Uppvärmning

_Runaway_

Trådstartare
Hur värmer ni upp hästen vid ridning? Alltså vilka gångarter, ridvägar, hur mkt lång tygel osv. Själv skrittar jag ca 10minuter på lång tygel, gör mest volter och snett igenom. Sen travar jag cirka 5min på lång tygel. Det för att hästen ska få sträcka ut sig riktigt samt hitta formen. Då blir det mest runt fyrkantsspåret. Därefter skrittar jag en liten stund och sen börjar jag rida ordentligt. Nå, andra?

Ungefär som du. Skrittar på lång tygel i ca 10-15 min, travar ca 10 min på lång tygel samt galloperar på lång tygel i ca 3-5 min. Allt för att få en bra start på passet och få en väl balanserad häst.

med tanke på att jag för tillfället bara skrittar, så skrittar jag igång totton min i varierande terräng i ca 10 min. Sedan för att på relativt lång tygel börja med att flytta hästen, för att sen allteftersom korta tyglarna och be om mer balans bakifrån och mer undertramp :)

Skritt lång tygel 5 min, skritt kort tygel 5 min. Halter, skänkelvikning, volter m.m. Sen trav halvkort tygel, och sedan kort..

Skrittar ungefär 10 min på lång tygel. Rider mest på volter, olika ridvägar m.m, sen är det 5 minuter skritt på kortare tyglar, trav på långa tyglar så hästen får "jogga" lite grann..

Sritt på lång tygel i ca 5-10 min, Kyras ABC (bara stop och igångsättning), kort tygel skritt ytterliggare 5-10 minuter. Fortsätter då med Kyras ABC plus att jag ibland rider igenom nåt program jag behöver träna på men i skritt, tänker traven och galoppen i huvudet bara.
Sen brukar jag trava utan krav på form kanske 5 minuter med vändningar i hörnen, olika ridvägar som serpentiner och 8:an, sen ökar jag på kraven allteftersom.
Jag brukar sedan ta 10+10+10, dvs skritt 10 steg, trav 10 till en början , sen när det funkar lägger jag till galopp 10 steg och känns han fin galopperar jag lite mer.
Allt detta brukar resultera i att han lyssnar både på stop och fram, får framåtbjudning och blir lyhörd!Plus att formen kommer av sig själv! :)

skrittar ca: 10 15 min på lång tygel, oftast i skogen eller alla fall i kuperad terräng. Låter honom gå i rätt valfritt tempo så länge han inte småspringer eller går alldeles för slött. Jobbar honom även på volten och gör lite serpentiner, mindre volter, halter lite sånt. Sen får han trava på långa tyglar och hitta sin egen form och takt. Är samam där travar en stund i kuperad terräng, lite backar och över lite bommar. Rider lite volter, serpentiner, skänkelvikningar. Får hästen lösgjord helt enkelt.
Travar i ca 5 10 min och ger hästen en 5 min skrittpaus sen. Sätter igång honom i trav, och börjar plocka upp tyglarna lite. jobbar dock mest med sätet. travar i 10 15 min och tar sen en gallop i ca 5 min. Jobbar honom lösgjord i alla gångarter.

10 min skritt på lång tygel
10-20 min kort tygel, rider volter, små 4kanter, rakt spår, osv tills jag känner att jag har hästen med mig och att han går så som jag vill ha honom då sätter jag igång i trav och jobbar på volter, rakt spår, osv
och om traven känns fin och hästen är med mig då kanske jag galopperar lite.. sen travar jag lite till och sen går över till skritt på kort tygel och känner lite och sen skrittar jag av (oftast avsuttet) och jag har några skrittpauser då och då i ridpasset.

ungefär så rider jag

Skrittar på lång tygel 10-15 min(ute), sen trav på
lång tygel o sedan lite volter, serpentiner, halter
o tempoväxlingar i skritt trav o galopp.

jag har ingen speciell "mall" som jag går efter, jag rider fram efter behov.

nu när det är så varmt och han går ute dygnet runt, är han i stort sett uppvärmd från början, så värmer jag inte upp så mycket, detta betyder inte att jag hoppar upp på honom och drar iväg i världens galopp, men jag skrittar bara så mycket jag känner att jag behöver tex för att ta mig till ridvägen, eller kolla så han är med mentalt, sen ökar jag tempo och krav succesivt.

är det däremot kallt, eller han har stått inne ett par timmar, så värmer jag upp längre. kanske skrittar 10 min och trav på lång tygel innan jag börjar. :)

på banan börjar jag självklart med att lösgöra med diverse serpentiner mm.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar