Urinvägsinfektion och bantningsfråga

Houdinie

Trådstartare
Urinvägsinfektion - har min stora katt fått. Var inne hos vet akut igår och fick antibiotika och smärtstillande. Han blev genast gladare, men jag fick veta att jag måste banta honom igen. :(

6,2 kg vägde han nu, jag hade bantat ned honom till 5.6, men nu när han måste vara innekatt så har han raskt gått upp i vikt igen. Jag ger honom light-foder enligt instruktionerna, men det är svårt att få honom att röra på sig. När vi går på promenad i sele så lägger han sig och vill inte lämna "reviret". Jag får bära honom bortåt, sedan går han snällt hemåt igen.

Han är inte intresserad av kattspön, och tycker att jag är löjlig när jag ger honom låtsasmöss att leka med. Han VET ju hur den äkta varan ser ut och ffa smakar - så "varför jaga ett dåligt substitut"!?

Har ni tips på hur jag kan aktivera honom!?

Sv: Urinvägsinfektion och bantningsfråga

Laserpekare? :idea: Eller pula in nåt som är suuuupergott men inte så onyttigt (t.ex. fisk) i en sån där aktiveringsboll så han får springa runt med den för att få ut godiset.

Jag har ett kattspö fast med en luddig 40cm lång svans istället för en tygleksak. Morgan är lite trögstartad ibland, men när den lila tygsvansen kommer fram då blir det fart på honom =)

Jag försökte (lönlöst) banta katt på lightfoder i 5 år... När vi bytte till enbart mjau blev han i mycket bättre balans, iom att vikten gick ner blev han också mer aktiv och intresserad av lek. Nu är det ju aktiva katter jag har redan från början, men han leker mycket vildare nu som någorlunda smärt 15-åring än han gjorde som småfet 10-åring.

Jag har köpt en sådan där aktiveringsboll, men han bara luktar på den och tittar sedan uppfodrande på mig.
Verkar inte alls fatta vad han ska göra... Jag har puffat på den åt honom, men då åt han bara upp det som ramlade ur och gick sedan iväg.

Han äter dock sin medicin väldigt duktigt! :love:

Har du testat laserpekare som Tassetass föreslog? Mina katter blir helt bananas när man plockar fram den.

Nej, det har jag inte.
Får väl springa till Claas Ohlsson...

Det verkar som om det smärtstillande medlet (flytande) är gott! :o

Det verkar som om det smärtstillande medlet (flytande) är gott! :o

Metacam gissar jag? :)
Flingan fick ju det i 5 dagar efter sin fraktur, han gick t o m från maten (det ska ju ges i samband med mat) när jag tog fram flaskan, tog själv in sprutan i munnen, jag behövde inte ens hålla i honom!
Dagen efter vi slutat med medicineringen så gick han och tittade längtansfullt på stället där vi hade flaskan (ovanpå micron)...

Så, jag har samma erfarenhet... Det är ju bra att det är lätt att få i dem! :)

Mvh Cissi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka