Urgröpt skelett

P

Pacific

Min häst har fel på sitt bakknä och behandlas i vintras för knäledsinflammation, han blev friskförklarad 1/2 och har därefter satts igång vädligt långsamt. Men nu har det kommit tillbaka och han har även fått förändringar i skelettet.

Jag har gjort en bild för att visa hur det har blivit(jag ritar så fint i paint, hoppas ni fattar):
13770154.jpg

Bild 1 visar alltås hur knät ska se ut och bild 2 hur min hästs knä ser ut.

Även hans "friska" knä har börjat visat antydningar till det här.

Vad beror det på? Vet kunde inte säga ngt än. Någon som haft eller set något liknande? Tycker annars man bara hör om pålagringar.

Sv: Urgröpt skelett

Är det ligament som förkalkats? Har för mig att det kan se ut som på dina bilder och att det eg inte är skelettet som "faller sönder" utan att det är förkalkningarna som visar sig som mörka "fläckar" i benänden. Jag håller själv på att sätta mig in i det då min har en ligamentskada på ena bakkotan som gett vissa förändringar på röntgen...hittar inte så mkt om just häst men däremot fanns det tydligt förklarat samma sak på människa...

Men vad säger din vet.? Något måste han väl veta? Är din häst halt nu? Behandlade han den?

Jag är själv väldigt orolig för min häst, som dock inte är halt men har en liten rörelsestörning på det bakbenet. Hoppas din blir bra!

Jag vet inte om det är ligament som förkalkats. Varför blir det så i såna fall? Vet sa ingenting mer än att det hade blivit förändringar och att hon itne ville säga något mer efter vi har varit på återbesök och ultraljudat.

Min häst är halt visar 1 grad vid böjprov på höger bak och hon behandlade leden för att se hur den reagerar på behandling. Men målet är inte att få bort hältan utan att ta reda på problemet.

Din häst har alltås liknande röntgenplåtar? Vad säger vet om det då?

Nej, våra bilder ser inte ut som era, min har lite på undersidan av "nedre" benet i kotleden. Han fick en ligamentskada för ett år sedan som läkte efter ett par månader, troligen en form av vrickning. För några veckor sedan tyckte jag att han inte kändes helt ok och på koll såg även vår vet. en rörelsestörning. Dock ej så mkt så att man kan kalla det för en markering el hälta. Nya bilder visade att det såg lite mer ut som du beskriver som urgröpningar men som är ett förkalkat ligament. Ligamentet har således läkt men med "ärrbildning". Vi behandlade med kortison ändå och får se lite hur vi gör. I värsta fall blir han aldrig bra och kommer inte att hålla för arbete. Vi kommer att ultraljuda etc om nån vecka.
Möjligen kan vet. gå in och skrapa rent/rensa upp men det är osäkert om han kommer åt, dessutom är det tveksamt när min häst ej är halt (ännu). På min syns det vid arbete på volt...

Ditt sitter ju i ett bakknä, så det är ju skillnad. Har han varit skadad tidigare? Eller är det något "nytt"? Är inte målet att få hästen bra eller menar du att vet. sagt att det inte går?

Jag vill helst inte leta mer info på egen hand just nu då jag bara läst om negativa framtidsutsikter...jag ska diskutera det hela med min vet. i morg:crazy:

Ja han har varit skadad tidigare. För ca 4 år sen i höger bakknä och för ett halvår sen blev han ju friskförklarad i vänster där det nu kommit tillbaka. Låter ju troligt att det kan vara "ärr" eftersom han varit skadad tidigare..

Nej alltså målet är inte bara att få hästen att sluta halta utan att ta reda på vad det är för fel på knät och var det kommer ifrån.

Jag vill egntligen inte hålla på och spekulera något innan återbesöket. Som egentligen skulle varit i fredags men inte bli förrän om två veckor p.g.a. mitt jobb, det grämer mig också att det blev uppskjutet så.

Din går alltså i sjukhage och så nu? är det alltså det där mörka som gör att han har rörelsestörningar eftersom det kan bli bättre om man tar bort det?

Det här kan ju låta hur luddigt som helst och helt ärligt läste jag inte ingående om det jag hittade ang. ligamentruptur o förkalkat ligament/ligamentskada eftersom det skrämde mig så pass att jag hellre vill tala med min vet. om det...Jag är annars en sådan person som läser allt jag kommer över och som sätter mig in i det noggrant...

Men det "svarta" som eg inte är svart utan bara yttrar sig så på röntgen är förkalkningar från ligamentet som växt "ner"; så mkt förstod jag om den skadan vi har. Och det ser ut så som du förklarar det även om vi inte har lika mkt "svart".

Min häst vill min vet. ha igång och han skulle eg bara vila tre dgr efer behandling. Hans störning syns då han går på volt i sandgrop eller då han blir lite lång. Det är ytterst lite, annan vet. såg det inte alls. Inget på böjprov direkt. Idag o igår kändes han dock öm i rygg o länd och lite "sänkt". Har masserat honom idag samt behandlat med värme(solarium). Vill inte rida honom men har skrittat honom för hand nån timme om dan, vill prata med min vet. imorg om vi ska ta ner honom för ultraljud tidigare o ev be fys. titta på honom, även kolla om det är ngt i knäet som spökar. Jag är inte helt säker på att det verkligen är från kotan nämligen...

Han går i sin vanliga stora hage, typ bete med sin kompis. Fick bara gå själv första veckan men gick ändå på stor yta. Är ganska lugn, springer inget eller så. Men blä vad det känns jobbigt och vad orolig jag är!!!:cry: Du kan väl uppdatera när du vet mer om era problem o röntgen?
Hoppas ni hittar problemet och att hjälp går att få:)

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 506
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080
Senast: Magica
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka