Uppvärmning, nödvändigt eller inte?

Jag tränar mest utomhus då vår ridbana är rätt kass och nästan alltid full. Brukar bli skritt på lång tygel de första par hundra metrarna på asfalt innan vi når ridvägarna. Oftast börjar jag trava direkt på sandvägen. Ibland galopp. Däremot är jag noga med att skritta av om vi gjort något ansträngande, brukar sitta av och promenera den sista kilometern hem.

En i mitt stall tömkör sina hästar väldigt intensivt (= mkt galopp, mkt samlade) och hen brukar inte skritta av nämnvärt, kom jag att tänka på nu. Mest sela av och in i boxen med svettäcke för att varva ner. Men jag har inte reflekterat över om hästarna är stela dagen efter eller så..

En i mitt stall tömkör sina hästar väldigt intensivt (= mkt galopp, mkt samlade) och hen brukar inte skritta av nämnvärt, kom jag att tänka på nu. Mest sela av och in i boxen med svettäcke för att varva ner. Men jag har inte reflekterat över om hästarna är stela dagen efter eller så..
Jag joggar ner hästen i varv, sen skrittar jag tills andningen är helt återställd, ibland avsuttet

Jag kan hoppa över avskritt etc om hästen inte gjort mjölksyrejobb och den presterat ngt jävligt bra. Då hoppar jag av direkt och direkt in i boxen. Det gör jag för att befästa vad den just presterat. Får de stå någon h orörda och utan man märker man väldig effekt på inlärningskurva.
Har de mjölksyrejobbat skrittar jag. Ofta avsuttet för att själv få röra på fläsket lite.
Jag har alltid haft väldigt friska och mjuka hästar. Detsamma gäller elever som applicerat det här tänket och nått iaf en liten bit i ridningen.

Hej!

Min tjej har spatt och jag har fått rekommenderat av en riktigt duktig hästfysioterapeut att alltid skritta fram minst 15 min och galoppera i 1-minutersintervaller för att få igång rygg och bakben ordentligt. Så så brukar jag göra. Sen skrittar vi alltid av 15 min och stretchar.

Från att ha varit nästan obrukbar har min pålla nu blivit så pass bra att hon är betrakta som en "helt vanlig häst" i ridningen - hon har bara lite mer maintenance för att hållas fräsch och lite mer genomtänkt träning.

/Lavinia, som alltid kommer skritta fram minst 10 min - helst till fots, så jag också blir lite uppvärmd.

Jag vet inte varför ,har inte forskat i det eller letat forskning på det, men min gamle valack ( 21 år, fin muskulatur och bra kondis) är så mycket trevligare på ett pass om han får skrittas fram för hand 5-10 minuter före jag sitter upp. Det kan lika gärna vara psykiskt, att han hinner glömma vad han grejade med i hagen 10 minuter tidigare, att han lugnt får förbereda sig inför passet mm. Men i övrigt brukar jag "värma upp" genom arbete, halter - flytta framdel- flytta bakdel - skänkelvikning, dock alltid på halvlång tygel i början.

För mig beror uppvärmningen helt på vad hästen gjort innan. Kommer den direkt ur boxen på morgonen efter att ha varit inne hela natten så blir det i alla fall en kvarts skritt på lång tygel. Kommer hästen däremot direkt ur en fin kuperad hage där den naturligt inte står stilla hela tiden så skrittar jag kanske 5 minuter. Därefter gör jag ungefär samma, vilket för mig kortfattat betyder att höja kraven allt eftersom hästen känns mjuk och redo för det.

Igår talade jag med en kvinna med många år på nacken och hästar i bagaget. Denna kvinnan är utbildad hästmassör och tränare inom den akademiska ridkonsten. Hon lyckades få mig att ifrågasätta de som för mig alltid har varit så självklart, invanda rutiner helt enkelt. I detta fallet kom bland annat uppvärmning av hästen på tal.

Enligt denna kvinna är en framskrittning som uppvärmning totalt onödigt och bara slöseri med tid. Jag sneglade misstänksamt på henne och fick då frågan om jag någonsin varit med om en häst som varit kall i kropp och muskulatur. Mitt svar var då nej, jag har aldrig varit med om att en häst har varit kall. Men jag undrar ändå om det faktiskt finns någon bakomliggande fakta kring påståendet? Eller tvärtom kanske, fakta som stödjer det vi ofta redan gör, skrittar fram våra hästar.
Beror på hur varmt det är?
Pratade med min man om uppvärmning och hästar (reagerade på att ett par killar från Sydamerika inte värmde upp i skritt utan kunde galoppera utan att direkt skritta mycket innan, sommar iofs och häst från hage.) och kom in på uppvärmning och Thaiboxning i Thailand. Människorna verkade värma upp i kyla i Sverige men inte i 30 grader i Thailand. Eftersom det handlade om just varma muskler.

(Å tredje sidan, visst fanns det vissa situationer då man även värmer upp i galopp i Sverige utan att tex trava innan.)

Pratade vidare med en veterinär som tänkt på samma sak men han reflekterade/funderade över att det snarare kunde vara avskrittningen som kunde kännas som något man inte skulle slarva för mycket med en sommardag om hästen arbetat hårt. För snabbare återhämtning.

När jag utbildade mig inom djurvård och hästhållning så pratade vi mycket om latenstiden och hur den förlängs i samband med att muskulaturen ökar, alltså att en väl musklad häst behäver längre tid för att aktivera alla muskler. Där sades det även att en energisk rykt innan passet förkortade latenstiden. Någon mer som har info om detta?
Nej inte info, men min gammelmoster som red på 40-talet med Blå Stjärnan (kurs på Strömsholm bla) sa att man skulle ta en halmviska (hårt ihopsnodd "docka" av halm) och "slå" och massera hästen med. Om det sedan var innan eller efter ridtur vet jag inte. Men det känns som att de hade en del för sig då som vi inte alls gör nu.

(De skulle också leda hästen i örat :D från hagen.)

Vadå kall? Menar du temperaturmässigt?

För det är väl ingen som ifrågasätter att ledvätska och blodgenomströmning i muskler behöver komma igång för att belastning inte ska riskera att skada? Jag hoppas i alla fall att ingen modern och tänkande människa ifrågasätter det.

Precis. Och det är ju inget som är anpassat för ridning direkt bara för att hästen gått i hagen. Möjligtvis i viss mån om den rejsat omkring o man bara slänger på en sadel?

@Lucifer Jag har lärt mig att generellt kan man tänka att 10 min aktiv skritt så har lederna belastas nog för att ledvätskan blivit förberedd nog för mer arbete. Det innebär nog knappast att man kan köra fullt ös medvetslös direkt utan är väl en ongoing process. Men nog för att börja värma i trav eller galopp och den ökade islagskraften det innebär alltså.

Rider jag på bana leder jag alltid några varv, hoppat upp och jobbar i skritt rn stund med stora volter och undan för skänklarna innan jag fortsätter i trav med samma jobb. Ökar kraven under passets gång, tycker det fungerar bra.
Vid uteritt blir det naturlig framskrittning eftersom vi har 1 km asfalt från stallet till grusvägarna.
Är väldigt noga med nedvarvning och avskrittning vid hand tills andningen är helt normal.

Varma muskler är ju lite mer flexibla och risken för belastningsskador minskar, men framförallt så hinner hjärtat och cirkulationen komma igång för o syresätta musklerna, och för det måste ju andningen få en chans att komma igång med. Det finns ju en anledning att man blir varm och flåsar när man tränar och man helst ska stretcha man blivit varm.

Brukar alltid skritta fram avsuttet några varv och tar kontakt direkt när jag sitter upp. Snabb uppvärmning vid kort tid är trav/galopp i raskt tempo med mycket skrittpauser. Kan göra det mesta i uppvärmningen men fokuserar på avslappning undviker allt som kräver någon styrka. Har hästen inte kommit igång ordentligt och fått chans att verkligen slappna av tycker jag det lättare blir spänningar när man ber om mer. Sen har jag ridit hästar som knappt behöver skrittas och andra som kräver minst 20 min i alla gångarter innan de kommit igång.

Avslutar passet med avtravning och skrittar av avsuttet. Tycker mest det är obekvämt att skritta länge på lång tygel på bana och tycker att min egen kropp är rätt bra att jämföra med: när jag får andning och lite mjukhet i kroppen har nog hästen fått det med, börjar kroppen svalna och stelna har nog hästen varvat ner med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka