Usch helgen började dåligt

fred

Trådstartare
Igår fastade en häst i stallet med ett bakben i manen ,gick omkull iboxen och står nu på djursjukhuset med en fraktur i lårbenen . Ovisst om den klarar sig eller måste avlivas.
Sen idag när vi körde hem från tävlingarna var det en olycka med en hästtransport inblandad.Stog en timme i kö innan trafiken kom igång. Läste precis att hästen hade lyckats komma halvägs ur transporten
under färden. Den såg oskadd ut i alla fall.
Ska nog bli hemma nu.

Sv: Usch helgen började dåligt

Usch vad hemskt! Hoppas hästen klarar sig!

Usch ja det är ju mardrömsscenariot att hästen kommer ur transporten under färden. Kan bara inte fatta hur det gick till.

hur lyckades hästen fastna med ett bakben i manen? är det en väldigt, väldigt lång man som var slarvigt flätad eller?

Ja mkt lång tjock man som var flätad på något sätt men den fastade inte i flätan utan i manen mellan sko och hov.Har aldrig hört talas om det tidigare under mina snart 40 år inom hästvärlden.

oj, då måste hästen ha fastnat riktigt riktigt ordentligt med en stor mantuss, annars brukar juh hästen hellre rycka loss manen än att falla omkull..
stackars hästa iallafall. inte roligt för ägaren.. :(

Inte fortsatte den bättre ,blev uppringd av stallägaren i går kväll. Min häst var slö ,åt inte och ville inte gå in från hagen. Åkte dit och konstaterade att han hade 40.3 i temp och slö.Inga andra symtom ,hade tävlat på dagen och det var extrmt dammigt ,blåste mkt och mycket damm i luften. Han hostade en del men fö som vanligt ,hörde flera andra hästar som också hostade så jag tänkte inte mer på det.Var som vanligt åt och sprang i hagen på em när vi kom tillbaka ,hostade några gånger sen gick han och betade. Hade kontakt med vetrinären som tyckte vi kunde avvakta . Åkte ut tidigt i morse fortfarande feber 40,2 och slö ,inte ätit men druckit och kissat. Betade lite gräs ,ny vetrinär kontakt ,ska komma lite senare på förmiddagen.Hade kommit lite svart snor i näsborrarna . Kan dammet ha orsakat detta eller hade han blivit sjuk ändå?

Fy vilken skithelg ni måste ha haft! 40,3 är ju aphög temp, även på häst! När min dam var som sjukast hade hon 38,8... Då såg hon typ döende ut. :( Har ingen aning om vad damm kan orsaka, men har aldrig hört talas om en dammtålig häst som blivit sjuk av det, bara dammallergiker. Vad sa veterinären idag då?

Har precis kommit hem efter vetrinärbesöket, han kunde inte säga vad det var som orsakat febern ,virus eller bakterier?. Han fick sulfa ,antihistamin och B-vitamin intravenöst .tempen var nu 39.5 . Han svettas en hel del,har druckit o ätit lite morötter .Nu åt han för fullt av sitt hösilage och såg betydligt piggare ut. Han har aldrig reagerat på damm tidigare .Ska dit igen om en stund o kolla honom . Vetrinären var mest orolig för att han inte hade velat äta något och var väldigt medtagen . Normalt sett går det inte att ha honom ens 2 min ensam i stallet och han väver när han får stå inne för mycket ,började tom väva lite innan jag gick så han känner sig nog mkt bättre.

Min vecka har inte varit mycket bättre..
I onsdags gick kompisens häst omkull i skogen med vagnen.
I lördags skulle ungen som bor på gården rida på en shettis, vilket resulterade i att hon bröt armen.. :crazy:

Sen igår flög en kompis av hästen, och både han och en annan kom lösa. Dom kutade över åkrarna och ut på motorvägen (!)
Fick stoppa trafiken o ringa polisen, men hann få tag i dom innan polisen kom (bilarna ställde upp sig och blockerade vägen :angel:

Nån mer Crazy-vecka?

Liknande trådar

Utrustning Man blir nästan mörkrädd nu när man ser vad en del personer låter sina djur färdas i, transporter som knappt håller ihop och som är rent...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 158
Senast: whitetrash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar