Urlastning

K

Kaji

Min ena valack är lite besvärlig när man skall lasta ur honom. Det är inga större problem att få in honom i transporten och han står hyfsat stilla när man kör. Han är helt lugn om han måste stå i en stillastående transport ett tag, typ på tävling eller så. Dock måste han åka ensam så han får stå så brett det bara går, annars får han hysteriska utbrott.

Detta att han måste åka brett gör att man inte kan ha bom bakom honom i transporten. Jag har ingen egen transport utan måste hyra, och de hyrsläp jag har hittat än så länge har bara den "korta" varianten av bom.

Nåväl, när man så skall lasta ur honom blir det lite kinkigt, för att inte säga livsfarligt. I samma ögonblick som man öppnat bägge "låsen" på luckan vräker han sig bakåt mot luckan, som givetvis åker i backen med en smäll, och då är han i princip redan ute.

Nån som har nån idé hur detta kan stävjas?

Sv: Urlastning

jadu, det enda rådet jag kan ge dig är att försöka hitta en transport med bom bakom, det är nog det enda sättet att få din häst att stanna kvar inne i transporten tills bakluckan är nere....... iofs är det inte säkert att den bom hjälper, men för de flesta hästar inger den respekt iaf.....

Jo jo, det fattar jag också... men nu är som sagt situationen sådan att jag inte har tillgång till ett sådant släp... De gånger vi haft den möjligheten har han full respekt för bommen, så det är bara dumheter det där med att slänga sig bakåt som han gör.

Hur nya är släpen ni hyr? Alternativet är ju att ni själva investar i en hel bom (kostar inte SÅ mycket) som ni kan ha till det släp ni har möjlighet att hyra oftast.

Det är helt olika vad man får tag i för släp. Givetvis har jag funderat på att skaffa en egen lång bom. Men vad hjälper det när man ena gången får en Värmlandsvagn, andra gången en Boj, tredje gången en Dino från 1700-talet...

Och den springande punkten är ju att jag vill lära min häst stå kvar UTAN bom, det var mest det min fråga gällde....

Oftast är det bästa sättet att lära dem att de får inse att de inte kommer ut innan man säger till. Vilket ju är enklast att göra genom att använda en bom, då riskerar man minst i träningen.

Har haft ett par hästar som i början av vår vänskap tagit sats från tårna och m e m SATT sig på bommen för att försöka komma ut. Utan resultat. Bägge dessa kameler väntade vi ut, och efter ett par veckors regelbundet åkande var detta inget problem. Totalt 10 gånger kanske. Och det var nyttoresor, till skogen, ridhuset etc. D v s det var naturlig träning under autentiska omständigheter.

Jag förstår precis hur du menar och jag är tacksam för dina svar!

Problemet är att denna häst vet skillnaden mellan att åka med bom respektive utan. Jag har haft honom i tio år och periodvis har han bara åkt med bom. (På den tiden vi hade egen transport hade jag också en lång bom.) Då försöker han inte ens att backa utan bara står snällt. Men så fort det inte finns någon bom - PANG! Och som sagt, nu går det inte att åka med bom över huvud taget eftersom jag hyr olika släp varje gång och han inte kan åka "trångt".

Jag har också hyrt släp enbart för att öva, lastat, låtit honom stå trångt (inga problem så länge man inte kör) och ha bom bakom typ tjugofem gånger i rad. Inga problem. Tjugosjätte gången ingen bom -PANG!

Har också provat att köra honom brett och sen försökt krångla mig in och dra igen mellanväggen och sätta för bommen före urlastning, men det är jättesvårt och har hittills aldrig lyckats.

Enklast vore naturligtvis att skaffa egen transport men det finns inga möjligheter till det just nu över huvud taget, varken köpa eller långtidshyra.

Hyr släp en dag enbart för lastträning.

Lasta och lasta ur utan att fälla upp luckan, se till att hästen inte ens tänker bakåt innan den fått kommando att backa.
Använd samma kommando när du sedan öppnar den stängda luckan för att markera för hästen att stå still.

Du kan tillochmed öva på att hästen ska gå ut halvvägs och sedan tillbaka, du bestämmer.

Sen kan jag bara hålla med tidigare inlägg, att köra hästen utan bakbom kan innebära risk för personskador, det är risker som utan tvekan måste elimineras.

Hyrt släp enbart för lastträning HAR jag gjort (se ovan).

Du skriver "se till att hästen..." osv osv, men Hur SER JAG TILL att den inte kastar sig bakåt? Det var ju just det min fråga gällde...?
Eller missförstår jag dig?

Tja, hur korrigerar du din häst i vanliga fall?

Det kanske räcker med att ryta i åt den. "Nu står du still, annars kör jag vidare till Scan"
Du kanske har ett sådant tålamod och tid att du kan lära den att varje gång som den flyger ur transporten så åker den in igen. (vilken antaglien vore det bästa, men tiden och tålamoden brukar tryta)
Stå redo med en långpisk, sopkvast vad helst hästen finner mest obehagligt.

En annan metod, ta inte lös den framtill, se till att ha grejor som håller som repgrimma plus rep utan spännen öppna luckan och vänta. Antagligen effektivast men bör nog göras utan publik.

Blandrastik skrev:
En annan metod, ta inte lös den framtill, se till att ha grejor som håller som repgrimma plus rep utan spännen öppna luckan och vänta. Antagligen effektivast men bör nog göras utan publik.

Ett bra sätt att i värsta fall knäcka nacken på hästen, i bästa fall "bara" skada den till oridbarhet. För skador får dem av att sitta fast i huvudet och slita bakåt.

Blandrastik skrev:
Tja, hur korrigerar du din häst i vanliga fall?

Det kanske räcker med att ryta i åt den. "Nu står du still, annars kör jag vidare till Scan"
Du kanske har ett sådant tålamod och tid att du kan lära den att varje gång som den flyger ur transporten så åker den in igen. (vilken antaglien vore det bästa, men tiden och tålamoden brukar tryta)
Stå redo med en långpisk, sopkvast vad helst hästen finner mest obehagligt.

Nja... mina hästar har vanligtvis en otrolig respekt för mig och jag är INTE rädd för att vare sig ryta i eller drämma till ordentligt med befintligt tillhygge.

Men eftersom han vräker sig bakåt redan innan luckan är nere är det inte stor idé att stå där med kvast eller pisk. Det är ju ingen idé att rappa till honom när han redan är ute, det ska ju i så fall göras INNAN han hinner ut. Vilket är omöjligt för skulle man ens försöka blir man krossad under luckan. Dessutom är han ju lös när han väl kommer ut (eftersom han INTE är fastbunden vilket skulle kunna sluta med en riktig katastrof), vore kanske inte så smart att springa och slå honom då?

Även om nån står inne och håller honom i en lång lina eller liknande, kan han ju fara runt rätt så bra utanför transporten, tror inte det gör nån större nytta att springa efter honom där och slå på honom...?

Jag vet att detta låter som om jag bara vill ha bekräftelse på att det inte finns någon lösning men så är det faktiskt inte. Jag hoppas bara nån kommer upp med en idé som ingen annan har tänkt på tidigare...

Är ändå mycket tacksam för alla svar och allt engagemang!

Ett sätt kan ju vara att han kommer ut till något oväntat, som kanske inte uppskattas. Många tipsar om att backa till vatten, men jag tror inte det är praktiskt möjligt (hur komma ner på stranden med släpet? Hur backa ner i hamnen och låta hästen backa ut för kanten utan att skada alla inblandade?).

Kanske kan du klura lite på att lägga en pressening eller liknande "läskigt" bakom luckan, så han hoppar ut på presseningen när han kommer i 190 knyck. Det kanske gör att han tar det lite piano när han backar av... Bara lite brainstorming...

Vi hade en gång en häst (stor tung märr) som gjorde som din. Hon stod som ett ljus när det var bom bakom, men slängde sig handlöst bakåt när hon hörde att man öppnade låsen på luckan om hon åkte utan bom. Vid ett tillfälle hade vi stannat så att när hon slängde sig ut så hamnade hon rakt i en djup vattenpöl med kallt vatten och det var så obehagligt att hon hoppade åt sidan och hamnade rakt i en stor vagn. Som tur var skadade hon sig inte, men hon backade mycket försiktigt i fortsättningen och sneglade noga bakåt för att se vad hon satte fötterna i... Att det blir obehag när han slänger sig ut kan hjälpa, men medför en skaderisk. Kanske ni kan hitta en större vattensamling att låta honom slänga sig i. Det skadar han sig inte på iallafall.
Åker man utan vägg och hästen inte är alltför stor så är det ju säkrare för er människor att ni vänder honom innan baklemmen fälls ner.

Sedär! En riktigt konstruktiv och fullt genomförbar idé! Här ska letas upp en... jaaa nu vet jag! Jag kör ner på stranden och parkerar i vattnet, perfekt! Fast bör nog låna bil med fyrhjulsdrift...

Tackar och niger!

Se bara till att vattnet är riktigt kallt så att effekten blir stor. Snacka om snopen min han kommer att ha. Valacker brukar ju inte gilla när det stänker upp bland deras ädlare delar... Jag hoppas att det hjälper. Lycka till!

(Glöm inte att utrusta er själva med regnställ och stövlar bara.)

Jag tänkte mig nästan flytväst också... ;)

Fick just två tips till per tel. Det ena var att parkera i nerförslut, så när han kastar sig ut får han springa baklänges i "uppförsbacke". Det andra att parkera så nära en vägg som möjligt... :devil:

Fast vattnet låter faktist roligast.... och minst farligt.... Hmm, torrdräkt som dykare brukar ha...?

Det där med vägg kan också fungera, men man har ju större skaderisk. Vår märr hamnade rakt i en stor vagn och slog i rejält (efter vattnet). Det kändes säkert rejält, men hon fick inga skador som tur var. Det där med backen tror jag inte på, snarare ställa sig så att han drattar nedför en slänt eller liknande, men jag tror inte att effekten blir lika stor av det. Vattnet är ju klart mest chockerande.

Ja det får absolut bli vattnet. Återkommer med rapport (om jag inte drunknar...!)

Lovisaleonora_ skrev:
Ett bra sätt att i värsta fall knäcka nacken på hästen, i bästa fall "bara" skada den till oridbarhet. För skador får dem av att sitta fast i huvudet och slita bakåt.

Du har rätt i att egentligen är det väl ett mindre lämligt sätt att lösa problemet. Även om jag sett det göras utan att hästen knäckt någon nacke, den hästen ville inte sitta fast i stallgången.
Men nu handlar det ju inte om det utan trådskaparen vill ha en lösning på ett problem där hästen utsätter mäniskor i sin omgivning för livsfara, för att brunte inte kan åka trångt eller pengarna inte räcker till ett eget släp.
Jag tycker det är självklart att mäniskors säkerhet måste i alla lägen komma för ett ett djurs "egna åsikter" om att den inte kan åka trångt och jag gjorde fel i att överhuvudtaget ge mig in i en diskussion där utgångsläget är att man sätter hästens väl och ve framför mäniskors säkerhet. Hur korkat som helst.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 158
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 915
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 268
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama