Uskudar des Malais - Ganesco

Lottiz

Trådstartare
Ska titta på en 1 1/2 åring efter dessa! :bump: vill veta mer om hingstarna! så mycket som möjligt! vad de gjort, avkommor osv!
Kram Lotta

Senast ändrad:
Sv: Uskudar des Malais - Ganesco

Uskudar har en start i 1.60-hoppning och 7 placeringar i 1.50-hoppning. Vet inte så mycket om honom, har aldrig träffat avkommor.

Ganesco var född 1971 och dog 1999. Han tävlades inte, det var inte så vanligt att hingstar tävlades på den tiden. Han hade t o m 1998 en avkomma i svår fälttävlan, 3 i svår dressyr och en i svår hoppning. De avkommor jag sett till honom har haft väldigt goda gångarter, men varit lågställda i typen.

Ganesco var bl a far till Bellini som fick 10 på hoppning på hingstpremieringen och också hade mycket bra gångarter.
Bellni är ju i sin tur far till Lambourghini som också fick bra på hoppning på sin premiering.

Uskudar har inte så många avkommor i Sverige men har ändå många som går bra på tävlingsbanan. Dom är mycket bra i förhållande till sitt antal. Tror att han har många fler i Danmark där han också tjänstgjort. Han kan till och med vara elit i Danmark men det är jag inte helt säker på. Har bara något svagt i baskhuvudet om det.

Senast ändrad:

En av de snyggaste och goaste hästar jag haft hade stammen Ganesco - Orkan. En högställd och pigg individ med ett något hett temperament.

En kompis har ett sto efter Ganesco som har gått både MSV dressyr och hoppning, mkt nerv i henne men ändå lätthanterlig och trevlig i psyket.

Var med och "tappade" Uskudar i början av hans karriär här i Sverige, en trevlig hingst med mkt utstrålning. Vet att han inte hade mer än 10-20 per år i många år men ändå är det väl i alla fall 3-5 st som gått riktigt långt vilket väl får sägas bra med tanke på att det säkert inte är bara de som tänkt avla på hopp som tagit honom.

har hört av hovslagare att han nedärver ankfötter...men det kan nog hållas efter. Hoppa kan de.
Kände en som iofs blev utdömd..men hon gav väldigt fina föl om du funderar på ett sto. morfarseffekten kanske är bra?
/jenny

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 776
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka