uppvärmning

K

knasenknas

när ni ska rida ett dressyrpass, hu värmer ni upp eran häst då?
innan ni börjar arbeta den typ,

Sv: uppvärmning

först tempoväxlingar och en del olika spårarbeten, vill alltid får hästen att gå fram och ta tillbaka utan att man behöver klämma hästen i form, samt att den ska vänta och följa de spår jag bestämmer, inte sitta fastklistrad på väggen :)
sedan börjar man jobba(dvs har hästen mera i form än vid uppvärmningens uppvärmning) lite lätt med lite sidvärtsrörelser och när hästen känns mjukare så blir det lite öppna och sluta..

;) Läs nedan

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen jag rider (halvfoderhästen) är lite stel eller har träningsverk efter ett hårt pass börjar jag med att jogga igång den i trav efter framskrittning. Ställer inga stora krav, den får trava runt ett tag på olika ridvägar och helt enkelt mjuka upp sig lite.

Sedan skrittarbetar jag honom ett tag, böjer lite försiktigt åt båda hållen, kollar så att han är uppmärksam på hjälperna, både sits och skänkel och rider honom i låg form med näsan framåt så att han slappnar av. Lite sidvärtsrörelser för att mjuka upp honom, bara flyttar några steg i bog och bakdel för att få honom smidig och lyhörd. Han tar inte alltid skänkeln, ridskolehäst som han är ;) !

Efter det fortsätter vi i trav, böjer lite, flyttar bog och bakdel på fyrkant och volt. Gör tempoväxlingar och avbrott/igångsättningar för att väcka honom lite! Efter ca tio-femton minuter trav och skrittarbete gör vi lite galoppfattningar för att få igång flåset lite, varvat med fortsatt skritt och travarbete :D . Allt som allt tar uppvärmningen ca 40 min, varav 10-15 min är framskrittning på lång tygel.

Om han inte är stel efter tidigare hårt pass skrittar vi fram först och sedan skrittarbetar vi direkt och joggar inte igång...

:angel: Bra att man skriver en hel doktorsavhandling... :D

Känner lite på hästen i skritt på tygeln, flyttar lite för båda skänklarna och checkar av förhållande och drivande hjälper. Sedan kör jag mycket övergångar och tempoväxlingar först i trav och sedan i galopp

Jag rider först en sväng i skogen på sisådär en halvtimme. Skrittar och travar på lång tygel, böjer lite, känner efter så att båda bakbenen är med.
Väl på banan böjer jag lite till, kollar att jag har gas och broms, kör lite öppna och sluta, travar fram på lång tygel på rakt spår och kortar tyglarna när hästen hittat takt och balans ordentligt.
Sen börjar vi jobba.

Skrittar igång på lång tygel
Tar upp tygeln och känner att hästen känns okej, tar oftast bara några steg, kollar av den lägre formen och värmer igång. Om jag värmer i trav lättridning eller galopp lätt sits beror lite på hur hästen känns för dagen. Är han superpigg kan det vara en fördel arr värma i galopp för han kommer ändå inte slappna av innan han fårr galoppa några varv. Krav: Låg form och lyssna på skänkel o förhållning.
Serpentinbågar, åttvolter, böja, ställa bägge håll.
Sidvärts i skritt och trav lite granna om så bara för att kolla om det funkar.
Sedan börjar vi med det vi ställa mera krav.

Skrittar vid hand, eller i skrittmaskin. Sitter upp, skrittar på lång tygel en stund. Kontrollerar lydnad för hjälperna, framåtdrivande, sidförande, förhållande. Travar under lättridning, kräver att hon ska gå fram för skänkeln. Lite vägar och vändningar, tempoväxlingar, kanske lite öppna. Galopperar fram i båda varv på voltspår, gärna helt lång tygel eller låg form, hon frustrar igång och kommer upp i värme. Sen brukar det gå bra att börja jobba.

mvh
Lejonelle

gör som polly_mulle och det funkar bra för mig och min ponny iallafall

Senast ändrad av en moderator:

Skrittar en stund på lång tygel. Kortar sedan tygeln något och kollar så att gas och broms och styrning fungerar.
Rider sällan mer än en halvtimma totalt sett.

Immer

Skrittar ca 15-20 min på lång och kort tygel, sedan joggar jag igång i trav på halvlös tygel mest runt på lite olika spår så hon kommer igång. Skrittar lite mer efter det och samlar upp och gör lite sidvärtes och öppna/sluta. Sedan travar jag med lite mer krav och tar sedan och galopperar ca 4 varv åt varje håll i mellangalopp utan alltför mkt krav, därefter om hon känns varm så börjar jag jobba i trav. Avslutar med galopparbete lite på volt och så, då det är det som hon tycker är jobbigast så hon måste vara väldigt varm för att det ska bli bra. Och så fort det går bra slutar jag, skrittar av ca 15 min.

Sritta först 2 varv evänster sen i höger, gör ca: 3-6 halter, börja trava när de känns bra.. trava så du kommer in i rytmen...
Sen kan du börja med att flytta bogen åt de "lätta" varvet, sen de svåra, framdelsvändningar e bra, bågar, tempo växslingar, lite galopp, de e bre för hästen att fatta galopp från skritt.
Gör litte som du känner för! :)

Immer skrev:
Skrittar en stund på lång tygel. Kortar sedan tygeln något och kollar så att gas och broms och styrning fungerar.
Rider sällan mer än en halvtimma totalt sett.

Immer

Oj! Totalt sett? Nu måste jag fråga, hur länge skrittar du fram/av ungefär?

Skrittar ett par varv åt båda hållen på banan, med helt långa tyglar. Ser till att det finns framåtbjudning. Kollar att han lyssnar på ökningar och minskningar av tempo utan tygeltag. Sen kortar jag upp tyglarna lite (inte helt) och börjar göra volter, serpentiner, snett igenom, halter, ibland rygga för att se till att han lyssnar ordentligt. Sen trav på halvlånga tyglar, på stora och små volter, serpentiner, varvbyten osv. Kortar upp tyglarna och börjar jobba mer. Uppvärmningen tar ca 20-30 minuter, beroende på hur hästens dagsform är, hur bra han lyssnar, bjuder framåt, trampar under sig osv.

Skrittar ut en kvart på långa tyglar, sen lite volter på banan med korta tyglar å känner efter lite. Travar något varv med lite halvlånga tyglar, sedan serpentinger, ökar och minskar tempot lite.
tar ca 25min.

Först skrittar jag ut i skogen så hästen får lyfta på benen och värma upp den ordentligt=)
Sen arbetar jag den mkt i skritt minst 10 minuter i paddocken. Träna bak/fram delsvändningar, skänkelvikning/sidepas.
Kör förflyttningar i volt bak framdelen flyttar innanför utanför spåret.
När hästen känns väldigt mjukt övergår jag i trav och kör igentom hästen i alla moment som jag gjorde i skritt. sen även i galopp.

Sen är hästen uppvärmd inför en tävling!

Jag skrittar fram allt som allt ca tio minuter på lång och sedan kort tyegl. Sen rider jag igenom hästen i skritt trav och galopp i låg form, ca 15 min, rider lite sidvärtes och gör tempoväxlingar.

Att lulla runt på långa/halvlånga tyglar i en halvtimme innan man börjar rida hästen sliter nog mer än att det gör nytta...

Skrittar ett tag (kanske 5 min), tar tyglarna å börjar "jogga" i så "lugnt" tempo jag kan... Några varv runt spåret, sen börjar jag "ta upp lite" å rider då serpentiner, böjer på stora bågar å växlar med 3-5 bågar beroende på hästens ålder/utbildningsståndpunkt (och ridhusets storlek)...
Därefter "samlar" jag mer å börjar träna... (då har de gått max 15 min från start)... Så rider jag fram nästan jämt...

¤ Skrittar på långa tyglar, hur länge beror på om hästen kommer från boxen eller hagen.

¤ Joggar hästen i alla gångarter och lungnar dom pigga och piggar upp dom sega.

¤ Lösgör hästen.

¤ Rider dressyr, hopp eller galopp tränigen.

¤ Varvar ner hästen i en lägre form.

¤ Skrittar av den.

Ett sådant pass rider jag 3ggr i veckan på dom hästarna jag tränar och dom mellan ligande dagarna rider jag i skogen och då mäst i skritt.

Först antingen skritt eller skrittmaskin i ca 5-10 min. Ändrar tempot hela tiden så jag känner att jag har honom.
Sedan blir det trav på lång tygel kanske 10-15 minuter (raksträcka, eftersom jag alltid rider ute) innan jag börjar rida på volten, där jag har några galoppfattningar åt båda hållen.
Sedan är han fit for fight! :rofl:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 274
Senast: sthu
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama