Usch.. vet inte vad jag ska göra.

J

jojjo_blondin

Har efter att ha kämpat länge och sparat fått pengar till en ny sadel. Och ända fram tills nu har jag varit helt säker på att jag har velat ha en hoppsadel.
Men nu, när ponnyn inte har velat hoppa, så har jag nog kommit fram till att jag nog inte kommer att kommma högre än låga klasser på henne, lär hon ligga på LD, LC ett bra tag. Däremot har hon börjat gå helt underbart i dressyren.
Sadeln vi har är en allround mot hopp, men funkar att rida dressyr i också. En av mina bästa kompisar köpte dressyrsadel nu och då fick jag ju bara SÅNT sug på att köpa sadel NU..

Är inne på att tävla i höst (både hopp och dress) och sedan välja vad jag vill ha för sadel, men *viiiiill* ha nu ju. Hittar ingen hopp som jag gillar riktigt heller. Har inte kikat närmare på dressyr än.
Och tyvärr skulle vi nog inte få mer än 3000 för våran sadel :( så det är uteslutet att sälja den och köpa både och *kräsen*.

Har sådan besluuuuutsånger :confused: .

Jag är i ungefär samma sits som du!! Det är skitsvårt när man inte har råd att köpa en av varje! :(
Jag är mest inne på en dressyr just nu! Det är svårare att rida bra dressyr något annat än i en dressyrsadel, men det funkar att hoppa låga klasser i t.ex en allroundsadel! :)

Så om det funkar för dig att hoppa i din sadel du har nu och den ligger bra på hästen, kanske du ska satsa på en dressyr??

Ja, men jag ska nog rida nån dressyrtävling iallafall.. =), innan jag köper.
Jusst nu ligger den väl inte perfect *fet sommarmage* men de försvinner snart, ska kontakta sadelmakarn me.

Vissa hästaffärer har ju begagnade sadlar och en del brukar vara riktigt bra/fina och MYCKET billigare är en helt ny. Är den dessutom korrekt insutten så slipper man ju riskera att själv sitta in den fel ;)

Kan du inte köpa en beg. syntetsadel, de brukar ju inte vara så dyra?

Vill inte ha syntet. Och är det någon av dem som jag ska ha så är det wintec, och då har jag råd med nya, både och.
Ska kolla runt lite begagnat, men som sagt så är det en del (ganska många) sadlar som vi redan har räknat bort, för att våran sadelmakare inte tycker det är några bra sadlar.

Jag skulle köpa en dressyrsadel!! Som sagt så är det ju lättare att hoppa i en allround (ialla fall om man ska rida lägre klasser). Men för att sitta korrekt och kunna arbeta hästen så "krävs" det ju en dressyrsadel (går åtminstone bra mycket bättre). :bump:

Ja, wintec är bra. Rider i en sån allround och man tänker ju inte alls på att det är syntet.

jo. jag vet att jag vill tävla, men eftersom jag inte har gjort det än så vet jag ju inte hur det går.

Min häst går mkt bättre när jag rider i min hoppsadel! :angel:

Kanske beror på att jag inte gillar dressyrsadeln...

Det går alldeles utmärkt att tävla dressyr i en hoppsadel.
Har själv gjort det upp till MsV.
Det enda som stått i protokollen har varit komentarer av typ- Det blir högre poäng med en riktig dressyrsadel, fast man har en bra sits i allafall i en Passier-hoppsadel.....

Trots det vart vi placerade.......

Jag är också inne på att köpa en till sadel. Har redan en allround och hade tänkt tävla lättare klasser i hoppningen med den. Och köpa till mej en dressyr sadel eftersom jag rider dressyr mer än jag hoppar.
Sen om det blir större hopptävlingar kan du ju alltid byta eller sälja dressyren och skaffa en hopp?

Köp en bra dressyrsadel. man rider ju dressyr oftare än man hoppar. o har du en allround mot hopp så är ju den helt ok att hoppa i. Och för 3000 kr får man en bra begagnad kvalöitetssadel med några år på nacken. stubben finns att hitta för de pengarna bland annat

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
778
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
744
Senast: Linda_A
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka