Utan foder!

F

fixat

Hejsan!
Hur skulle Ni reagera om den som har t.ex. middagsfodringen i stallet glömmer att ge Er häst foder? Om alla andra hästar får sin mat, men Er häst blir utan. :mad:
Är det acceptabelt, tycker Ni?

Sv: Utan foder!

fixat skrev:
Hejsan!
Hur skulle Ni reagera om den som har t.ex. middagsfodringen i stallet glömmer att ge Er häst foder? Om alla andra hästar får sin mat, men Er häst blir utan. :mad:
Är det acceptabelt, tycker Ni?

När det hände i mitt stall så tog jag upp det med den som hade haft fodringen och upplyste personen om att det inte fick hända igen. Men när det hände igen, och igen - då bytte jag stall. Vissa människor kan man inte ändra på!

/Lizzie

En gång är ingen gång, men händer det upprepade gånger är det klart att man måste ta itu med problemet. Jag kan nog tala för nästan alla som har fodringar i "mitt" stall, inklusive mig själv, att man någon gång har glömt en hink eller påse. Tycker verkligen inte det är något att bli upprörd över, så länge det är ett enstaka misstag som sagt och man märker ju ganska snabbt om någon speciell person slarvar ofta. Att hästen svälter ihjäl pga av ett missat mål ser jag inte som överhängande direkt...även om många tyckts tro det med tanke på deras reaktioner...

Alla kan göra misstag och händer det någon enstaka gång så är det inget jag blir jätteupprörd över. Händer däremot ofta eller regelbundet så skulle jag ta ett snack med den/de personer som glömmer. Om det inte hjälpte så hade jag skött fodringarna till mina hästar själv eller flyttat till annat stall där det fungerar bättre.

Maaaaaahhh:devil:
Det har hänt min häst massor av gånger. Jag stod i ett ganska stort stall (12 boxar) och vi hade delade helgjourer. Min häst stod längst ut, närmast utgången och den boxen glömdes jämt och ständigt på dessa jourer.
Jag påpekade det för de som hade jouren och för stallägaren och tog upp det på möten. Vi skrev stora lappar och satte upp på boxdörren, alla dörrar och på bra väggar. ÄNDÅ, likt förbannat missade de min häst ibland.
Vi det här lage var jag ursinnig och lovade dyrt och heligt att nästa gång jag kommer på någon med att ha glömt min häst, så skulle jag inte ge vederbörandes häst mat den gång jag har jour. Sen var slarvet slut...

Och hur man kan missa EN häst som står och hoppar runt i boxen, kan jag inte heller fatta.
Vi alla gör mänskliga fel, men detta tog priset.

Hästen lär ju knappast svälta ihjäl, men det är onödigt slarvigt och inte speciellt snällt mot hästen...

Händer det flera gånger är det nog läge att ifrågasätta rutinerna!

Säger som alla andra, en gång är ingen gång. Har själv glömt någon häst nång. Men händer det ofta är det inta bra..

Om det går så kan man hänga upp hö:t utanför på boxdörren, ta en ikea-kasse. Det kan ge en liten vink. Har den hö så är det iaf acceptabelt.

Tror inte att hästen dör om den inte får ett mål nån gång, alla kan ju glömma, har själv gjort det..
Men självklart kan man ju påminna fodraren så den inte glömmer nästa gång...eller nåt :)

I vårt stall är det, tyvärr, satt i system... En av hästägarna låter bli att ge mat till de hästar som har ägare som hon inte "tycker om". Ibland tar hon de hästarnas mat och ger till sin egen... Vi bara väntar på att hennes uppsägningstid ska gå ut...

Pepson2 skrev:
I vårt stall är det, tyvärr, satt i system... En av hästägarna låter bli att ge mat till de hästar som har ägare som hon inte "tycker om". Ibland tar hon de hästarnas mat och ger till sin egen... Vi bara väntar på att hennes uppsägningstid ska gå ut...

Otroligt barnsligt av den knasiga hästägaren, och skadligt för hästen... Den kan få både magkatarr, magsår och kolik.
Som sagt, hoppas hon åker ut med huvudet före!

Ja, eller så gör man som jag...Läs mitt inlägg för lite tips:angel:

Det strider, tyvärr, mot mina principer att vanvårda en häst, även om man inte tycker om ägaren... Hon ska snart flytta, så då blir det förhoppningsvis lugnare och alla hästarna får mat!

säger som många andra, en gång är ingen gång, det är mänskligt att fela, nästa gång kan det vara du själv som glömmer.
Men om det händer flera gånger skulle jag ta upp det, är det samma person skulle jag ta det enskilt med den är det flera som glömt skulle jag be om ett stallmöte.

Det är mot mina principer också, men att hota om det verkade fungera bra. Men du slipper iaf. ditt problem snart:)

Låter inte alls kul...kan du inte som någon föreslog sätta upp en minneslapp? Själv behöver jag aldrig oroa mig, för min foderhäst låter som en liten motorbåt när det är foderdags...en sådan gammal ni vet. Helt omöjligt att glömma honom det är "Hjälp mig! Jag har inte fått mat på flera veckor!" När det eg. rör sig om timmar....

Hade inte vi en sån här tråd nyss?
Hmm, jaja.
Tyvärr händer det ibland att det glöms av någon häst vid fodringen. Man får be den som fodrat att kolla lite bättre nästa gång att alla fått, men så länge man ska förlita sig på människor så får man räkna med den mänskliga faktorn - det blir inte alltid rätt.

Som tidligere sagt her - alle kan feile.. Men da det skjedde tre ganger på kort tid (min var da en av få på stallen som fikk fòr fra bøtte) reagerte jeg ganske bra.. Det beste var at hun som hadde fòret nektet for at hun hadde glemt henne, selv om jeg sto med bøtta med fòret i hånda.. Det tok kaka:devil:

Sådant FÅR inte hända. Man får inte glömma att ge någon häst hö ellet vatten så är det bara. Man måste gå en runda och verkligen kolla att alla har det dom skall ha.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: Cina B
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama