J
Jeffa
Mår hästar dåligt av att stå i vad vi människor tycker är vanlig rumstemperatur?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med Emindy,hästar mår inte bra i varma fuktiga stallar!emindy skrev:Det som gärna händer i ett varmt stall är att luftfuktigheten stiger. Hög luftfuktighet i ett stall är inte önskvärt eftersom det gärna leder till dålig luft och besvär med luftvägarna hos hästarna.
Dessutom; hästar som går ute hela dagen och sedan kommer in i ett varmt stall har ingen möjlighet att "ta av sig kläderna" så att säga. Det blir helt enkelt FÖR VARMT
Vad jag vet är det rekommenderat med MAX +11C i ett stall och helst kallare. För vattnets skull kanske man måste hålla temperaturen strax över fryspunkten annars är det bäst ur hälsosynpunkt med kallstall eller lösdrift.
det gör våra med... varmstall har jag bara jobbat ikkaarriinn skrev:håller med alla ovanstående, rekomenderat är väl 10+ tror jag ? aja, jag vet inte.. Även om stallet inte är uppvärmt så skyddar det ju väl mot väder och vind. Våra hästar går me samma kläder dag och natt, alltså ute å inne..
Tja, somliga där jag jobbar behöver tydligen två.... fast vänta, det är ju bara +13 i stallet nu... :smirk:peter_lundin skrev:Hur många hästar behöver ett täcke inne vid runt 5 grader?
PL