Uppvärmning i stall?

millan71

Trådstartare
Jag tänkte fråga vad ni har för uppvärmning i ert stall. Jag har ett litet stall med 4 hästar. Stallet är lixom uppdelat i 2 delar där de står 2 och 2. Jag funderar på vad man ska ha för uppvärmning, jag har funderat på att sätta in en luftvärmepump, men ger den verkligen någon värme? Jag menar den är ju gjord för hus och hästarna ska ju inte ha mer än 8-10 grader? Jag vet att det finns massor av er som sitter inne med bra tips så skriv! :bow::banana::bump:

Sv: Uppvärmning i stall?

Hästar ska ha kallt, dom behåller sin värme och kan inte göra sej av med den utan att svettas. så dom är redan varma, lägg på ett täcke bara så klarar dom sej fint.

Hästarna håller lagom värme oftast,kan bli lite fuktigt. Jag har en airotemp (värmefäkt/byggfläkt) som jag sätter på en kort stund på vintern, tex om det blir närmare 0-strecket eller om man ska sköta hästarna och vill ha det lite skönare i stallet. Det är bra/effektivt och funkar för mig

Jag tänkte fråga vad ni har för uppvärmning i ert stall. Jag har ett litet stall med 4 hästar. Stallet är lixom uppdelat i 2 delar där de står 2 och 2. Jag funderar på vad man ska ha för uppvärmning, jag har funderat på att sätta in en luftvärmepump, men ger den verkligen någon värme? Jag menar den är ju gjord för hus och hästarna ska ju inte ha mer än 8-10 grader? Jag vet att det finns massor av er som sitter inne med bra tips så skriv! :bow::banana::bump:

Vi har två värmekällor i vårat stall
1 elelement i sadelkammaren
3 hästar som håller stallet varmt.

Du behöver inge värme i ett stall förutom i sadelkammaren;) Hästarna ska ju som du skrev inte stå för varmt och man kommer lätt upp i dom graderna utan något element :D

Lägg heller täcke/täcken om det blir lite kyligt i stallet

Kruxet är att det blir lite fukt i stallet och det tänkte jag lösa med nån slags värmefläkt som vevar runt luften så fukten dras ut i de rör jag satt upp för ventilation. Har jag bara kalluft på min lilla minifläkt så drar det lite för kallt för hästarna och de lär väl bli förkylda.

I de allra flesta fall klarar hästarna av att värma upp stallet själva, en häst ger lika mycket i spillvärme som många värmeelement ger :cool:.

I det fall det är snorkallt så rekommenderar jag att du har värmekabel till vattenledningarna så gör det ingenting om tempen skulle råka gå under nollstrecket under några timmar.

I det fall du verkligen ger dig fasen på att hålla 8-10 grader i stallet (hästarna behöver inte denna temperatur så det är att kasta pengarna i sjön och att elda för kråkorna...) så tänk på att det ska vara element som är godkännda för stallmiljön, vanliga elradiatorer eller vanliga värmepumpar är inte godkännda för att använda i stall pga brandfaran... LBK´s rekomendationer är numera tvingande vilket innebär att värmekällorna ska vara godkännda för brandfarliga utrymmen och att all el ska ha lägst IP54 klass.

Bäst är vattenburen värme, bör då användas som strålvärmare i tak eller värmeslinga längs ytterväggar, golvvärme ska undvikas eftersom ökad värme i husgrunden leder till att mera ammoniak och fenoler (om man ströar med spån) m.m. avges från ströbädden.

Aerotemper bör också undvikas pga risken att man virvlar runt damm.

Enklast är dock en elektrisk värmefläkt som är godkännd för brandfarliga utrymmen, helst bör den vara för 3-fas eftersom 3-fas maskiner oftast är mer energieffektiva än 1-fas maskiner.

Men som sagt, hästarna behöver inte några 10 grader, om du behöver värme när du gör iordning hästen m.m. så rekommenderar jag hellre ett uppvärmt skötrum som även kan användas av hovslagare och veterinär. Skötrummet kan du hålla god arbetstemperatur för människa vilket är minst 14 grader (enligt arbetarskyddstyrelsen så går gränsen för utomhusarbete vid just 14 grader).

Kan tillägga att man gjorde en undersökning på vid vilken temperatur som kor fungerade bäst... svaret var -3 grader, inga 5-10 grader som man trodde förr i världen. Liknande undersökningar saknas dock på häst men borde landa avsevärt mycket kallare än +10....

Senast ändrad:

Jag har varmt i stallet på natten, de värmer upp det själva rätt bra, men det är just utdrivningen av fukten jag vill komma åt. Hur gör man då? Värmefläkt funkar hyfsat, men finns bättre alternativ? Har hört att avfuktare heller inte är att rekommendera? Eller?

Jag har kallstall. Fönster/dörrar är öppna under nätterna, i olika konstellationer för att undvika drag. Ingen fukt här inte!
Blir det för kallt lägger jag täcke på hästarna.
Vi har värme i sadelkammaren, där vattnet går in, och så har vi en automatisk slangvinda som dras ut när vi fyller på i hästarnas hinkar.

Immer

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 281
Senast: sthu
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 254
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix