Usch! Ormvråken tog katten!!

Sv: Usch! Ormvråken tog katten!!

Mia_R skrev:
Vad är det som är usch? :confused: Katten fick antagligen en snabb död och var betydligt mindre stressad än om den blivit fånga av er för transport till veterinär och avlivning. Den slapp skadas av en bil och självdö i ett dike, slitas i bitar av lösa hundar eller elaka ung- :devil: som slänger sten efter den.

När en stor rovfågel slår ett byte är det många gånger själva slaget som är dödande, inte näbbar och klor. Det sker ljudlöst och bytet hinner oftast inte uppfatta vad som hänt. Visst blir man ledsen när det drabbar ens egna djur, men hellre en snabb, smärtfri och oanad död än skadade och stressade djur som självdör eller avlivas av veterinär, polis, jägare eller amatörklåpare.

Kungsörnar rensade effektivt upp omgivningarna på alla vuxna katter en sommar och det var väldigt tråkigt, men själva döden för katterna var nog bland de mer "djurvänliga" än samtliga andra alternativ.

Ja visst är det det. Det är naturens gång som jag skrev förut. Men när jag skrev (usch) så menade jag att jag var rädd för att den skulle få smak på katt och ta min andra 8 katter. Läs vad jag skrivit innan du hänger på och skriver så här.
Likadant så skrev jag ju att vi funderade på att fånga katten med bur. Och visst är det så, nu slapp vi ju det. För nog tror jag också att katten dog fortare än om vi skulle hålla på med den och frakta den för avlivning. Har inte skrivit något annat heller.
Min fråga var ju om någon mer vet om ormvråkar brukar ta katter..... Eller om det var typ olyckfall i arbetet om han trodde att det var en räv eller så.

Oj då! Har precis för mig att man sa europeisk bondkatt förr. Men ok då har väl fel då.

Sorry om jag inte orkade eller brydde mig om att läsa inläggen där samtliga djur räknades upp, ägda av dig och andra. :smirk:

Det jag reagerade och reagerar på är som sagt att det är "usch" att en katt dödas av en rovfågel och nej, det var knappast ett misstag och fågeln tog fel. Ett rovdjur gör en bedömning av storlek och chansen att lyckas med slaget, inte om det är en katt eller en rävunge. :d

Det är bättre att katten blir tagen av ormvråk än att den blir tagen av människor och bortforslad.Jag blev av med min långhåriga kattunge halv skogskatt för att dom trodde den och mamman var vild och får inte tillbaka den .Dom stängde in henne och mamman var där med de andra två småttingarna utanför och skrek.Polisen ansåg att hon skulle stanna där för det var ju bara en vanlig bondkatt :devil: Jag blev kallad djurplågare av dom som tog henne.dom sa till polisen att vi misskötte katterna för att vi lät mamma gå ut med kattungarna.

Jag tycker det är usch. Tycker alltid det är usch när en katt dör. Är det nått fel med det? Däremot är detta väl inte mer usch än nått annat, men likväl är det usch.

Det är en vanlig missuppfattning. Veterinärer skriver tydligen ganska ofta Europé när det rör sig om en vanlig bondkatt. Men det är alltså helt fel.

Min personliga erfarenhet är att folk som använder sig av det uttrycket när ett djur dödas av ett rovdjur, så har de lite dåliga perspekiv till saker och ting. :smirk: Rovdjurshat är tyvärr väldigt vanligt och många har ingen som helst urskiljning. Den enda goda vargen är en död varg osv. Det verkar som om att en katt blir dödad av en bil, hund eller tvåbent galning är mer accepterat än att ett rovdjur dödat det snabbt, smärtfritt och för att äta. :eek:

Det är enligt dig då alltid usch när en katt självdör, avlivas pga sjukdom, bildödas, plågas ihjäl mm. Finns det några grader eller är allt lika mycket usch?

Usch och fy på mig som ifrågasätter! :angel:

Uschet är i mina ögon att en familj låter sin katt driva vind för våg i 7-8 år och tydligen förklarar det med att katten inte ville bo kvar hos dem. De borde tagit sitt ansvar, fångat in katten, omplacerat den eller avlivat den.

När en rovfågel tar katten är det naturens gång enbart ur rovfågelns perspektiv. För katten är det gräsligt att ägarna inte tog ansvar för den.

All död är väl usch? Man kan ju iofs tolka uschet på olika vis. Jag tolkar det som att det är jättetråkigt och hemskt att det händer.
Det andra är inte usch, det är förjävligt. Ofta då ägarna som totalt har tappat ansvaret för sin katt och sen skyller på andra. Som bilförare t.ex.

Ok! Då har jag sagt helt fel då. Ska bättra mig och skriva huskatt fr o m nu. *ler*

Ja du, sitter här och funderar om du överhuvudtaget tycker att det är usch när någon/något dör. Du verkar vara av den kalibern att du bara rycker på axlarna när någon/något dör. I så fall tycker jag synd om dig för då har du inga känslor överhuvudtaget. Jag tycker inte att jag ska behöva sitta här och förklara mig varför jag skrev usch som första ord. Jag tyckte att det var usch så är det bara. Det är alltid otäckt när något dör en ond bråd död eller av åldern. Så tycker jag och du tycker inte det. Så är det bara. Det är ju tur att det finns folk som har lite känslor för hur skulle annars världen se ut??

Ang mäniskorna som lämnade katten. Det var ena riktiga muppar som inte fick bo kvar där.Socialen var inkopplad ang barnen. Dom kunde inte sköta sina egna ungar ens. Så man kunde inte säga åt dom att sköta katten. Dom var ofta förbi här och kastade sten på mina hästar. Ungarna alltså. Så jag förstår att katten inte ville bo hos dom.

Nej, egentligen inte. Den måste vara registrerad i SVERAK eller IDP och ha minst 4 led känd stamtavla eller en godkänd novis i stammen. Alltså som är godkänd av IDP eller SVERAK. Det räcker alltså inte med att grannens katter parat sig med varandra så man vet att pappa heter Stig och mamma heter Märta. Ungen Berit är ingen Europé.

Våra är huskatter ( blandraser )

Mamma hade några katter så köpter jag och min pojkvän 2 katter och flyttade iväg. Efter ett halvår var vi tvugna att flyttta hem till mamma igen och då hade båda våra 2 honkissar lyckats få en varsin kull kattungar :p så det var 15 katter här ett tag, + två hästar och en hund.

Full J*A rulle kan jag säga! :D

Ja du, till skillnad från dig så slipper jag sitta och undra om jag har känslor eller inte. Kanske kommer det med lite perspektiv på saker och ting. :smirk:

Jag håller med om att det är usch att folk inte tar hand om sina djur bättre, men att ett rovdjur dödar ett annat djur kan jag faktiskt inte tycka är usch. Däremot så kan jag tycka det är tragiskt för den ägare som älskde och förlorade sitt djur, oavsett hur djuret dog. :cool:

Mia_R skrev:
Ja du, till skillnad från dig så slipper jag sitta och undra om jag har känslor eller inte. Kanske kommer det med lite perspektiv på saker och ting. :smirk:

Jag håller med om att det är usch att folk inte tar hand om sina djur bättre, men att ett rovdjur dödar ett annat djur kan jag faktiskt inte tycka är usch. Däremot så kan jag tycka det är tragiskt för den ägare som älskde och förlorade sitt djur, oavsett hur djuret dog. :cool:

Ja och jag tycker att det är tragiskt att INGEN älskade denna katt. Att han gick här i ur och skur i vinter som sommar och försökte leta efter mat och värme. Men var livrädd för oss mäniskor så han vågade inte komma fram och få en smekande hand av oss och lite mat. Och sedan dö så tragiskt. Det är usch för mig. Inte att ett djur som får somna in för att den är gammal. För så är det ju bara. Att djuren lever mycket kortare tid här på jorden än vi gör. För det djuret har oftast haft det bra så länge den levde. Den här katten hade det inte bra någonsin i hela sitt liv. Det är för jävligt tycker jag. Därför tycker jag nog mer synd om den här katten än en katt som levt hemma i 18 år.

Mia_R skrev:
Min personliga erfarenhet är att folk som använder sig av det uttrycket när ett djur dödas av ett rovdjur, så har de lite dåliga perspekiv till saker och ting. :smirk: Rovdjurshat är tyvärr väldigt vanligt och många har ingen som helst urskiljning. Den enda goda vargen är en död varg osv. Det verkar som om att en katt blir dödad av en bil, hund eller tvåbent galning är mer accepterat än att ett rovdjur dödat det snabbt, smärtfritt och för att äta. :eek:

Det är enligt dig då alltid usch när en katt självdör, avlivas pga sjukdom, bildödas, plågas ihjäl mm. Finns det några grader eller är allt lika mycket usch?

Usch och fy på mig som ifrågasätter! :angel:

Oj då! Du kanske skulle ha läst vad jag har skrivit förut ang lodjuret tex. Där skrev jag väl inte att jag tyckte att det skulle dö. Fast det höll på att ta mitt föl. Jag tycker om alla djur men inte att dom ska dö.

Och vad jag tycker om när en katt självdör eller plågas ihjäl osv...det har väl inte du med att göra eg. Jag menar du frågar mig i vilka grader det ligger usch i. Du då! Du har ju själv skrivit i en tråd
arg, ledsen, förbannad blir illamående osv pga en micrad katt. Hur många uschgrader ger du det? :devil:
Man ska inte kasta sten när man sitter i ett glashus. ;)

Stamboken stängdes inte förrän -99 så vad mig anbelangar så är det fortvarande en bondkatt med stamtavla. En äkta bondkatt i motsats till diverse perserkorsningar o annat.
PL

blandrasiga "bondkatter" kallas huskatt.

Liknande trådar

Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 228
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 802
Senast: Ekblomma
·
S
Övr. Katt Igår (fredag) var jag och skulle lämna min dotter på dagis på dagen innan jag skulle jobba kl var då ca 14,00... såg ett par ungar ute...
Svar
5
· Visningar
1 186
Senast: tindra
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 690
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Annonsera Mera VIII