för hovslagare (med följden att jag behövt ge lugnande för att få på skor) eller helt enkelt slutat dyka upp och inte hört av sig (trots att vi haft tid inbokad). Detta är förstås på 2 olika hästar och inom en period av 7 år, men resultatet blir liksom det samma.

Min nuvarande är utbildad men klarade inte det skriftiga provet (enligt alla jag pratat med pga dyslexi) och varken vill eller orkar ta tag i det igen. Den utbildade klinikhovslagaren jag varit hos när hovarna var som värst (efter den högst utbildade och mest vidareutbildade av alla hovisar jag haft) har godkänt att jag använder denna hovslagare och i brist på bättre håller jag mig till det.

/Lavinia

Det är klart du ska hålla kvar i din hovslagare om den skor din häst bra.
Dock är det självklart så, att om man har dyslexi så får man göra proven muntligt på hovslagarskolorna, SHF också.

Det är brist på utbildade hovslagare i Sverige. Så är det bara...Många slutar efter en kortare tid i yrket pga att det är fysiskt mycket tungt. Idag är majoriteten av eleverna på skolorna kvinnor. Har det någon betydelse för hur länge man stannar i yrket? Jag vet inte.

När jag gick utbildningen fick vi reda på att medel längden som yrkesverksam hovslagare är 5 år, kommer dock inte ihåg var den siffran kommer ifrån.
Av vi 11 i klassen som gick ut för 5 år sedan är det 4 som jobbar med det 2 vet jag inte men har svårt att tro att dom skor och dom andra slutat eller skor i mycket liten skala (0-3 hästar vecka).
Ingen av oss som slutat har gjort det för att det är tungt.

Vi var 3 men och 8 kvinnor.

Varför har ni slutat? Pma om du vill. Jag är uppriktigt intresserad, jobbar med de här frågorna som diskuteras här.

Handlar om att vi ser det som säkrare och/eller lättare att vara anställd än egen företagare utan anställda.

Lättare att ta ledigt på kort varsel.
Lättare att vara hemma vid sjukt barn.
Mm

Hej!

Självklart är det så idag, men han har jobbat som hovis rätt länge och tycker nog inte det är värt det att försöka läsa in teorin igen för ett munligt prov. Han har ju jobb så han klarar sig iaf, liksom...

/Lavinia, som hellre haft en helt godkänd, men haft sån otur att när hon nu hittar en som inte triggas av en utmanande häst så håller jag mig till honom.

Hej!

Självklart är det så idag, men han har jobbat som hovis rätt länge och tycker nog inte det är värt det att försöka läsa in teorin igen för ett munligt prov..

Jag tycker det här låter väldigt märkligt! Alla skolor är skyldiga att erbjuda en lösning för dyslektiker! Såsom muntligt eller vad som nu fungerar bäst! Jag jobbar på en hovslagarskola! Jag är också milt dyslektisk och jag gjorde iaf teoriprovet "vanligt", dvs med papper och penna. Jag klarade teorin någt över godkäntnivån. Då tyckte jag det var ganska tufft prov. Nu efter att ha jobbat ett antal år så gör jag provet på en pisskvart! Det blir bara enklare ju mer man jobbar! Teorin är alltså hästens anatomi och det får man ju verkligen hoppas på att hEn kan!? Det är också hovsjukdomar och liknande vilket man också verkligen får hoppas! Hur ska man veta hur/vad man ska göra om man inte har teorin/anatomin klart för sig??

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 348
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Loons
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 618
Senast: Liten
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
10 198
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka