Diabetikern

Trådstartare
Jag skrev en tråd här inne för några veckor sedan om mitt hannoveraner sto som har ett jäkla temperament. Hon testade ju mig för allt. Och hon var ordentligt kollad av vet, massör, akupunktörer,kiropraktor,hovslagare ja alla. Hästen var frisk.

Tills nu vill säga. :(

Sunny blev väldigt stel. Vill inte böja sig alls. går bra att böja i nacken men inte i kroppen.
Märks tydligt. Hon har gett sig i humöret nu. Det var när vi var ute och hon verkligen var samarbetsvillig som jag märkte att det här går inte. Min häst har ont.
Sagt och gjort. Ringde ATG-Kliniken och fick tid i onsdags. Kände igenom hela hästen, böjprov inte en reaktion. Röntagde v. framkota och bägge bakknäna. Inget. Red på smärtstillande och då gick det ganska bra.
Sunny ska nu gå på smärtstillande i 12 dagar medans jag ska rida för att fastställa att hon inte bråkar bara för att hon känner för det.
Ska tillbaks snart nu för att fortsätta leta fel. Ska bland annat göra ultraljud på nacke och ländrygg. Kolla henne invärtes spec. äggstockarna samt ngt mer kommer inte ihåg allt. GHittar de inget ska vi iväg till Uppsala eller Flyinge för en specialröntgen.
Vad kan det vara? :confused:

Alla blodprov är ok. Inget erlichias eller borrelia. Men hästen är ju stel som en pinne.
Nu på det smärtstillande så är hon avslappnad och fin men jag kan fortfarande inte ställa henne.

Orkar inte med det här. Vill veta vad det är för fel nu så man kan göra ngt åt det eller bara att jag vet!

Har ni någon aning om vad det kan vara? Behövde skriva av mig lite och samtidigt få lite råd.

Sv: Usch....

Tack. Jo jag hoppas också att det intye är allvarligt men iu dagslkäget blir jag överlycklig om vi bara hittar vad det är.

Usch då vad tråkigt :cry: hoppas allt går bra och att du får reda på vad som är fel.

Kan man dra slutsaten att man inte alltid kan lita på alla undersökningar man gör??
Du tycks ha haft ute allt som går men de har inte hittat något?
Borde de ha hittat felet tidigare?

Många frågor som du säkert vill ha svar på men det blir tydligen till att vänta..

Lycka till med hästen

Vet ej..

Förra gången hade hon en muskelinflammation i ryggen. Då hade jag ju något konkret att gå på. Felet var sadeln. Men jag undrar samtidigt om inte problemet nu fanns redan då fast vi inte märkte det pga muskelinflammationen.

Så tråkigt först fick hon vila i 7 månader och nu ska jag rida på en häst som har ont. det känns inte bra :(

Är ryggen röntgad?

Annars är detd et jag skulle vilja göra som nästa steg. Vanlig röntgen, inte Scint (det du kallar specialröntgen). Om hon har problem i ryggen (ryggkotor etc) så skulle det ju kunna förklara både problemen nu och att hon dragit på sig en muskelinflammation tidigare emd?

Håller tummarna ni hittar felet!

En vän till mig hade ett arabsto som började bete sig väldigt märkligt både mot folk och andra hästar.. Sedan kom diffusa symptom från ryggen och så småningom konstaterades en ordentlig äggstockstumör som tydligen var testosteronproducerande. Efter operation så återgick hästen till det normala i både humör och ridning..

Kan kanske vara värt att kolla upp om inget annat hittas. Hoppas att det löser sig för er.

Tack för alla råd. Hästen är röntgad hela ryggen och kotor/knän. Inget.

Mårkte nu att hon blir värre vid brunst och vill inte alls vara med dessutom var det inte länge sedan hon brunstade. Bara ca 2 veckor. Ska in nu på onsdag för vidare undersökning. Och till ovanstående Ja det är scinta jag skulle göra kom bara inte ihåg namnet ;)

Håller tummarna för att de hittar ngt nu.

En kompis till mig (som dessutom är equiterapeut) hade ett sto som uppförde sig konstigt, trilskades med allt, stegrade sig och bockade som 17 i vänster varv. Hon kollade allt som var, hittade inget. Fick höra att hon borde disciplinera stoet. Vilket hon inte gjorde, eftersom hon var säker på att hästen hade ont.

Till slut hittade stoora tumörer och cyster på hennes äggstockar, och även i livmodern. Dom togs bort (och det var inget litet ingrepp...) men efter en tid kom problemen tillbaks. Hästen hade då fått samanväxningar och nya cyster... :(

Hästen fick avlivas för ett år sen, bara fem år gammal, då hon fick ett stroke (det liknade iaf det) och blev förlamad i halva ansiktet. Då hade hon varit sjuk nästan hela sitt liv. Stackarn... Ett jättefint litet sto efter Cortez var det. :(

Så jag hoppas inte din häst har cyster, det kan vara svårt att göra något åt...

Jupp sadeln är kollad rejält. Hon fick en muskelinflammation pga av att jag inte såg att sadeln blivit för smal. Hon hade musklat sig ur den. Då fick hon en muskelinflammation. Så denna sadeln är rejält kollad :) Men tack :D

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Dopy
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat