Urban legend, anfallande kattunge

Snuffsan

Trådstartare
Har ni hört den där om att det är farligt att ha katt hos bebisar eftersom katten kan anfalla ögonfransarna då bebisen blinkar? Jag har skrattat gott och undrat vad det är för fåntrattar som går på sånt. Tills igår....

Jag låg i soffan och somnade av ett segt tv-program och en kattunge kröp upp och la sig bredvid mig på kudden, intill min haka. När jag vaknade och tittade upp fick jag en tass med utfällda klor rakt in i ögat. Jag hade dessutom somnat med glasögonen på så han lyckades pricka in tassen bakom glasögonen alltså. Som tur är träffade han i ögonvitan och inte i irisen.

Jag har en blödning i ögat, lite svullnad, ser lite suddigt, ögat rinner hela tiden och jag har världens huvudvärk pga detta idag. Och jag kommer aldrig mer att skratta åt urban legends.:mad:

Sv: Urban legend, anfallande kattunge

Liknande urban legend finns om att katter kan klösa sönder fontanellen på bebisar när de ser att det pulserar där under. Likaså att det kan klösa sig på halsen om de ser pulsen slå.

Alltså, kanske inte helt osannolikt men inte så himla vanligt och med just bebisar är väl ledordet alltid: lämna inte ensam med djur!

Men jag tycker att jag i alla fall är är gammal nog att lämnas ensam med en kattunge.:crazy:

Åh jag har en som väcker mig varje morgon (om väckarklockan ringt) med en tass i ögat. Tack och lov med klorna indragna, vore katastrof att råka ut för din olycka :eek:

Haha, det där har jag också råkat ut för. Vaknade med kattunge på kudden bredvid mig, en kattunge som uppenbart låg och spanade på något... fast jag fattade inte riktigt vad... blinkade lite sömnigt åt henne och innan jag visste ordet av hade jag ansiktet fullt av katt. :p

Vaddå HaHa? Jag tycker inte det är så skoj. Ögat är inflammerat och gör vansinnigt ont och hade den träffat någon mm längre in i mitten hade det varit katastrof.

Aldrig hört den faktiskt. Att kattungar leker med saker som rör sig är för mig helt självklart och inget som måste förklaras med en myt?

Hoppas ögat blir bra snart i alla fall, kan tänka mig att det inte är så skönt.

Ja jag tvivlar då inte på att myten är sann (även om jag inte hört den förens nu). Min ena katt blir en killer pussy när det ska badas, han är mästare på att skruva på sig i famnen och veva med tassen mot ens ansikte i hopp om att klösa sönder både det ena och det andra :crazy:
Därför är det sambon som får bada honom :p
Men den katten är lite opålitlig överlag ex. med barn. Sambons systerdotter var här en dag och försökte leka med mördarFrans i hans katt-tunnel :o Ingen bra ide alls, han är jättevaktig på sin tunnel och var jäkligt nära att klösa henne rätt över ögonen också. Men det är ju så roligt med fyraåringar..dom lyssnar ju jämt :angel: när man säjer åt dom att inte göra något.

Vaddå HaHa? Jag tycker inte det är så skoj. Ögat är inflammerat och gör vansinnigt ont och hade den träffat någon mm längre in i mitten hade det varit katastrof.

Ögonskador är inte att leka med så ta en sväng till vårdcentalen och visa upp det där!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka