Uppvärmingstips, tack!

Vet inte. Jag hittar inte något som ser ut som ett spjäll på utsidan i alla fall.
Min ser ut så här.
SaFunkarSK100.png

Det är nr 1 som jag reglerar luftflödet med. :)

De där har jag med :) ! Men hur vet man vad som är stängt/öppet?? Det står ju inget på dem....
Om de skulle vara stängda kunde du inte elda. ;) När de är helt öppna är vredet lodrätt, som på bilden. Jag ställer dem i ca 45 grader när jag stryper dem, stryper du för mycket får du dåligt förbränning och det sätter sig skit i skorstenen. Vrider du dem i 90 grader, dvs vågrätt, så får elden inget syre.

Du får absolut, absolut inte kväva en eld så utan låt den brinna ut istället.

Handtaget som du använder för att öppna luckorna har en skåra i andra änden, den är till för att manövrera ventilerna när de är varma. :idea:

På den här bilden ser du ventilerna helt stängda. Inte min kamin, jag har snott den från nätet.

kamininsats117.jpg

Om de skulle vara stängda kunde du inte elda. ;) När de är helt öppna är vredet lodrätt, som på bilden. Jag ställer dem i ca 45 grader när jag stryper dem, stryper du för mycket får du dåligt förbränning och det sätter sig skit i skorstenen. Vrider du dem i 90 grader, dvs vågrätt, så får elden inget syre.

Du får absolut, absolut inte kväva en eld så utan låt den brinna ut istället.

Handtaget som du använder för att öppna luckorna har en skåra i andra änden, den är till för att manövrera ventilerna när de är varma. :idea:
Attans. Då blev det nog inte bättre, för det är ungefär så de står...

Du får väl testa dig fram? Jag har dem "alltid" lodrätt när jag tänder. :)
Skriver under på "testa sig fram" :)

Eldstäder är individer och de tar tid att bli vän med. Dt finns teori och så finns det verklighet. Vissa måste flörtas med för att brinna bra och flörtas lite till för att fortsätta brinna lagom.
Vedspisar är värst. De är riktiga divor ;) Vissa kan man bara tända om man vet exakt ur man gör.

Testa!!

Du får väl testa dig fram? Jag har dem "alltid" lodrätt när jag tänder. :)
Det jag menade var att de redan nu står i ca 45 grader, och då är ju spjället redan halvstängt. När jag tänder använder jag ju fläkten i stället per instruktion från förre ägaren. I ärlighetens namn vet jag inte riktigt hur den funkar heller...

Det jag menade var att de redan nu står i ca 45 grader, och då är ju spjället redan halvstängt. När jag tänder använder jag ju fläkten i stället per instruktion från förre ägaren. I ärlighetens namn vet jag inte riktigt hur den funkar heller...
Är fläkten för att få fart på rökgaserna upp i skorstenen? Var sitter den?
Verkar - för en oinvigd - enklare att öppna spjället helt för att få fart på brasan än att använda en fläkt för rökgaser?

När jag googlar finns det gott om instruktioner och anvisningar till olika Keddy-modeller. Kanske en god idé att läsa lite olika erfarenheter och ladda ner någon manual?

Jag har en fläkt som jag startar när jag har ett bra drag och elden har tagit sig. Min fläkt sprider värmen i huset som @athena skriver.

Alltså fläkten startas med ett vred på väggen bredvid spisen. Det är en elkabel från den som försvinner upp genom taket och upp på vinden. Fläkten sitter alltså någonstans i/på skorstenen vad jag förstår. När man startar den verkar det som om det blåser ner på elden, även om det verkar skumt.... Det tar sig i alla fall bättre med fläkten på.

Är fläkten för att få fart på rökgaserna upp i skorstenen? Var sitter den?
Verkar - för en oinvigd - enklare att öppna spjället helt för att få fart på brasan än att använda en fläkt för rökgaser?

När jag googlar finns det gott om instruktioner och anvisningar till olika Keddy-modeller. Kanske en god idé att läsa lite olika erfarenheter och ladda ner någon manual?
Jag har varit inne och läst lite, bland annat får jag känslan av att man ska vara lite försiktig med att inte elda för "hårt" i en sådan.

Kanske det helt enkelt är så att TS inte har så mycket murstock att värma upp? Skorstenen skulle ju strängt taget kunna vara ett löst isolerat rör, utan någon termisk massa alls att tala om.
Som @tanten skrev - en (Keddy eller whatever) insats i en öppen spis ger betydligt bättre energieffektivitet än att elda i en "öppen" öppen spis. Men ändå eoner från exempelvis en kakelugn eller en riktigt tung järnspis. I praktiken vill man att rökgaserna skall vara om inte ljumma så åtminstone inte tokheta - eftersom man vill att värmen skall ha avgivits på vägen, genom spridning från själva kaminkonstruktionen och/eller genom värmeackumulering i murstock/motsv.

Hade stugan varit min egen permanentbostad så hade jag a) tätat dragiga fönster/dörrar, b) tittat på möjligheten att med tilluftventil/-rör leda uteluft direkt till kaminen istället för att dra förbränningsluft genom bostaden (om det inte är just det som den omtalade elfläkten gör), c) sett över och eventuellt kompletterat/ersatt isoleringen på vinden och ganska snart d) börjat kolla priser på en luft/luft värmepump.
Beroende på en massa andra omständigheter hade jag kanske rent av e) tittat på förutsättningarna för att installera vattenburen värme - och då få möjlighet att välja mellan en massa olika uppvärmningsalternativ.

Alltså fläkten startas med ett vred på väggen bredvid spisen. Det är en elkabel från den som försvinner upp genom taket och upp på vinden. Fläkten sitter alltså någonstans i/på skorstenen vad jag förstår. När man startar den verkar det som om det blåser ner på elden, även om det verkar skumt.... Det tar sig i alla fall bättre med fläkten på.

Så den blåser inte luft ut i rummet?

Fönster är ofta stora värmetjuvar på grund av kallras. Sätt gärna elementen under fönstren och ha på litegrann. Då blir det som en barriär mot kylan.
Sen är takfläkt bra för att trycka ner värmen där den känns alltid bra även om det inte är det vackraste man kan inreda med.
Ha tjocka gardiner som ni drar för nattetid.
På vintern stoppar jag dessutom igen hålet i torpargrunden med isolering i en plastpåse. Det gör jättemycket för golvdraget. Kolla bara så det inte gått in något djur där innan om galler saknas.

Fönster är ofta stora värmetjuvar på grund av kallras. Sätt gärna elementen under fönstren och ha på litegrann. Då blir det som en barriär mot kylan.
Sen är takfläkt bra för att trycka ner värmen där den känns alltid bra även om det inte är det vackraste man kan inreda med.
Ha tjocka gardiner som ni drar för nattetid.
På vintern stoppar jag dessutom igen hålet i torpargrunden med isolering i en plastpåse. Det gör jättemycket för golvdraget. Kolla bara så det inte gått in något djur där innan om galler saknas.
Nej, tack. Ingen takfläkt. Inte för att jag tycker att det är särskilt fult, men för att vi skulle slå huvudet i den... ;) Takhöjden (ca 2 meter) tillåter inget sådant.

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
9 986
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025