Uppvärmning, nödvändigt eller inte?

Lucifer

Trådstartare
Igår talade jag med en kvinna med många år på nacken och hästar i bagaget. Denna kvinnan är utbildad hästmassör och tränare inom den akademiska ridkonsten. Hon lyckades få mig att ifrågasätta de som för mig alltid har varit så självklart, invanda rutiner helt enkelt. I detta fallet kom bland annat uppvärmning av hästen på tal.

Enligt denna kvinna är en framskrittning som uppvärmning totalt onödigt och bara slöseri med tid. Jag sneglade misstänksamt på henne och fick då frågan om jag någonsin varit med om en häst som varit kall i kropp och muskulatur. Mitt svar var då nej, jag har aldrig varit med om att en häst har varit kall. Men jag undrar ändå om det faktiskt finns någon bakomliggande fakta kring påståendet? Eller tvärtom kanske, fakta som stödjer det vi ofta redan gör, skrittar fram våra hästar.

Igår talade jag med en kvinna med många år på nacken och hästar i bagaget. Denna kvinnan är utbildad hästmassör och tränare inom den akademiska ridkonsten. Hon lyckades få mig att ifrågasätta de som för mig alltid har varit så självklart, invanda rutiner helt enkelt. I detta fallet kom bland annat uppvärmning av hästen på tal.

Enligt denna kvinna är en framskrittning som uppvärmning totalt onödigt och bara slöseri med tid. Jag sneglade misstänksamt på henne och fick då frågan om jag någonsin varit med om en häst som varit kall i kropp och muskulatur. Mitt svar var då nej, jag har aldrig varit med om att en häst har varit kall. Men jag undrar ändå om det faktiskt finns någon bakomliggande fakta kring påståendet? Eller tvärtom kanske, fakta som stödjer det vi ofta redan gör, skrittar fram våra hästar.

Det beror ju också på individens förutsättningar. Vissa har defekter och gamla skador som kräver mild uppvärmning för att det inte ska bli aktiva skador igen.

Personligen tänker jag på ledvätskan på en frisk häst. Men värma upp kan man göra mer än bara fri skritt.
Och rider man AR är hela passet som en lång uppvärmning. Då behöver man inte värma upp.

Det finns ju en orsak till att idrottseliten lägger timmar på uppvärmning under sin träning och före tävling...

Sen är ju uppvärmning en defininationsfråga -menas det bara skritt på lång tygel eller inkluderas också jobb i skritt men med milda krav? Sitter hon upp och börjar galoppera eller sitter hon upp och börjar jobba men håller sig i skritt? Det är ju en viss skillnad.

Tillägg: studier bör garanterat finnas på vikten av uppvärmning och vad som sker i kroppen då, bla ledvätskan etc..
Jag har jobbat med rehab en gäng år ihop med vet, kiro etc. Så jag har glömt de studier jag ev läst. Men att det är något som ses som fakta inom medicinska är sant.
Jag har läst studier. Men glömt dess namn etc..

Beror på vad som menas med uppvärmning men inte skulle jag sitta upp på hästen och rida an en 3 kombination på 1,60 hinder det första jag gör.

Sedan vet jag oxå många som tycker hästen är uppvärmd när hästen skritta slött i 5-10 min vilket jag inte häller håller med om.

Det är ju inte huruvida hästen är kall som är grejen med uppvärmning, utan för att ledvätskan bla ska få chans att komma igång.
När kommer ledvätskan igång då? Tänker hästar som rör sig utomhus mycket, är inte deras ledvätska redan igång då?

Det beror ju också på individens förutsättningar. Vissa har defekter och gamla skador som kräver mild uppvärmning för att det inte ska bli aktiva skador igen.

Personligen tänker jag på ledvätskan på en frisk häst. Men värma upp kan man göra mer än bara fri skritt.
Och rider man AR är hela passet som en lång uppvärmning. Då behöver man inte värma upp.
Jo självklart, den tanken träffade mig också. Min häst som tidigare haft en skada på djupa böjsenan bland annat är jag extra försiktig och noggrann med. Däremot är jag inte särskilt insatt i akademisk ridkonst och undrar då förstås vad skillnaden kan vara mellan denna och den engelska dressyren? Då värms väl alltid hästarna upp innan ett träningspass?

Det finns ju en orsak till att idrottseliten lägger timmar på uppvärmning under sin träning och före tävling...

Sen är ju uppvärmning en defininationsfråga -menas det bara skritt på lång tygel eller inkluderas också jobb i skritt men med milda krav? Sitter hon upp och börjar galoppera eller sitter hon upp och börjar jobba men håller sig i skritt? Det är ju en viss skillnad.
Jo men då är det ju människokroppen vi talar om. Tänker om hästkroppen möjligtvis fungerar olikt vår egen? Sen har du ju rätt i att uppvärmningen är en definitionsfråga. Finns säkert lika många tillvägagångssätt som det finns hästar och människor.

Skulle hon själv gå till gymmet och börja lyfta tyngder omedelbums utan att värma upp?

Givetvis måste du värma/rida fram innan fysisk träning. Om du bara ska AR-skritta runt så blir det ändå inte så mkt slitage oavsett, men att faktiskt gasa på med en stel häst direkt ut från boxen? Nä. Inte ok.

Vissa behöver mer värmning än andra, men det är ngt annat. Muskler och leder måste komma igång, liksom den rent mentala biten att komma i varv.

Är det samma efteråt, med svettiga trötta hästar att de bara kan ställas in i stallet utan att skritta bort ev mjölksyra? Vad säger hon om nedjoggning?

Jag värmer inte längre upp på det vis man ofta menar, t.ex. skritta uppsuttet på lång tygel, jogga i trav, etc. Om jag tar en häst från hagen som gått ute i timmar är den ju igång i kroppen. Jag promenerar avsuttet några varv runt ridbanan men börjar därefter arbeta hästen fokuserat direkt efter uppsittning. I skritt först, sen trav (kanske) och galopp. Graden av samling, krav på precision etc, ökar sen genom passet.

Jag ser ingen direkt anledning att inte arbeta i skritten från början. Jag har ju ridit i Finland i många år, och min dressyrtränare där som rider vanlig engelsk dressyr började alltid arbeta hästarna direkt. Att skritta en massa på lång tygel utan att arbeta hästen tycker jag också är slöseri med tid, då går jag hellre. Faktum är att min kropp behöver mer uppvärmning än hästarnas nuförtiden;)

Problemet här ligger väl i definitionen "uppvärmning". Jag skrittar 5-10 minuter på lång tygel och värmer sen upp i en kvart med hästen i en lägre form. Men den jobbar ju ändå fastän det är uppvärmning, den går i form, flyttas för skänkel osv. Men kravet på samling är minimalt.

Som sagt....vad är uppvärmning och vad innefattar den?

Jag jobbar ungefär som @akleja och det är väldigt sällan jag skrittar av mer än sista 500 metrarna till stallet eller direkt från volten till stallet.
Men, samtidigt så ligger det ju, som sagt, i sakens natur att det sällan blir krav förrän i slutet av dressyrpasset eller höga hopp förrän i slutet.
Varför måste man t.ex skritta fram 20 minuter före man rider lite kavaletti eller tar en trav på skogsvägen? Det har jag liksom svårt att acceptera. Det betyder ju att man kräver väldigt mycket då och det har jag nog aldrig sett att folk gör.

Än har jag inte märkt att det skulle vara dåligt för hästarna.

Det kan ju vara så att jag nästan alltid tar dem från hagen. Å andra sidan är det inte mycket go i dem där medlet är klart att skritta lite smått gör de väl.

Jag vet att det fanns någon artikel om detta i tidningen ridsport för säker tio år sedan att man överskattade både framridning och avskrittning.

Jag tror inte att just lång framskrittning har så stor betydelse. Vi går ju inte ut och springer i fullt ös direkt från huset men vi går ju inte 10-15 i sakta mak heller utan vi går lite raskt och/eller joggar innan vi kör för fullt. Så kanske man lika gärna skulle kunna skippa framskrittning och trava direkt lite långsamt och avspänt. Detta med lång framskrittning sitter nog i sedan gammalt när man ofta hade hästarna inne hela dagarna och därmed var rätt stela och styva?

Jag väljer dock inte bort den ändå, det sitter liksom i ryggmärgen att man ska skritta fram men kanske är det inte så nödvändigt som vi tror?

När kommer ledvätskan igång då? Tänker hästar som rör sig utomhus mycket, är inte deras ledvätska redan igång då?
.

En häst som går i hagen varken ansträngs eller belastas av ett arbete någon annan bestämmer åt den, i en form den inte själv rör sig i självmant/naturligt, och med en ryttare på ryggen.

"När kommer ledvätskan igång då" som din fråga lyder blir väl lite märklig fråga men ja - uppvärmning innan man börjar kräva mycket mer arbete av hästen under ryttare i 15-20 min anses lämpligt .
Det innebär inte att man behöver skritta i 15-20 minuter/enbart skritta .inte heller betyder det att man måste jogga runt på slack tygel i lite halvvinglig form ...

Jag tycker din ET kvinna om du tolkat vad hon menar korrekt är ute och cyklar så som hon påstår/har uttryckt sig.

Vadå kall? Menar du temperaturmässigt?

För det är väl ingen som ifrågasätter att ledvätska och blodgenomströmning i muskler behöver komma igång för att belastning inte ska riskera att skada? Jag hoppas i alla fall att ingen modern och tänkande människa ifrågasätter det.

Vadå kall? Menar du temperaturmässigt?

För det är väl ingen som ifrågasätter att ledvätska och blodgenomströmning i muskler behöver komma igång för att belastning inte ska riskera att skada? Jag hoppas i alla fall att ingen modern och tänkande människa ifrågasätter det.

Jag tycker det du skriver låter väldigt logiskt men jag har nog faktiskt aldrig hört annat än att musklerna ska bli varma av uppvärmning, när jag tänke efter.
Inget annat har jag lärt mig varken på gympan i skolan, träninglokalerna med pt eller någon annan att ledvätska ska komma igång eller liknande.

Sedan tänker jag nog inte ifrågasätt det heller för det låter mer logiskt än att musklerna ska bli varma faktiskt.

På travarna värmde jag väldigt noga innan snabbjobb. I skritt och jogg. Och joggade av noga, likaså skrittade av.

Nu rider jag inte avancerat, men brukar skritta på banan något varv på långa tyglar, sen kortar jag tyglarna och börjar flytta för skänkel och jogga lite. Jag har inte kommit så långt i ridningen och rider korta pass på banan, så mina ridpass är nog uppvärmning för er som kommit lite längre. ☺

När jag utbildade mig inom djurvård och hästhållning så pratade vi mycket om latenstiden och hur den förlängs i samband med att muskulaturen ökar, alltså att en väl musklad häst behäver längre tid för att aktivera alla muskler. Där sades det även att en energisk rykt innan passet förkortade latenstiden. Någon mer som har info om detta?

Uppvärmning under ryttare är ju mer än att bara röra på fläsket för hästen, det är ju mycket muskelminne och balansering med tyngd på ryggen som inte är aktiverat i hage eller box som behöver komma igång tänker jag, för tanken är väl att hästen ska bära sig själv och ryttaren även de första minutrarna av passet, ryttaren ska även hitta en god sits och förbereda sig för träningen. Tycker det känns nonchalant att avfärda den delen av ridningen. Dock är jag ju ingen hästtant med år på nacken och hästar i bagaget, utan försöker hålla ett öppet sinne om nya upptäckter och rön inom hästhållning

Min reflektion är den psykologiska. En häst måste få chans att slappna av och känna sig psykiskt bekväm med det ryttaren begär. Annars blir den spänd och upplevs stel...
En stel häst är ju sällan just stel utan mer spänd och blir opåverkbar.
Så någon form av uppvärmning behövs ju för att inte psykiska spänningar ska sätta sig i kroppen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka