Ut-Tåad ???

E

Eldorado

Hej på er :banana:

Jag är en super lycklig ägare åt mitt fantastiska Arabsto från -06. men det jag undrar är: har precis bytt hovslagare och fått reda på att mitt ungsto är lite ut-tåad, han pratade om att det går att fixa till för hon är så ung. att man måste värka henne oftare och att han klipper henne på ett specielt sätt. Han äger ett eget stutteri så han är nog påitlig/håppas jag.:crazy: Men det jag vill veta är vad ni har för erfarenheter om detta och om ni vet något om för och nackdelar ?????? :confused::D
Hovslagaren säger att det är inte faligt eller dåligt på något sett men att man gör det för skönhetens skull, för enligt homnom så efter 5 år så är det försent.:mad:

Håppas på svar / Emma Elvira & Wilda:love:

Sv: Ut-Tåad ???

Hej,
man rättar detta inte bara för skönhetens skull, som du skrev, utanför att minska risken för snedbelastning (raka ben belastas förstås jämnare än sneda). Om det fortfarande går att fixa ska du såklart göra det.

Det är på tok försent. Snedställningar skall rättas under fölets tre första månader i livet. En ngt tåvid unghäst rättar oftast till sej när den breddar sig och blir äldre. Att manipulera hovarna nu gör mer skada än nytta. Var har han fått sina teorier ifrån? Dom överenstämmer inte med några vetenskapliga fakta alls angående detta.

Jag skulle inte rätta det eftersom hon dels är för gammal, dels är så ändå så pass ung att hon kommer att bredda upp sig massor mellan frambenen (araberna breddar sig länge) och då brukar benen rotera inåt en aning. En unghäst som är helt rak i benstället brukar kunna bli inåttåad då istället.

Uttåade hästar är väldigt vanligt inom arabrasen och om benen för övrigt är ok så brukar det inte leda till några problem.

vad jag har läst, så kan man bara korrigera benställningarna tills de är 1 år... Vid 5 år så är ju typ alla hästar färdigväxta...

Jag trodde det var 6 veckor enligt senaste rönen? (vet dock inte säkert)

man kan inte "fixa" en benställning med hjälp av att verka på rakare jo lite måste man ju underhålla men det går inte med tvång att ändra en benställning om man säger så. möjligen när de är unghästar och växer men en vuxen häst kan ju inte direkt vrida tillbaka benen därför måste man göra det bästa av situationen för skulle man försöka verka hovarna rakt kommer hästen få ont när den går eftersom hovarna då inte är anpassade efter hästens ben.

Undrar lite om kompetensen hos din nya hovslagare. För det är som de flesta redan skrivet på tok försent och även skadligt att försöka rätta hästen nu. Plus att hon troligen kommer att rätta sig själv när hon växer och utvecklas. Det hade varit mycket värre om hon varit inåttåad i den här ålder när det gäller framtida hållbarhet och även som skönhetsfel.

Ok jag förstår det nu. Om Ni är absolut säkra så,
men det förvånar mig för han har jobbat som hovslagare hela sitt liv (Han är 66) Så värkligen konstigt om han har fel. Så ni menar att det kommer fixa till sig med att hom blir äldre ??

Han verkar i alla fall inte uppdaterat sej genom åren...:crazy:
hästen kommer säkerligen bredda sej som många redan skrivit. Om ni börjar manipulera hästen nu kommer den få ont!

Det är försent att göra större korrigeringar. Men eftersom din häst inte är så gammal så kommer den med stor sannolikhet att räta till sig allt eftersom den växer och breddar sig. Är dom lite uttåttåade som små och unga så blir dom oftast ganska raka som vuxna, värre är det om dom är inåttåade från början. Små, små korrigeringar görs ju varje gång man verkar eller skor en häst. Gör man för stora och snabba förändringar så kan man förstöra hästen.

Det jag menade var (märk väl att jag skrev "om det fortfarande går att fixa") att det går att rätta felaktiga ställningar när hästen är riktigt ung genom korrekt verkning. Inte när hästen har vuxit klart, då får den såklart problem, vilket andra redan har påpekat i tråden - mitt inlägg var generellt menat att ja, felaktiga ben bör rättas, inte en kommentar åt hennes specifika häst.

Det är försent att göra större korrigeringar. Men eftersom din häst inte är så gammal så kommer den med stor sannolikhet att räta till sig allt eftersom den växer och breddar sig. Är dom lite uttåttåade som små och unga så blir dom oftast ganska raka som vuxna, värre är det om dom är inåttåade från början. Små, små korrigeringar görs ju varje gång man verkar eller skor en häst. Gör man för stora och snabba förändringar så kan man förstöra hästen.

det var roligt att höra eftersom min lilleman är ganska uttåtåad bak då blir han kanske rätt rak som vuxen då?
vart har du hört/läst om detta är det ren fakta? för det har jag inte hört jag trodde att de inte ändrade sig naturligt så himla mkt.
var är det som gör att de rätar sig "inåt" när de ät utåtåade?

Hoppar in och svarar..
När hästen växer så breddar den sej också i bringan. Detta gör att frambenen som inte "sitter fast" på bogen följer med ut i breddningen. Enkelt beskrivet.

Det känns som jag får tjata i varenda tråd som handlar om uttåttåade hästar.

En häst som är utåttåad är vinklad i kotan. Det kan inte försvinna med åldern.

Är de däremot fransyska, dvs hela benaxeln är vriden uppifrån bogen, kan de möjligen räta sig något när de är färdigväxta.

Det håller jag helt med dej om . Det kan också vara en brytning i hovleden...

Jag svarade bara i korta drag på hur breddningen påverkade frambenen...

I många fall så är unghästarna i först hand fransyska upplever jag..

Inte rätta till sånt med skoning eller verkning!!
Ibland rättar sånt till sig om hästen är lite ofräsch och får några ET-behandlingar, beroende på varför hästen blivit utåttåad. Med verkning/skoning känns det som stor risk att hästen snedbelastar istället.

Hej på er :banana:

Jag är en super lycklig ägare åt mitt fantastiska Arabsto från -06. men det jag undrar är: har precis bytt hovslagare och fått reda på att mitt ungsto är lite ut-tåad, han pratade om att det går att fixa till för hon är så ung. att man måste värka henne oftare och att han klipper henne på ett specielt sätt. Han äger ett eget stutteri så han är nog påitlig/håppas jag.:crazy: Men det jag vill veta är vad ni har för erfarenheter om detta och om ni vet något om för och nackdelar ?????? :confused::D
Hovslagaren säger att det är inte faligt eller dåligt på något sett men att man gör det för skönhetens skull, för enligt homnom så efter 5 år så är det försent.:mad:

Håppas på svar / Emma Elvira & Wilda:love:

En fråga: Är den verkligen tåvidd (lite ut-tåad)??

Min erfarenhet är att just Araber till 90% är fransyska i benställningen fram..
Fransysk benställning innebär att hela benaxeln från bogen är svagt uttåt roterad med följden att den längst ner blir lite ut-tåad.

En fransysk benställning får eller kan hellar aldrig korrigeras för då bryter man benaxeln högre upp med katastrofala följder.

Att korrigera en häst oavsett åldern är möjlig så länge man korrigerar den så att belastningen tas upp i benets styvaste riktning i dynamisk belastningafas.

På föl så är det ytterst viktigt att först koncentrera sig på att få själva kotan i rak belastning och detta kan endast ske innan fölet passerat sin 6:e levnadsvecka, sedan har tillväxtzonen i kotleden slutits mellan skenben och kotben.

Liknande trådar

E
  • Låst
Träning Hej och hjärtligt välkommna till denna tråd !:d jag vet att det finns en annan tråd om det här, men den sista där skrev senast 07. så...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24