Urinvägsinfektion

J

Juvelflickan

Hejsan!
Jag undrar hur vanligt, hur, varför och när hästar får uringvägsinfektion?
Började fundera lite idag... Hon kissade först som vanligt (mycket) när jag red. Sedan knappt två timmar senare kissade hon lite i boxen (hon är ej brunstig) och sen när jag släppte ut henne ställde hon sig som hon skulle kissa, men det kom inget. Det var ungefär 30 min efter hon kissade i boxen.
Hur behandlar man detta i så fall?
Jag är mycket tacksam för svar snarast!

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Sv: Urinvägsinfektion

Det är tydligen VÄLDIGT ovanligt med urinvägsinfektioner på häst. Men MIN har det emellanåt...visserligen inte konstaterat med urinprov, men något knas är det.

Mitt sto pinkar alltid när hon kommer in. Men under vissa perioder så pinkar hon först som vanligt, och efter 2 minuter ställer hon sig i pinkställning igen, och igen och igen.
Men den andra gången hon ska pinka så kommer bara lite lite lite, och tredje fjärde femte gången så kommer ingenting. Dessutom märker jag på henne att hon är lite nervig under denna period. Skyggar o letar spöken hela tiden till o från hagen.

I samråd med veterinär så har vi konstaterat att hon antagligen har lindrig urinvägsinfektion, som är UTIFRÅN kommande (Det är INTE brunst). Det kommer antagligen in bakterier från avföringen när hon bajsar och detta kan ge dessa besvär som ganska lätt kan avhjälpas. Vanligt på hästar med lite felaktigt sluttande yttre organ (för att använda "fina" ord).

Så då sätter jag in en citronkur under en veckas - 14 dagars tid och sympomen upphör. Finns även c-vitamin på pulver i foderbutiken eller äppelcidervinäger som kan hjälpa. Men bäst resultat ser jag av citronen (köper flytande på flaska på ica).

Absolut värt att prova om du är osäker, det gör ingen som helst skada.

Men vill även tillägga att hästar som fortfarande går på bete eller har tillgång till mycket gräs, pinkar mycket mer än hästar som äter hö...

Senast ändrad:

Tack så mycket för svaret!
Vet iofs inte hur hon är idag eller om det är en infektion överhuvudtaget, men alltid bra att veta!
Hur gjorde du med citronsaften? Fick hon detta då i maten eller direkt i slidan?
När du skriver så är det ju faktsikt så att hon har varit mkt lös i magen de senaste veckorna...

Tacksam för svar igen! :)

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Att hon är lös i magen ökar ju riskerna att bakterierna kommer in, eftersom det ofta rinner efter litegrann som kladdar ner där "bak".

Citronsaften ger jag i maten och det gillar hästarna. Tror en flaska kostar 9:- och den räcker till 3-4 dagar tror jag, så det är mycket billigt och väl fungerande.
Så vid minska misstanke rekommenderar jag detta innan besvären upptrappas.

Brukar köra en 7-dagars kur "bara ändå" för båda hästar eftersom detta bara är hälsosamt.
Dessutom ger jag problemhästen askorbinsyra (c-vitaminpulver) i förebyggande syfte under större delen av hösten och även lite vintertid.

Även äpplecidervinäger är bra mot urinvägsinfektion - den renar njurarna.

Man kan ge upp till en ½ dl om dagen (t.ex. i betforn) i en 2 veckors period. Helst ska man ge opastiöriserad vinäger enligt "Hästägarens Örtabok".

Jag hittade en opastiöriserad, ekologisk sort (italiensk?) på Konsum, c a 25 kr för 500 ml.

Visst, som jag skrev tidigare, så går det också bra, men veternären jag konsulterat rekommenderade ren askorbinsyra när häste har besvär med pinkeriet, då den inte innehåller några biprodukter. Äppelcidervinäger är däremot utmärkt som förebyggande.

Ser ingenting om äpplecidervinäger i dina inlägg. Veterinärens rekommenation är säkert den bästa.

Jag ville bara nämna att även vinäger är gynnsamt för hästar (och människors) urinsystem. Jag ger min häst en kur ett par gånger om året i förebyggande och renande syfte.

Du kanske bara läste mitt andra svar...

I det första skriver jag nämligen:
"Så då sätter jag in en citronkur under en veckas - 14 dagars tid och sympomen upphör. Finns även c-vitamin på pulver i foderbutiken eller äppelcidervinäger som kan hjälpa. Men bäst resultat ser jag av citronen (köper flytande på flaska på ica)."

Håller med dig om att det är BRA att köra igenom dem precis som du nämnde i förebyggande syfte.

mkt spännande läsning. Mitt sto ger mig gråa hår. Hon betäcktes i början av sommaren, resorberade efter 2mån, drog på sig en bakterieinfektion samt livmoderinflammation, behandlades under en brunst. vi ville skölja henne en gång till, men det blev kallt och hon slutade brunsta. vi sprutade igång henne, ingen effekt på det men efter 2½ vecka kom hon i ny brunst, den behandlade vi igen, sedan gav vi hormon för att hon skulle dra ihop sig rejält och sluta brunsta, det gjorde hon bara under en vecka, sdan började hon pinka igen och flirta med hingsten som inte fattade nåt-trodde han var färdig för i år (han hade ju fått pyjamasen på sig ju)
sedan blev hon lös i magen, har varit det till och från under kanske en månad nu, småpinkar hela tiden men dlirtar inte (inte brunstig) kan pinka en liten rännil flera gånger i boxen under tiden man är i stallet samt i hagen.
Vet kommer på tisdag för en annan grej, men det här låter intressant. hennes dåliga mage försämrar ju chanserna till dräktighet nästa år då jag inte vill starta med infektion pga rinnande bajs...

varför ger man c-vit egentligen?

C-vitamin sänker pH i urinen så att bakterierna inte trivs. Vinäger är ju också surt men jag vet inte om det påverkar urinen lika mycket. Att vinäger skulle rensa njurarna tror jag är rent nys, troligen kommer tron just pga effekten på urinvägsinfektioner.
PL

Sen har ju en surgörning av urinen effekt på urinsten, positiv eller negativ bberoende på vilken sorts stenar. Där kan man ju ev tala om en rensande effekt men då är det fråga om surgörning under längre tid o inte bara ngn dag.
PL

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 575
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 258
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT