Uppvärmt stall?

J

Jeffa

Mår hästar dåligt av att stå i vad vi människor tycker är vanlig rumstemperatur?

Sv: Uppvärmt stall?

Det som gärna händer i ett varmt stall är att luftfuktigheten stiger. Hög luftfuktighet i ett stall är inte önskvärt eftersom det gärna leder till dålig luft och besvär med luftvägarna hos hästarna.
Dessutom; hästar som går ute hela dagen och sedan kommer in i ett varmt stall har ingen möjlighet att "ta av sig kläderna" så att säga. Det blir helt enkelt FÖR VARMT

Vad jag vet är det rekommenderat med MAX +11C i ett stall och helst kallare. För vattnets skull kanske man måste hålla temperaturen strax över fryspunkten annars är det bäst ur hälsosynpunkt med kallstall eller lösdrift.

emindy skrev:
Det som gärna händer i ett varmt stall är att luftfuktigheten stiger. Hög luftfuktighet i ett stall är inte önskvärt eftersom det gärna leder till dålig luft och besvär med luftvägarna hos hästarna.
Dessutom; hästar som går ute hela dagen och sedan kommer in i ett varmt stall har ingen möjlighet att "ta av sig kläderna" så att säga. Det blir helt enkelt FÖR VARMT

Vad jag vet är det rekommenderat med MAX +11C i ett stall och helst kallare. För vattnets skull kanske man måste hålla temperaturen strax över fryspunkten annars är det bäst ur hälsosynpunkt med kallstall eller lösdrift.
Håller med Emindy,hästar mår inte bra i varma fuktiga stallar!
Mina hästar står i box på nätterna,men stalldörren är alltid öppen..har dessutom högt i tak!
Enda undantaget är vid typ minus 20 och kallare då dörren bara står på glänt,just för vattnets skull,annars bottenfryser vattenhinkarna..

Har ingen ventilation (som många små stall saknar..)istället håller jag koll på en sån enkel sak som att ingen fukt finns på fönster eller stallväggar..ett gammalt hästgubbeknep..;)
Fukt på fönstren är lika med för hög luftfuktighet,vilket ger mögeltillväxt osv ..inte bra...
Att vara noga med bäddarnas hygien är oxå viktigt för stallmiljön ,så inte ammoniak halten blir för hög..

Om man höjer temperaturen i stallet genom att stänga till så man får minimal ventilation stämmer det att det blir fuktigt. Men för att få rumstemparatur måste man ha ett värmesystem och då får man troligen i stället väldigt torr luft, på samma sätt som vi har inomhus på vintern. Det är heller inte bra för hästar!

Vi har både skogsmullar och travare som går på travet och håller en teperatur på ca +5 grader om vintern, det ska vara frisk luft utan drag i stallet. Vi har sluppit allehanda luftvägsproblem som speciellt tävlingshästar kan dra på sig.

har inte upplevt några problem med varken kall lr varmstall... i varmstallen tog vi av täckena under natten.. men har alltid hört att det ska va bättre att ha kallstall:)

Jag anser det, tänk sedan när det kommer ut, blir nog lite av en 'chock' om det skulle vara väldans kallt

håller med alla ovanstående, rekomenderat är väl 10+ tror jag ? aja, jag vet inte.. Även om stallet inte är uppvärmt så skyddar det ju väl mot väder och vind. Våra hästar går me samma kläder dag och natt, alltså ute å inne.. :p

kkaarriinn skrev:
håller med alla ovanstående, rekomenderat är väl 10+ tror jag ? aja, jag vet inte.. Även om stallet inte är uppvärmt så skyddar det ju väl mot väder och vind. Våra hästar går me samma kläder dag och natt, alltså ute å inne.. :p
det gör våra med... varmstall har jag bara jobbat i:)

Rent logiskt så har de flesta hästar päls och då blir det nog rätt varmt i mänsklig "rumstemperatur". Att hålla en GOD luftkvalitet i ett sånt stall är nog också rätt dyrt om man tänker både uppvärmning och ventilation.

Därtill så är hästar inte lika känsliga för köld som vi människor är då de har en mindre yta i kvadratcm per kilo än oss.

De är inte så bra! De bi för varmt för dom. Vi kan ju alltid klä på oss och det hör till att stallet ska vara kalla..;)

jag stämmer in på det de andra sagt att det inte är bra med tanke på luftfuktighet och så, och det blir ju ofta för varmt för hästarna.
normal rumstemp för oss är la runt +20C, och rekomenderad vämre i stallet är ca +8C så.. ja, det säger sig själv :)
det är bättre att ha ett kallstall och lägga på en filt alltså.

Håller med övriga, det blir för varmt med "vår" rumstemperatur. I vårt stall har vi på vintern mellan +3C och ner till nollan till och med. Kryper det ner mot dom gradena har min häst täcke, då han kan ha tendens att hosta ibland, vill inte att han ska bli kall då.

Inte min i alla fall! Pälsen fungerar bra. :smirk:

när jag haft häst uppstallad har vi bara haft några plusgrader- av en anledning- att inte vattnet ska frysa!

peter_lundin skrev:
Hur många hästar behöver ett täcke inne vid runt 5 grader?
PL
Tja, somliga där jag jobbar behöver tydligen två.... fast vänta, det är ju bara +13 i stallet nu... :crazy: :smirk:

/Anna-Karin, med två hästar på lösdrift

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 816
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 061
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama