Urvriden trasa

Shaggy

Trådstartare
Jag har varit förskonad från sjukdomar på Novan och har därmed ingen erfarenhet av vad man gör när hästen blir sjuk. Jag misstänker alltså att Novan har fått någon typ av infektion. Hon har ingen feber eller så men känns som en urvriden trasa att rida :(.
I måndags när jag red så reagerade jag på att hon kändes så oengagerad. Hon ville ingenting och var allmänt "stönig", tänkte ju då att hon nog hade en dålig dag och begärde inte särskilt mycket av henne. I tisdags skrittade vi en tur och då kändes hon pigg och fräsch. I onsdags så blev det en oplanerad vilodag och igår skullle jag då rida seriöst igen. Jag reagerade direkt på att hon helt plötsligt hade fått gallor på frambenen vilket hon inte haft sedan sista värmeböljan i sommras. När jag skulle börja rida så fick jag sitta och rådriva bara för att hålla igång henne i trav. Hon ville ingenting och var urträlig. Tänkte att jag skulle försöka väcka upp henne med att fatta galopp från skritt ner till trav, skritt galopp osv. det brukar hon alltid vakna av. Visst vaknade hon men jag kände att det inte fanns någon energi i henne. Hon försökte göra ett bra jobb men kunde inte så jag avbröt ridningen. När jag skulle gå hem med henne från ridhuset så var hon loj och inte alls lika pigg och puschig som hon brukar vara.
Idag har jag tagit en skrittur i skogen med henne för hon vill ut men jag vill ju inte anstränga henne om hon inte är frisk. Hon kändes precis som vanligt men då ansträgde hon sig ju ingenting.
Vad kan det vara som är fel och hur ska jag lägga upp det här :confused:.
Funderade på att ringa vet men det känns inte så akut att man behöver ringa jouren på nyårsafton då jag knappast tror att vet kan säga mer än jag. Hästen ser inte sjuk ut men har alltså ingen energi.

Sv: Urvriden trasa

Du kan ringa å fråga, de behöver inte komma ut om de inte anser det som nödvändigt.

Hästar kan som vi få "vinterförkylning .På vissa märker man det mer på Tex feber .snoriga.Och på vissa hästar märker man som på din.
Ta en vilo vecka.(det tappar hon inte speciellt mycket på. Ta tempen varje dag för att se vad hon har för temp.Undertemp är farligare att "rida" på än övertemp. :bow:

Det låter vettigt att ta det lugnt en vecka. Tar och skrittar henne en tur varje dag så hon får komma ut för det vill hon göra :) .

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31