gejsa
Trådstartare
Sv: Usch! Ormvråken tog katten!!
Ja visst är det det. Det är naturens gång som jag skrev förut. Men när jag skrev (usch) så menade jag att jag var rädd för att den skulle få smak på katt och ta min andra 8 katter. Läs vad jag skrivit innan du hänger på och skriver så här.
Likadant så skrev jag ju att vi funderade på att fånga katten med bur. Och visst är det så, nu slapp vi ju det. För nog tror jag också att katten dog fortare än om vi skulle hålla på med den och frakta den för avlivning. Har inte skrivit något annat heller.
Min fråga var ju om någon mer vet om ormvråkar brukar ta katter..... Eller om det var typ olyckfall i arbetet om han trodde att det var en räv eller så.
Mia_R skrev:Vad är det som är usch?Katten fick antagligen en snabb död och var betydligt mindre stressad än om den blivit fånga av er för transport till veterinär och avlivning. Den slapp skadas av en bil och självdö i ett dike, slitas i bitar av lösa hundar eller elaka ung-
som slänger sten efter den.
När en stor rovfågel slår ett byte är det många gånger själva slaget som är dödande, inte näbbar och klor. Det sker ljudlöst och bytet hinner oftast inte uppfatta vad som hänt. Visst blir man ledsen när det drabbar ens egna djur, men hellre en snabb, smärtfri och oanad död än skadade och stressade djur som självdör eller avlivas av veterinär, polis, jägare eller amatörklåpare.
Kungsörnar rensade effektivt upp omgivningarna på alla vuxna katter en sommar och det var väldigt tråkigt, men själva döden för katterna var nog bland de mer "djurvänliga" än samtliga andra alternativ.
Ja visst är det det. Det är naturens gång som jag skrev förut. Men när jag skrev (usch) så menade jag att jag var rädd för att den skulle få smak på katt och ta min andra 8 katter. Läs vad jag skrivit innan du hänger på och skriver så här.
Likadant så skrev jag ju att vi funderade på att fånga katten med bur. Och visst är det så, nu slapp vi ju det. För nog tror jag också att katten dog fortare än om vi skulle hålla på med den och frakta den för avlivning. Har inte skrivit något annat heller.
Min fråga var ju om någon mer vet om ormvråkar brukar ta katter..... Eller om det var typ olyckfall i arbetet om han trodde att det var en räv eller så.