Urinsten? Erfarenheter?

N

neferra

Ni som har haft hästar (vallacker) med urinsten eller liknande sjukdomar/symptom, hur upptäckte ni det, vilka symptom, behandling mm

Min 4-åriga vallack har känts lite odefinierbart "ur form" ett par dagar, ej feber eller hängig direkt, men mest en känsla jag haft. Hade ikväll aningen förhöjd temp (0.5 grad över normalt), ställde sig i kissställning, men det kom inget.
Det är permanentbädd i boxen, så jag har tyvärr ingen möjlighet att kontrollera om han kissat detta dygn, men jag såg honom kissa i hagen igår morse. Då ställde han upp sig lite "skumt", böjde sig liksom åt sidan och det tog ett tag innan det började rinna, men jag fäste mig inte vid det då.

Nå. Vad tror ni? Tacksam för reflektioner.

Sv: Urinsten? Erfarenheter?

Jo, jag har haft en...

Märkte inget alls förrän den dagen harn ställde sig på stallplan och kisset inte rann ner i backen- då såg jag att förgen såg konstig ut..
Tog en vit hink och tog kissprov (lättast när de är nyridna, eller ja- han va iallafall) och såg att kisset va brun/rött..
Det visade sig på Ultuna att han hade både urinsten OCH njursten- förmodligen för att han gått med det ett tag.
Mitt tips till dig är att ta urinprov! Antingen ka iväg eller om en vet kommer ut, de har jättesmarta stickor som de kan mäta med.

Lyka till!!

Jo, jag har haft en...

Märkte inget alls förrän den dagen harn ställde sig på stallplan och kisset inte rann ner i backen- då såg jag att förgen såg konstig ut..
Tog en vit hink och tog kissprov (lättast när de är nyridna, eller ja- han va iallafall) och såg att kisset va brun/rött..
Det visade sig på Ultuna att han hade både urinsten OCH njursten- förmodligen för att han gått med det ett tag.
Mitt tips till dig är att ta urinprov! Antingen ka iväg eller om en vet kommer ut, de har jättesmarta stickor som de kan mäta med.

Lyka till!!

Tack så jättemkt för svar!

Märkte du ngt konstigt med din häst, andra symptom än just färgen på kisset?

Är det verkligen ingen annan som har erfarenheter från olika åkommor som rör urinvägarna?

Är intresserad även att höra om erfarenheter av urinvägsinfektion, njursten etc etc

det är inte så vanligt att hästar får det. på katt är det däremot en vanlig sjukdom. om det är så att din häst har stenar så kan dom blockera urinröret helt. hästen blir då förgiftad av sin egen urin och kan dö. så misstänker du att det är något fel så skulle jag inte tveka att ta ut veterinär!

Tack för svar.

Jag har rådgjort med veterinär per telefon.
Hästen kissar trots allt, men det jag sett ser det ansträngt ut. Veterinären (duktig hästveterinär, som jag känner mkt väl och dessutom är uppfödare till hästen=bryr sig på riktigt) tycker jag ska avvakta och tempa regelbundet samt vara uppmärksam på allmäntillståndet.

Det är inte SÅ illa, han verkar inte direkt sjuk.

Min ET sa vid tidigare tillfälle att man kan upptäcka urinsten genom att det bildas vita kristaller i urinrörsmynningen. Det har jag inte sett, men däremot var jag ju där och kollade/pillade såklart och det var nån slags vit grynig "flytning"... Det är ju inte direkt ofta man är där och rör i onödan men detta har jag inte sett innan, eller är det nåt helt normalt (typ utlösning)?
Jag har bara haft ston innan...:crazy:

märkte inget alls på min- tråkigt nog...! tränade precis som vanligt och han stretade glatt på..

återigen, kolla ett kissprov tycker jag! bättre att ta det tidigt innan det blivit mkt- det kan ju lätt bli fler stenar... å min fick ju även njursten- vilket gjorde att ena njuren kollapsade, hade jag märkt nåt i tid hade utgången säkerligen varit annan..

Hoppas att det inte är nåt!! :)

jag har oxå sökt på detta. Har undrat om det är därför min valack ibland springer, stressar, så
Inga problem alls att kissa dock

märkte inget alls på min- tråkigt nog...! tränade precis som vanligt och han stretade glatt på..

återigen, kolla ett kissprov tycker jag! bättre att ta det tidigt innan det blivit mkt- det kan ju lätt bli fler stenar... å min fick ju även njursten- vilket gjorde att ena njuren kollapsade, hade jag märkt nåt i tid hade utgången säkerligen varit annan..

Hoppas att det inte är nåt!! :)

Min vet säger att urinsticka inte visar når på häst förrän halten äggviteämnen i urinen är relativt hög- dvs det går inte att se nåt förrän det har gått rätt långt.
Han trodde mer på att ta blodprov, visar om det finns mkt urinämnen i blodet, går att se innan det visar sig på urinsticka. Men som jag förstod det var det rätt så illa med din häst?

Kollapsade alltså njuren? :eek:

Hur gick det? Behandlades den, blev det bra? Hur behandlade ni?
Det gör ju in i skogen ont att ha fel i njurarna (jag har själv haft njurbäckeninf, så jag vet...)
Borde det inte märkts innan?
Berätta allt!

Precis, man tar ett prov för att mäta om det finns spår av blod i urinet..

Berätta allt, tja jag vet inte om du egentligen vill höra...:angel:

Vi fick en remiss från distriktarn till Ultuna dit han åkte och ultraljudades, då man kunde konstatera att han hade stenar både i urinledaren samt 2 st i njuren. På ston går man in bakvägen och spränger stenarna med laser- men valack/hingst har så lång urinledare att man måste göra en buköppning.
Samma morgon som han skulle opereras fick han hög feber och operationen avblåstes. De satte igång en utredning om vart febern kom ifrån och 1v senare konstaterade de att det va den infekterade njuren som ställde till det. De skulle alltså ta bort stenar ur urinledaren samt ta bort ena njuren.
Bökig operation, lång konvalecent men efter skulle han kunna fungera precis som vanligt!
Tråkigt nog va njuren så pass infekterad att när de tog i den för att ta bort den så sprack den och de kunde inte annat än att avliva honom.

Så att ja.. få honom underökt omedelbar bums!!

MEN!!! det är enormt ovanligt att hästar får detta, oddsen för att de ska få både urinsten och njursten är näst intill obefintliga, ha det i åtanke. Det behöver alltså inte vara nåt! men kolla upp det för säkerhets skull!

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag all hjälp jag kan få, alla tips och funderingar är välkommet! Unghäst av arbetande ras-08, har så mkt urinkristaller...
Svar
6
· Visningar
2 624
Senast: nowa
·
S
Hästvård nu behöver vi akut hjälp av alla er urinexperter det är så att min kompis häst har haft lite problem med kisseriet under våren och...
Svar
19
· Visningar
3 807
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka