Sv: Urkalkning!?!
Om säljaren inte berättar om ett fel denne vetat om, är det bedrägligt. Men har inte med dolt fel att göra.
Ändå använder folk ofta formuleringen att de hävt köpet pga dolt fel, dvs då i meningen fel som köparen dolt för säljaren. Därför jag tog med och tyckte att 'det beror på vad för dolt fel man menar'.
Sen om man ska bli lite OT men sammanknyta till det du korrekt tyckte och även jag tog upp - köparens undersökningsplikt, så:
Det finns ju iaf ett rättsfall där det slagits fast att säljaren inte ansetts ha ansvar att upplysa om visst 'fynd' denne vetat om. Alltså att det är väldigt mycket på köparens ansvar att ställa rätt frågor och göra rätt undersökningar. Men generellt ska man ju upplysa om fel man vet om, dvs inte dölja fel.
Ska se om jag kan hitta exakt det rättsfall jag tänker på, men där handlade det om att hästen hade en röntgendefekt, som inte påverkar hästen ditintills, och som inte bedömdes påverka användningen framöver heller.
Köparen veterinärbesiktigade hästen, som den klarade UA, röntgade dock inte hästen, och frågade inte säljaren om hästen var röntgad något tidigare/hade röntgenfynd. Och säljaren berättade inte 'frivilligt' så att säga. Sedan drabbades hästen av en annan skada, så aktuellt ben röntgades, defekten upptäcktes (men - märk väl - påverkade fortfarande inte hästens användbarhet), och köparen ville häva köpet, kontaktade säljaren, fick reda på att säljaren visst om defekten, och det hela hamnade i rätten som en tvist eftersom säljaren vägrade gå med på att häva köpet med motiveringen att köparen inte röntgade, inte frågade och felet inte påverkade hästen, medan köparen ville häva köpet eftersom h*n 'inte hade köpt hästen om h*n vetat om fyndet och att säljaren skulle informerat om defekten utan uppmaning'.
Om jag minns rätt så hade köparen frågat om hästen hade varit sjuk, halt eller skadad någon gång, men inte specifikt om den hade röntgenfynd. Köparen hade sanningsenligt svarat att hästen hade varit frisk och kry förutom en sårskda där och där det datumet. Men underlåtit att berätta att hästen i samband med sårskadan röntgats, och visat sig ha ett röntgenfynd som var irrelevant för sårskadan, om som sagt bedömdes sakna betydelse.