Utåtbuktande ögon på slöjstjärt?

Nera

Trådstartare
Upptäckte nu i kväll att en utav mina slöjstjärtar såg lite märklig ut...
Det ser ut som att det ligger en "hinna" på och utanför ögonen på den, det är liksom en rätt så stor utbuktning på och lite runt om ögonen på den. Sambon beskrev det som att det såg ut som torkat stearin, håller väl inte med till fullo om den beskrivningen men ja. Det är liksom genomskinligt och ser geléaktigt ut.
VAD kan detta vara? Vill ju inte att hon ska vara sjuk ju, lite av en favorit fisk...
I samma veva upptäckte jag att en annan (också slöjstjärt) hade en vit plutt
på ryggfenan, misstänker "pricksjukan" (?) och tänker börja behandla för det redan i kväll. Vet inte om det kan ha något samband?

Sv: Utåtbuktande ögon på slöjstjärt?

Om det är båda ögonen som har det skulle jag svampmedicinera och salta rätt ordentligt. (ca 1 dl per 100 liter) Den andra fisken, är det en prick som ett saltkorn, eller mer som ett litet ludd? Inte säker på att jag skulle prickmedicinera i ditt fall. Vad har du för övriga vattenvärden? nitrit, nitrat, temp, flöde, storlek på akvarium?

Ja det är på båda ögonen, dock lite mer på ena.
Hmm ja, det är kanske lite mer som en fläck men ser inte så luddigt ut.
Känner mej hemsk att säga detta men jag har inte så stor koll på värdena i karet... :crazy:
Men det rymmer ca 65 liter, håller omkring 23 grader.

Nu har jag hävt i en dos medicinring, det kanske var dumt av mej...

Men hur gör man när man saltar? Bara häller i vanligt salt eller, klarar alla fiskar salt?
Vad ska man använda för medel för svampmedicinering?

Jag skulle först byta hälften av vattnet om du inte gjorde det igår. Har du tex mkt nitrat så har du iallafall halverat det då. De flesta fiskar klarar salt, gurami och pansarmalar något sämre. Vanligt salt går bra, men har du jodfritt havssalt är det bäst.

Som svampmedicinering föredrar jag Aquarium Munsters Dessamor.

Jag bytte ungefär hälften av vattnet igår innan jag hällde i den andra mediciniringen.

Jag har fyra stycken pansarmalar, ska jag ändå hälla i salt?
Har även två pittbullmalar (sugisar) och fem slöjstjärtar.
Är det bara att måtta upp saltet och hälla i? Kan man göra det när som helst och hur ofta?

Ska genast kika upp den medicinen så får jag väl slänga mej i bilen och åka in till staden innan jag börjar jobba.

Rent allmänt kan jag nämna att 5 slöjstjärtar i det akvariet är väldigt mycket fisk. Runt 50 liter PER slöjstjärt brukar man rekommendera att de behöver, så jag gissar att din vattenkvalitet gärna blir dålig om du inte har stora filter och byter vatten nitiskt.

Chansningen med pansarmalar/salt får du bestämma själv.

JA jag vet detta, tyvärr har det blivit sådär och jag har inte hjärta att slå ihjäl dem och ingen som vill/kan ta dem heller. Jag har inte heller innan haft några problem med vattnet.

Jag chansar inte med att hälla i salt bland mina pansarmalar, jag lägger hellre min tro åt medicineringen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka