urlastningsproblem

lwt03001

Trådstartare
jag håller på och lasttränar min häst och nu går han på jättefint. Problemet är att han har så brottom ut och idag slog han upp huvudet och slog i det i taket. Jag vill ju inte att han ska göra sig illa eller att han ska bli rädd för lastningsmomentet. I USA har man ju skyddshuvor för att hästarna inte ska skada huvudet. Någon som vet om de finns i sverige? Har ni några tips om hur jag ska få min häst att backa ur transporten lugnt?

Sv: urlastningsproblem

Min häst hade oxå en förmåga och ha bråttom ut ur transporten... jag började med att lasta ur vid en vattenpöl, eller lägga ut en pressenning bakom. Då blir dom lite mer försiktigt sedan,, funka kanon på min! ett litet tips iaf! =)

jag har skapat en tråd om detta ligger även den på hästhantering. rubrik Häst som kastar sig ut ur transporten., finns mycket bra tips i den!! Lycka till med pollen

Hej!
Jag lider med dig! Det är trist med detta problem, har haft ett liknande med min pålla oxå tidigare men hon slog tyvärr i nosen och inte hjässan. Ingen höjdare...

Huvor borde finnas att köpa via någon av Monty Roberts tränare här i Sverige, eller via någon till honom associerad hemsida (men då kanske det blir att man får beställa från nåt annat land iofs). Såg honom på en clinic i somras och då tipsade han om just såna här huvor, verkar väldigt bra för hästar som slår i hjässan!

Annars är träning normalt det som kan avhjälpa problemet, kanske han reagerar på att (om du nu gör det förstås) du håller emot när han går bakåt? Testa att träna mer (det kan du göra i andra sammanhang än just lastning) och att göra honom lyhörd för små signaler från dig, så att du kan få honom att gå framåt resp. bakåt utan att nödvändigtvis behöva leda honom.
Då kan du ex smacka och få honom att ta ett steg framåt, eller peka mot bringan och få honom att backa och då tillämpa det i lastningssituationer. Många hästar är väldigt klaustrofobiska (och det är ju fullständigt naturligt för dem att vara det) och kan reagera starkt i situationer där de känner sig trängda, som t.ex om hästen vill backa och man själv håller emot i repet/grimskaftet.

Jag märker här att jag inte är så tydlig som jag skulle vilja vara men jag hoppas du förstår ändå. :smirk: Hojta gärna till om du vill diskutera mer, annars önskar jag dig lycka till! Vore kul förresten att veta hur det går!

Hade liknande problem med min häst i början oxå. Så fort man skulle last ut henne så fick hon alldeles för bråttom och försökte man bromsa henne så for huvudet upp i taket. :(

Jag har provat lite olika saker som att låta henne backa ut i vattenpölar mm men igenet funkade på henne hon bidde bar mer stirrig utav det.
Sen var jag helt själv en gång och lossade grimskaftet fram la ner lemmen och öppnade dörren och lät henne backa helt själv, och vilken skillnad. Hon var cool-lugn...ingen panik alls. bara att ta emot henne när hon kom ut.
Detta har jag gjort sen dess är aldrig framme vid henne när hon ska ut utan det får hon sköta helt själv.
Ganska skönt att kunna lsta i och ur helt själv oxå utan att behöva ha medhjälpare med.

Detta har hjälpt mig, men kankse inte funkar för dig....kan ju vara värt att testa.;)

/Mian

Tack för era svar båda två! Jag ska prova båda sätten till helgen och tills dess ska jag köra lite övningar på marken för att träna på att backa på fina signaler. Metoden att jag står vid rampen och ingen håller i har jag inte testat men det är ju helt klart värt ett försök. Återkommer med resultat!

Istället för att ha en vattenpöl eller pressening bakom så kan man parkera transporten så att man har en vägg alldeles bakom. Det får garanterat hästen att tänka till lite innan den rusar bakåt. Men du får ju se till att det inte är allt för lång avstånd mellan den nerfällda luckan och väggen, en halvmeter till en meter är lagom.

Som sagt innan så har hästar mer eller mindre medfödd klaustrofobi, det enda jag personligen tycker kan lösa problem med lastningsbiten är NH träning och att bli en värdig ledare för hästen. Det kan ta tid, men all hantering blir mkt trevligare för både häst och människa. Snabba lösningar håller inte i längden, tro mig jag vet, har själv varit där. Man har hur många gånger som helst genom åren testat lösningar på lastproblemen men förgäves, det blir bara värre ju längre tiden går. Och hästar som kastar sig bakåt ur transporten är otrevligt och farligt.

Att lasta ur i en vattenpöl tycker jag inte är rätt mot hästen. Jag vill ju att min häst ska vara lugn under i och urlastning och ha förtroende för mig, inte vara fokuserad bakåt och vara rädd för om jag ska tvinga i honom i någon vattenpöl. Han är dessutom ganska rädd för vattenpölar. Vi kör lite NH varje dag och jag hoppas att det ska ge resultat på sikt.

Nä att lasta ur i en vattenpöl är ju knappast nån lösning särskilt inte om han är rädd för att kliva i vattenpölar. häst och nötdjur har inget djupseende så de ser inte om en vattenpöl är djup eller grund.

Då har jag andra erfarenheter än vad du har. När jag har prövat har det fungerat bra.

Hej!
Oftast är det ju när man tar tag i hästen och försöket "bromsa" som de skadar sig. Jag brukar lasta ur med longerlina istället för grimskaft. Då har man ca. åtta meter på sig innan man själv måste ha hunnit ut ur transporten, så det gör inte så mycket om hästen kastar sig ut. Oftast håller dom ju balansen själva så länge de får vara ifred. Viktigt att det finns gott om plats bakom bara...

Ha det bra!

Håll ALDRIG emot om den kastar sig ut- resultatet blir uppslängt huvud o kanske ännu värre nästa gång.

Lång lina som inte får fastna någonstans o klappa den bara- gör ingen affär av det.
Lär den -backa saakta- kommando senare- belöna rätt uppförande istället för att straffa fel.
Backa gärna nära en plan husvägg 2-3 m.

Re: Sv: urlastningsproblem

Då har jag andra erfarenheter än vad du har. När jag har prövat har det fungerat bra.
och den som använder vatten...

Självklart det fungera! För nu är hästen mer rädd för den som är utanför transporten än själva transporten.

Själv kalla jag det för fusk eller orättviss mot hästen, men men vissa folk tycker om såna tekniker...snabb fix, istället för att göra det arbeta som krävs för att får hästen att mår bra.

synd:smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Axel har rätt, mest tiden är det att nån har vikt/motstånd på grimskaftet när de backa. Att nån försöker att sakta ner eller får stop på hästen typ. Tyvärr ger det motsatts effekt när de börjar backa ur pga av räddsel/osäkerhet. Som Axel sa har en till räckligt långt grimskaft och matta fram grimskaftet när hästen backa så att den aldrig möter någon motstånd. After några gånger brukare de börjar sakta ner. när de har kommit förbi taket kan du lägga LITE (några gram) motstånd tills hästen står still. När den börjar kunna stanna på lämen så börjar med att backa av lämen fler gånger och sen backa den från längre in osv.
Det har med klostrofobi (vet att det är stavat fel:o) men det också har med att den är beredd att nåt ska hända och när den känna sig osäkert och sen nån försöker hålla den kvar när det var 4-5 på skalen helt plötslig blir en 9-10.

Min häst kastade sig jämt förut.
Vi började att ta lina så vi fick honom att gå in, alltså bara hålla linan emot honom och hålla i iaf han backar, vilket vi orkade. Sen närhan väl komm in så gick det snabbt ut, men nu ar vi skaffat en helbom som vi sätter upp. Sedan dess har han inte kastat sig, eller jo han gjorde det en eller två gånger innan han upptäckte att det var bom.

Nu får man nästan in honom själv,men linan måste vara med, räcker med att man knäpper fast den på sidan av släpet så går han rakt in:p Knäppa häst.
Han väntar på att jag ber honom att backa, han gör det snällt.
Så nu är det inga problem.

Lycka Till!:D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar