Utbilda varmblod

Tikket

Trådstartare
Har en kompis som står i samma stall som mig som nyligen köpt ett varmblod f.98.
En supertrevlig nätt liten valack på endast 155 i mkh. :D

Det som jag märker är att han lätt blir orolig i munnen, tuggar extremt mycket på bettet/gapar.
Enligt vet bes. Hade han en hake på T2? (tror jag det stod), och veterinären ska komma ut nu i veckan och raspa.
Om nu det frenetiska tuggandet består, vad kan man göra åt det, och går det göra något? :confused:

Annars är han en superhäst, lättlärd osv. Just nu jobbar vi honom med "gummisnodd" (halsförlängare) & Martingal för att han inte ska sjunka så med ryggen och nosen i vädret.
Han har dock lätt för att ta bettet och bli stark, hur ska man avvärja så att han inte går in i den onda cirkeln att ta bettet och ta "travar traven". :eek:

165836_347614705318890_1994826852_n.jpg


531517_345996308814063_1099420953_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Utbilda varmblod

Min erfarenhet är ett hästar som tuggar frenetiskt på bettet fortsätter med det även om tänderna eller bettet åtgjärdas. Det sitter i systemet liksom. Men kanske trivs hästen bättre på bettlöst?

Först och främst skulle jag lägga undan snodden, att snörpa in huvudet på honom kommer inte leda till att han höjer ryggen. Sedan kanske arbeta honom i töm, så han får en chans att muskla sig lite utan ryttare. Att tömköra ut i skog och backar är guld värt! Förmodligen orkar han inte samla sin trav ännu, varför han vill trava så fort. Sedan är det ju det han lärt sig att man ska göra. Så när ni travar, bryt av innan han blir stark och beröm massor, han måste förstå de nya förväntningarna. Alla försök i rätt riktning ska uppmuntras. Ge honom inte chansen att göra fel och ta bettet, utan avvärj innan dess. När han musklar om sig och blir starkare i kroppen kommer han orka utföra det ni ber om!
 
Sv: Utbilda varmblod

Funderade på detta när hon red igår, att man avbryter precis när det går som bäst, innan han hinner att bli stark och dra iväg. Då måste han ju förstå att om han gör rätt blir det kopplat till en belöning? Belöning = Vila?
Eller alla hästar kanske inte tar vila som belöning? Kan man testa att tömköra bettlöst? Har tillgång till ett hackamore och tömmar + longeringsgjord. Fungerar det?

Nu snörper vi ju inte in huvudet på honom, eftersom vi knappt spänner snodden alls, men den hjälper ändå honom att förstå att inte ha öronen i ryttarens ansikte och faktiskt ta ner huvudet och slappna av! Igår skrittade han på långa tyglar med snodden och huvudet lååångt ner i en avslappnad lång-låg form. Vilket den hästen aldrig gjort tidigare!
 
Sv: Utbilda varmblod

Belöning = eftergift! Genom att berömma honom och inte öppna upp för att "göra fel" kommer han lära sig vad ni ber om. Jag tömkör ofta bettlöst, men inte med hack, jag tror det blir svårt att få igenom sina signaler med skänklarna. Tycker grimma är ett bättre alternativ, så börjar man ofta med unghästar!

Faktum kvarstår att huvudets position inte påverkar ryggen. Men om ni vill använda det så, jag hade inte gjort det.
 
Sv: Utbilda varmblod

Huvudets position påverkar i högsta grad ryggen. Hur kan halsen och huvudet inte påverka resten av kroppen på hästen?

Nu blir jag säkert lynchad men jag gillar inspänningstyglar till hästar som har satt i system att springa med huvudet rakt upp
eller slår med huvudet, såvida det inte är något fel på hästen - om det inte är något fel på hästen så beror det säkert på att
ryttaren som utbildat hästen tidigare/utbildar hästen nu, har lärt hästen att springa med huvudet rakt upp.

Och då spänns hästarna in alá Kottas.
 
Senast ändrad:
Sv: Utbilda varmblod

Bäckenet kan vinklas och ryggen rundas oberoende utav huvudet. Jag ogillar inspänningar så då var vi helt olika på den punkten.
 
Sv: Utbilda varmblod

Då är ju frågan hur lätt det är för hästen att arbeta korrekt om den springer med huvudet och halsen rakt upp.
Jag har aldrig sett en häst jobba rätt med rygg och bakdel när den springer med huvudet och halsen rakt upp.
 
Sv: Utbilda varmblod

Ursäkta ordvalet.. Men.. Bullshit!

En häst som är otränad och oskolad kommer inte kunna lyfta ryggen korrekt om den håller huvud och hals rakt upp. Det är en fysiologisk omöjlighet. Har du sett annat får du gärna lägga in film. För jag har aldrig sett det. Den höga formen(som är ngt helt annat än vad en oskolad travare presterar) kommer rätt långt fram i utbildningsskalan av ett skäl. Det kräver mycket styrka för att hästen ska orka hålla ihop buk/bål och på så sätt vinkla bäcken och höja ryggen och få in bakbenen. Det är enklare för en häst att göra i en lägre form.

Däremot ogillar jag inspänningar. Då alla inspänningar som finns verkar bakåt.
Jag arbetar ist såna hästar i träns för hand(på marken) först. För att befästa ett signalsystem där hästen lär sig framåt/nedåt för tygelsignaler. De kan man sedan ta med upp i sadeln. Utan att inverka bakåt i handen och på så sätt inte låsa hästens rörelser, få dem att backa av från bettet eller bli sega i truten.

För att ryggen ska komma upp på en häst måste den slappna av i underhalsen. Den kan aldrig vara avslappnad om hästen går med skallen och hals upp.
 
Sv: Utbilda varmblod

Har ni provat olika typer av bett på hästen? Påfallande många varmblodstravare jag träffat har varit väldigt oroliga i munnen när de haft delade bett och trivts mycket bättre/fått lugnare mun, när de fått odelat bett istället. De kan förknippa bettet med att springa på banan. Det är ju helt andra signalel som lärs in när hästarna ska lära sig bli ridhästar istället och det kan vara lättare med ett bett som inte påminner om hur de lärt sig när de ska springa fort på banan framför en sulky.
 
Sv: Utbilda varmblod

Har ni provat longera hästen med Chambon Då får den signaler att sänka sin nacke och Chambonen blir då slack (eftergift). Den hjälper hästen att sänka nacken, hitta balansen där och få med sig kroppen. Dessutom utan ryttare på ryggen. Tänk på att ta det försiktigt. Hästen har helt andra muskler och det tar tid att få fram ridmusklerna.
 
Sv: Utbilda varmblod

Faktum kvarstår att huvudets position inte påverkar ryggen.

Nu går dom hårt åt dig här :p - jag tolkar dig mer som att man ska inte låta sig luras att tro att hästen arbetar riktigt genom överlinjen bara för att man har fixerat huvudet i "rätt" position. För det är väl alla överens om? :)

Samt, det är väl risk om man plockar ner huvudet oförsiktigt (säger inte alls att TS har gjort det utan rent allmänt) på en häst som ännu inte är stark så kan den hamna på bogarna.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Sv: Utbilda varmblod

Hon skriver ju själv att hästens bäcken kan vinklas om och att ryggen kan rundas trots att huvudet är rakt upp
eller åt sidan. Om det inte spelar någon roll så förstår jag inte varför hästen inte kan få gå med huvudet lågt?
 
Sv: Utbilda varmblod

Mitt absolut bästa råd är att skritta ut i skogen. Ut bland rötter, stammar, backar, stenar mm. Då lär hästen sig att lyfta på fötterna, koncentrera sig på var den har kroppen och var den sätter fötterna. Det är inte lätt att "älga på" med huvudet högt i en knöglig skog :)
Kanske börja med promenader? (Svinbra, man får egen motion) Och sedan fortsätta uppsuttet.
Hästen bygger muskler och blir smidig. Start, stopp och sväng går lika bra att träna på där.
Lycka till!

edit: Men det löser kanske inte bettproblemet. Eller så gör det det. Lång tygel och bara gå och mysa löser mycket :)
 
Senast ändrad:
Sv: Utbilda varmblod

Måste bara fråga om inspänningar.

Hur gör du om hästen stretar? Följer du med "stretet" med handen för att inte bli bakåtsträvande? Blir det inte en
belöning för hästen att streta då? För håller du kvar så blir du ju bakåtsträvande? Vi kanske definierar bakåtsträvande på olika sätt.

När jag har varit iväg hos duktiga tränare (beridare och så vidare som tar emot hästar för inridning.) så anser många att
hästarna bör gå inspända från början - inte inspända alá rollkur, men så att inspänningen tar emot om om dom stretar, så att
dom får lära sig att det inte är korrekt att spänna underhalsen. T.ex. Arthur Kottas sa bland annat till en av hästarna "här ifrån"
att den aldrig får gå utan inspänningstyglar - gummisnodd och skulle den longeras så skulle den ha linan fäst mellan
frambenen i sadelgjorden och sedan skulle linan löpa genom bettringen närmast den som longerar. Jag vet inte säkert men jag
gissar på att anledningen är att hästen satt i system att streta.
 
Senast ändrad:
Sv: Utbilda varmblod

Det behöver ju inte vara antingen stjärnkikare eller eller nosen i backen, det finns mellanting. Så nej, jag har inte skrivit att huvudet kan vara rakt upp och ryggen ändå rundas. Jag har skrivit att hästen kan arbeta korrekt även om den inte går som vid inspänning. Att sätta snodd på en häst som inte är stark nog att bära sig korrekt kommer förmodligen leda till att den sticker in huvudet och thats it. Den kan arbeta och bygga muskler även om den går med huvudet i sin naturliga form.

Tuaphua: Precis, så att spänna in huvudet kommer inte leda till att hästen går i form, åtminstone jag har aldrig sett en inspänd häst som söker sig framåt-nedåt, bara innåt. Det kommer med balansen och förståelsen för vad vi vill.
 
Sv: Utbilda varmblod

Du skriver ju att ryggen kan rundas oavsett huvudets position?

Själv har jag sett flertalet hästar som söker sig framåt nedåt på inspänning.
 
Sv: Utbilda varmblod

Nej det är klart. Men för mig är det omöjligt att hästen ska kunna jobba korrekt om den inte slappnar av i underhalsen.
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 092
Senast: Ramona
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 209
Senast: TinyWiny
·
A
Träning Red idag ett sto idag som jag brukade rida innan, ägaren ville att jag skulle galoppera av hon ute på en stor äng för hon var sprallig...
Svar
17
· Visningar
1 363
Senast: Sandra S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp