Sv: urlastningsproblem
Hej!
Jag lider med dig! Det är trist med detta problem, har haft ett liknande med min pålla oxå tidigare men hon slog tyvärr i nosen och inte hjässan. Ingen höjdare...
Huvor borde finnas att köpa via någon av Monty Roberts tränare här i Sverige, eller via någon till honom associerad hemsida (men då kanske det blir att man får beställa från nåt annat land iofs). Såg honom på en clinic i somras och då tipsade han om just såna här huvor, verkar väldigt bra för hästar som slår i hjässan!
Annars är träning normalt det som kan avhjälpa problemet, kanske han reagerar på att (om du nu gör det förstås) du håller emot när han går bakåt? Testa att träna mer (det kan du göra i andra sammanhang än just lastning) och att göra honom lyhörd för små signaler från dig, så att du kan få honom att gå framåt resp. bakåt utan att nödvändigtvis behöva leda honom.
Då kan du ex smacka och få honom att ta ett steg framåt, eller peka mot bringan och få honom att backa och då tillämpa det i lastningssituationer. Många hästar är väldigt klaustrofobiska (och det är ju fullständigt naturligt för dem att vara det) och kan reagera starkt i situationer där de känner sig trängda, som t.ex om hästen vill backa och man själv håller emot i repet/grimskaftet.
Jag märker här att jag inte är så tydlig som jag skulle vilja vara men jag hoppas du förstår ändå. :smirk: Hojta gärna till om du vill diskutera mer, annars önskar jag dig lycka till! Vore kul förresten att veta hur det går!