IseeU

Trådstartare
Min chihuahua som är 2,4 år gammal har börjat kissat väldigt mycket idag. (Började idag på morgonen)
Efter 45 min kissade hon på sig här inne och det var någon grönt slem i kisset?
Ingen feber, hon var häning imorse men nu är hon pigg och glad igen. Löpte för cirka 3 månaders sen.

Vad kan detta vara?
Någon som har varit med om det?

Vi ska till veterinären imorgon 8.10, men blir hon sämre får vi åka in akut.

Sv: Urin ?

Kan vara uvi, vaginit eller pyometra (livmoderinflammation).
Glöm inte ta med ett färskt urinprov till veterinären imorgon och lycka till!

Det absolut första jag tänker på är livmoderinflammation. Eftersom hon kissar mycket så har hon druckit mycket också. Det märks inte på en så liten hund om den ökar från 1 dl till 2 dl per dygn mer än att de kissar mer. Normalt ska en hund som väger 2 kg dricka cirka 1 dl per dygn. Har hon ätit igår och idag? Ofta så äter inte tiken när hon har livmoderinflammation, eller äter åtminstone mindre. Egentligen borde du nog åka in akut om du inte redan har gjort det. De kan bli jättesjuka. Det är det gröna slemmet som får mig att tänka på livmoderinflammation.

Men sen kan det vara uvi eller liknande också och då är det inte lika bråttom.

Det var uvi som lillan hade fått:/ Men nu äter hon medicin och är redan mycket bättre!

Men hur har hon kunnat fått det? Är det samma som på människor att hon har blivit kall? Veterinären hade väldigt bråttom så hann inte fråga något:/

Uvi får man inte för att man blivit kall. Det orsakas av bakterier (som oftast redan finns i kroppen, vanligast är colibakterier som finns i avföringen) som tar sig in i urinvägarna och orsakar infektion. Borde väl vara samma för hundar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 068
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 497
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 431
Hundhälsa Har en 10 månaders tax som fram till förra veckan aldrig haft problem med magen. I torsdags var hon lite lös i magen, men inget...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka