Min ser ut så här.Vet inte. Jag hittar inte något som ser ut som ett spjäll på utsidan i alla fall.
Det är nr 1 som jag reglerar luftflödet med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min ser ut så här.Vet inte. Jag hittar inte något som ser ut som ett spjäll på utsidan i alla fall.
De där har jag med ! Men hur vet man vad som är stängt/öppet?? Det står ju inget på dem....Min ser ut så här.
Det är nr 1 som jag reglerar luftflödet med.
Om de skulle vara stängda kunde du inte elda. När de är helt öppna är vredet lodrätt, som på bilden. Jag ställer dem i ca 45 grader när jag stryper dem, stryper du för mycket får du dåligt förbränning och det sätter sig skit i skorstenen. Vrider du dem i 90 grader, dvs vågrätt, så får elden inget syre.De där har jag med ! Men hur vet man vad som är stängt/öppet?? Det står ju inget på dem....
Attans. Då blev det nog inte bättre, för det är ungefär så de står...Om de skulle vara stängda kunde du inte elda. När de är helt öppna är vredet lodrätt, som på bilden. Jag ställer dem i ca 45 grader när jag stryper dem, stryper du för mycket får du dåligt förbränning och det sätter sig skit i skorstenen. Vrider du dem i 90 grader, dvs vågrätt, så får elden inget syre.
Du får absolut, absolut inte kväva en eld så utan låt den brinna ut istället.
Handtaget som du använder för att öppna luckorna har en skåra i andra änden, den är till för att manövrera ventilerna när de är varma.
Du får väl testa dig fram? Jag har dem "alltid" lodrätt när jag tänder.Attans. Då blev det nog inte bättre, för det är ungefär så de står...
Skriver under på "testa sig fram"Du får väl testa dig fram? Jag har dem "alltid" lodrätt när jag tänder.
Det jag menade var att de redan nu står i ca 45 grader, och då är ju spjället redan halvstängt. När jag tänder använder jag ju fläkten i stället per instruktion från förre ägaren. I ärlighetens namn vet jag inte riktigt hur den funkar heller...Du får väl testa dig fram? Jag har dem "alltid" lodrätt när jag tänder.
Är fläkten för att få fart på rökgaserna upp i skorstenen? Var sitter den?Det jag menade var att de redan nu står i ca 45 grader, och då är ju spjället redan halvstängt. När jag tänder använder jag ju fläkten i stället per instruktion från förre ägaren. I ärlighetens namn vet jag inte riktigt hur den funkar heller...
Jag har en fläkt som jag startar när jag har ett bra drag och elden har tagit sig. Min fläkt sprider värmen i huset som @athena skriver.Det jag menade var att de redan nu står i ca 45 grader, och då är ju spjället redan halvstängt. När jag tänder använder jag ju fläkten i stället per instruktion från förre ägaren. I ärlighetens namn vet jag inte riktigt hur den funkar heller...
Jag har varit inne och läst lite, bland annat får jag känslan av att man ska vara lite försiktig med att inte elda för "hårt" i en sådan.Är fläkten för att få fart på rökgaserna upp i skorstenen? Var sitter den?
Verkar - för en oinvigd - enklare att öppna spjället helt för att få fart på brasan än att använda en fläkt för rökgaser?
När jag googlar finns det gott om instruktioner och anvisningar till olika Keddy-modeller. Kanske en god idé att läsa lite olika erfarenheter och ladda ner någon manual?
Alltså fläkten startas med ett vred på väggen bredvid spisen. Det är en elkabel från den som försvinner upp genom taket och upp på vinden. Fläkten sitter alltså någonstans i/på skorstenen vad jag förstår. När man startar den verkar det som om det blåser ner på elden, även om det verkar skumt.... Det tar sig i alla fall bättre med fläkten på.
Tror att det är någon slags ventilationsfläkt. Det verkar så när man googlar i alla fall.Så den blåser inte luft ut i rummet?
Jag vet att när exets familj byggde en separat panncentral så installerades en fläkt i skorstenen för att få drag i pannan.Tror att det är någon slags ventilationsfläkt. Det verkar så när man googlar i alla fall.
Nej, tack. Ingen takfläkt. Inte för att jag tycker att det är särskilt fult, men för att vi skulle slå huvudet i den... Takhöjden (ca 2 meter) tillåter inget sådant.Fönster är ofta stora värmetjuvar på grund av kallras. Sätt gärna elementen under fönstren och ha på litegrann. Då blir det som en barriär mot kylan.
Sen är takfläkt bra för att trycka ner värmen där den känns alltid bra även om det inte är det vackraste man kan inreda med.
Ha tjocka gardiner som ni drar för nattetid.
På vintern stoppar jag dessutom igen hålet i torpargrunden med isolering i en plastpåse. Det gör jättemycket för golvdraget. Kolla bara så det inte gått in något djur där innan om galler saknas.