Urkalkning i hovbenet

Z

Znozan

någon som har erfarenhet i detta?? Eller vet något om det.

Min lilla ponny har urkalkning i hovbenet. Om det nu är detta hur kommer det sig att han blev akut halt när detta började. Dvs 3 grader rakt ut, från den ena dagen till den andra. Eller är det så att tex en enkel vrickning kan "utlösa" denna akuta hälta.
Jag börjar tvivla på mina veterinärer som har tittat på honom.
I 8 månader har han varit halt, visserligen succesivt blivit bättre. Men det känns som om dom inte hittat den utlöasande faktorn. Bara behandling och vila. Nu är det Fenylbutazon samtidigt som jag skall sätta igång honom (hur enkelt är det denna årstid?). 2 veckor ska han ha butta sedan uppehåll 2 veckor och efter det ytterligare 2 veckor med butta (om han inte blivit bra givetvis).

Hur läker kroppen en urkalkning? Läker den alls?

Många funderingar är det, men jag hoppas någon kan ge mig lite klarhet i dettta. Då min pålle har gett mig många gråa hår känns det som..........

Min häst har urkalkning i strålbenet och det går inte att bota med nån behandling. Det enda man kan göra är att sko den så strålbenet avlastas, detta har funkat i 4 år nu. Vet ju inte alls hur det är med hovben men har du inte bara en veterinär utan två som ordinerat samma behandling borde de ju veta vad de snackar om. Hoppas någon här kan förklara, jag är lika förbryllad som du!

Det är det som är grejen! De är inte överens om detta!
Första veterinären ansåg att det satt i knät, men det kunde tom jag se att det var det inte. För när min "vanliga" veterinär bedövade bort knät så fanns hältan kvar.
Och diagnosen jag fått nu är inte 100%, och det är just därför som jag är så tvivelaktig!

Så därför hoppas jag kunna få lite svar från er trogna Bukefalare!

Skriver en liten rad för att flytta upp tråden :angel:

Ingen som har något klokt att till föra detta?

Sv: Urkalkning i hovbenet

..........

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 299
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 278
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023