Sv: Usch

Bara nyfiken, var finns den rekommendationen?
Kanske jag som är för insnöad i lagstiftningen att jag missar vanliga dödliga åsikter ibland :angel: I föreskrifterna står det endast att golv ska vara försedda med tillräcklig mängd strö.

Är det inte minimum 5 cm strö det ska vara (på höjden då;)) tycker själv att tio till femton cm är minimum krav..

Tillräckligt med strö betyder ju så pass mkt att hästen inte får liggsår dom skall kunna ligga mjukt och skönt. I denna box finns det på sin högt en näve halm resten är enbart bajs och kiss!

Ren och torr bädd skall hästen ha och detta är inte varken ren eller torr bädd!

Dom har flyttat nu till egen gård vart vet jag inte så det blir svårt att anmäla dom dessvärre.

Men var bara tvungen att lägga ut bilden och se om det bara var jag som tyckte boxen såg för jävlig ut.

kl.

Hur länge står hästen här per dygn? För det kan händelsevis inte vara så att hästen går ute 23 h och är inne 1 h om dygnet, då den borstars och sedan rids?

Precis vad jag tänkte. Mina står ju på lösdrift men vi har en box vi kan använda vid behov och den är inte strödd. Den används kanske 2 timmar i veckan sammanlagt och det händer att en häst bajsar då.
Vi tar ju bort bajset när vi tagit ut hästen, men ibland så ska man in en sväng i sadelkammaren och hämta något och hästen går runt och sprider bajset innan man hinner få ut det. Men det kan ju vara så enkelt?

För vi får ingen förklaring på hur länge hästen stått i boxen eller om det är vanligt att det blir så här, att hästen står över natten i oströdd box osv.

Senast ändrad:

Dom står inne om natten och ute om dagarna alltiså inge lösdrift.
Står väl inne i snitt 11-12 timmar

Ja, jag har aldrig påstått något annat. Däremot kan jag inte hitta att det finns skrivet någonstans hur många cm som är tillräckligt därav min fråga. Ska man ge sig in i en diskussion om vad som juridiskt sett är rätt och fel måste man sålla bort allt som inte är stadgat.

Det skall vara så pass mkt strö att en häst kan ligga där utan att få liggsår och skall inte ligga mot betonggorlvet

Hur många sm är väldigt orelevant utan det skall vara så pass mkt att det är torrt och fräscht för hästen att stå där.
I detta fall är det ju inge strö alls utan enbart bajs så detta är det solklar brott mot djurskyddslagen!

Har du anmält hästen och ägaren än?? Sådär ska ju ingen häst behöva stå oavsett vilken anledning man ser sig ha...
ANMÄL ANMÄL ANMÄL!

Hemskt att se, man vill knappt tro att det faktiskt finns människor som låter sin häst bo där!:eek:

du kan anmäla även om de inte har häst där du har det längre. det är bara att säga "såhär såg det ut" så åker de ut och gör en koll. mer så e de inte.

Fy, att det finns människor som gör såhär :confused:
Håller med om att du ska anmäla, du kan ju vara anonym, så att de iaf åker ut och gör en koll hur hästen har det nu.

*KL*

Fascinerande är det med alla som skriker anmäl, ingen som skänkt tanken att det bör finnas någon ansvarig för detta stall? Det är den man bör prata med, en anmälan resulterar i att ansvarig ska åtgärda det hela vilket kan lösas snabbare och enklare genom att prata med denne istället.

Ja så här ska inte en box se ut tycker jag!:crazy:

Det står alltså en häst i denna box en gammal häst dessutom:crazy: det skär i hjärtat när jag ser sånthär.:cry:

Jag undrar mer om du nu sett eländet varför du inte säger till själv?

Ta kort går tydligen bra, och lägga ut kortet på buke, det verkar som det inte skär tillräckligt mycket i hjärtat, då påpekar man väl för ägaren att det ska vara ströförsedd box?

Om det nu är som du säger, att häst står 12 timmar om dygnet i denna box, utan strö.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka