Urinvägsinfektion på valp?

Jarrah

Trådstartare
Imorse när min snart 11 veckor gamla tikvalp kissade så såg det ut som det kom lite var/slem på slutet. Senare under dagen har jag sett att hon har droppat lite till efter att hon är på väg att resa sig och är färdig, hon går några steg och det fortsätter att droppa. Så har hon inte gjort innan. Hon är pigg och glad och verkar inte vara kissnödig oftare än vanligt, men jag blev orolig att hon har "baskelusker" i kisseriet. Är det vanligt? Hur yttrar det sig isåfall? Hur kollar man det (inte så lätt att ta urinprov)? Behandling?
Jag ringer självklart till veterinären imorgon, men tänkte om någon här visste.

Sv: Urinvägsinfektion på valp?

Hej detm låter som urinvägsinfektion.
min hund hade det 2 gånger som liten valp. Det är vanligt.
Man kan börja ge hunden C vitamin tabletter finns på apoteket. Om det inte är akut. Men börjar hon bli hängig feber,blod i urin, kanske kissar hela tiden. Sök vet
Man kan även ta ett urin prov själv hemma. Ta en rengjord låg liten skål. Så fort ser att valpen skall sätta sig. Under med burken fort.
Ta en glas kryddburk rengör koka den. Häll i urinen där. Ta provet med till veterinär. Så kan dom kolla kisset. Är det något så får du en tid. Så sätter dom in antibiotika.
Hoppas det blir bra med din valp

Jag har gett C-vitamin nu på inrådan av min veterinär. han tyckte att jag kunde prova med det tills imorgon eller onsdag beroende på om jag tycker att det blir bättre. I annat fall får vi gå till "doktorn". Synd bara att det är en vecka innan hon ändå ska dit och vaccineras.
Just nu är hängig det minsta hon är. Hon är helvild!

Man kan även ta naturell yogert och klena in lilla kiss apparaten . Det sa min kennel när min hund va dålig. Det ger en annan bakterieflora.

Kissar hon ofta, mer än vanligt.
Min kunde kissa 10 gånger i streck.
prova c vitaminer o yogert se om det lugnar sig.
Om det blir värre åk in.

Det kanske jag ska prova också, för han sa att det även kunde vara en infektion i själva vulvan med tanke på varet som kom och då borde ju tougurten göra mer nytta. Hon kissar ju inte oftare än vanligt, så det kanske är mer troligt?
Åker till affären igen...

Det kan man lägga på senare om man ser symtom på detta också.
Klena på rejält flera gånger per dag.
Hon kanske bara har bakterier efter som hon ej kissar ofta. kanske du kan vänta till nästa vecka om det inte blir sämre.
Om hon börjar kissa blod eller kissar gör ofta .
lycka till hör av dig igen

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 905
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort. Från det att vi hämtade vår 8 veckors valp så har hon haft ständiga problem med kisseriet. Hon...
Svar
7
· Visningar
2 986
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 879
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka