Uppvärming på tävling

M

MaddisPaddis

Hej! Jag har en fråga som jag har gått och funderat på ett tag nu. Hur länge värmer ni upp era islandshästar innan ni ska ut på tävlingsbanan och rida klasserna? Och vilka övningar/hur gör ni? Naturligtvis är det olika från häst till häst, men ni kanske har ett litet svar på ungefär och lite olika tips? :) Hoppas på svar!

Sv: Uppvärming på tävling

Tidsmässigt sett är det väldigt olika, en häst som är mera sävlig sparar jag krutet på och rider mestadels lösgörande. För en häst som är mera energisk, kan behöva få kuta av sig en del av överskottet först och lösgörande sedan.

Det tar minst 10 minuter att värma upp musklerna leder och sener för att förhindra ev skador pgs icke tillräckligt uppvärmda muskler.
Så jag skrittar mkt gärna rakt in i skogen om det finns sånt om kring så hästen verkligen får använda alla muskler och bli ordentligt uppvärmd.Sedan kör jag bara igenom hästen i alal gångarter.
Finns det inge skog gör jag lite ryggningar, skänkelvikningar bak och framdelsvändningar flytta in och ut bogen eller baken rakställa över ja sånna övningar som får fram smidigheten och uppvärmningen kommer igång=)

Jag brukar behöva rida fram Snudda i ungefär 20-25 minuter (hon har mycket ernergi, och så tycker hon (som väl de flesta hästar gör) att det är jättespännande på tävlingsplatsen, så hon brukar behöva gå ett tag innan hon lyssnar på mig ordentligt.
Först skrittar jag i ungefär 10 minuter - en kvart, gärna bort från själva framridningsplatsen (typ ut i skogen eller liknande) så vi får skritta igång i lugn och ro. Sen rider jag lite voltarbete i skritt, trav, tölt o sedan galopp (mest inför fyrgången) och mjukar upp henne i sidorna. Kollar också att hon verkligen lyssnar på mig genom att rida halter, tempoväxlingar, sidvärtsrörelser, bakdelsvändningar och sånt.
Eftersom jag tävlar öppen klass kollar jag också alltid att den ökade tölten är som den ska, rider en eller två rejäla ökningar på raksträcka (har man en ovalbana att rida fram på provar jag förstås hörnpasseringar också).
Sen skrittar jag henne i någon minut eller två och i collecting ring rider jag mest skritt eller lite kort tölt.

/Anna

Tack för alla tips och att ni delade med er av erfarenheter :) Kanske att man vågar sig ut på någon liten tävling till våren med pållen iallafall! Han brukar ju tycka om att fara ut bland nya hästar och platser och kolla läget. Sen hade jag en till fundering på vilken den lättaste klassen är om man vill tävla tölt och vilka moment ingår? Vad kostar FIPOt ungefär?

Tror vi ha samma problem. Min häst är supernyfiken på andra hästar, och takta gärna runt och busa, och jag lär ju vara supernervös på en tävling, så jag är lite skeptisk till om jag ska tävla. Men få ta det som en träning, dessutom har jag ju bestämda träningar nu, kanske gå att få bort :)! Dessutom ser jag på de positiva, man är inne på en bana, där har min häst ett val: förlj efter dem andra. Vilket min häst gör + bättre tölt. Så det finns ju lite av båda sidorna, men som sagt. Får se hur det går på våra träningar.

Man tävlar för sin egen skull, inte för alla andras.
Vad finns det då att vara nervös för ? Egentligen ?

Ja du, jag har ställt den frågan ett antal gånger. Jag är rädd för att göra bort mig helt enkelt, jag har alltid haft "scenskräck". Tänker alltid på det värsta som kan hända ungefär, dum som jag är :angel:!

Det värsta som kan hända är att du kommer sist !
Det måste någon göra, alltid. Tävla för din egen skull och gör det för att du tycker det är kul !

Dom runtomkring som kollar kommer inte tänka på om din häst är lite passtaktig, drar lite mkt mot handen, tappar en gångart eller vägrar skritta.
Om ni lämnar banan hajar nog någon till men då brukar dom flesta mest undra hur det gick till och så släpper dom det.

Man åker och tävlar för att det är roligt och för att få ett kvitto på hur duktigt man tränat. Inte för att må illa över vad man tror att andra ska tycka och tänka för dom är oftast fullt upptagna med sig själva.

/ Michis som rider SM med bajspoäng och bajskänsla men är lika glad ändå ;)

Hmm, något jag kanske ska tänka på :)! Dock har jag fortfarande dåliga minnen från sist vi var ute (ej tävling). Den jäklen stack iväg (gick med henne i grimma, eller skulle jag byta från träns till grimma, något sådant), men ställde sig lugnt och fint bredvid en annan islandshäst, precis som inget hade hänt (det får vi tacka för). Men som sagt, får lyssna till dina råd :bow:!

Nej, det värsta som kan hända är om hästen hoppar av banan, skenar eller liknande :crazy: Jag brukar alltid ha som mål första gången jag tävlar med en ny häst att hålla sig kvar på banan och kunna genomföra det hela utan större problem :idea:
Men det är ju inte så kul att komma sist heller :grin:

MaddisPaddis: Klart du ska prova om du vill! Finns inget att vara nervös för (säger jag som alltid är jättenervös, trots att jag har tävlat i tre år :angel:)

/Anna

Ja gud! Jag känner mig riktigt sugen nu på tävlingar... är ju ingen katastrof om det går pissdåligt heller. Då har man ju i alla fall fått nya erfarenheter och provat på något nytt! Det jag känner mig lite osäker på är alla saker runt omkring med papper och anmälan osv osv. Fast det kanske löser sig? haha :angel:

Ja, precis! Du förlorar ingenting på att testa :) För mig är tävlingar en rolig grej, en nyttig erfarenhet och framförallt ett mål att kämpa för. Har man ett mål, tex uppnå en viss poäng, höja sig i ett visst moment, kvala hit eller dit, eller helt enkelt kunna genomföra ett tävlingsprogram, så blir man mycket mer motiverad att jobba för det målet, och det blir så otroligt kul när man uppnår det.
Dessutom lär man känna andra människor med samma intresse som en själv, och jag har träffat många glada prickar på olika tävlingar.
Det där med anmälan kan vara lite svårt första gångerna, men prata med någon som kan det där så går det säkert bra :laugh:

/Anna

Tack för alla tips och att ni delade med er av erfarenheter :) Kanske att man vågar sig ut på någon liten tävling till våren med pållen iallafall! Han brukar ju tycka om att fara ut bland nya hästar och platser och kolla läget. Sen hade jag en till fundering på vilken den lättaste klassen är om man vill tävla tölt och vilka moment ingår? Vad kostar FIPOt ungefär?

Dom lättaste tölt klasserna är T8 och T5

i T8 rider du ett varv valfritt tempo tölt, byter varv och sedan ett valfritt tempo tölt igen:) Enkelt att komma ihåg ^^

T5 rider du ett varv valfritt tempo tölt- byter varv.
Då rider du ett varv med kort tempo tölt på kortsidorna och tydlig ökning på lång sidorna. :)

Och i båda dom här klasserna anses som lätta klasser, och då gäller endast vanligt tränsbett:)

tips när du byter varv :
Du börjar ju alltid på mitten på kort sidan
(så länge det inte är på speakerns kommando)
när du ridit ett helt varv, byter du varv i hörnet efter där du börja om du förstår, så du rider förbi kortsidan och innan långsidan börjar byter du varv.
för då har du tid på dig att förberda hästen på tölt igen, annars missar både du och domarna en liten del i bedömningen , vilket kan göra en stor del när man är fler på banan:)

Ja har ingen aning vad FIPOt kostar faktiskt tyvärr.

Ja gud! Jag känner mig riktigt sugen nu på tävlingar... är ju ingen katastrof om det går pissdåligt heller. Då har man ju i alla fall fått nya erfarenheter och provat på något nytt! Det jag känner mig lite osäker på är alla saker runt omkring med papper och anmälan osv osv. Fast det kanske löser sig? haha :angel:

Hej! Jag kände precis likadant innan man kom in i tävlings rutinerna:) Men på sif´s hemsida finns både anmälnings blanketter och hästägar försäkran.

Gå in på http://www.icelandichorse.se/ och tryck på Service. Så kommer du in på blanketter.

En Hästägar försäkran måste man ha med sig på tävling varje gång, Och då tar man med sig en ny varje gång och lämnar in i seketariatet:) Som då någon som är myndig skriver på att hästen har varit fullständigt frisk de senaste 3 veckorna

Så måste man ju också ha ryttar licens.
Men sånt här kanske du vet. Men skrev med allt för säkerhetens skull ^^

Anmälan skickar man oftast genom mail eller också som brev (det gör jag) Och det står ju vem man ska skicka det till på propositionen.:) Och hur den ska fyllas i är ju bara att fråga någon som vet!

Så det papper du ska ha med på tävling är:
Vaccinations intyg
Hästägarförsäkran
hästens pass
ryttar licens.

Nummerlappar ska man ju ha också:)

Och ja hoppas jag inte glömt skriva med något:P

Lycka till

Senast ändrad:

Glömde skriva med att Det finns även T7 och T6 som också är tölt grenar. Men dom är så nya att jag har inte lärt mig mig dom än ^^

Tack så jätte mycket Lokkur! Nu har jag ju som en checklista att bocka av också :) Ryttarlicensen tar man väl bara kontakt med sin lokalförening för att fixa väl? Skulle vara det ultimata att få rida på speakerns kommando :angel: Hur länge innan tycker du/brukar du vara på tävlingsplatsen innan starten?

Och lätt fyrgång (V5 om jag inte minns fel nu?) är det på speakerns kommando eller är det ett speciellt program? Någon som kan skriva det isf? :crazy:

Nej, det värsta som kan hända är om hästen hoppar av banan, skenar eller liknande :crazy:

Ja, det är väl det jag oroa mig för också :angel:. Inte för hon bruka hålla på så, om hon inte få chansen. Men kan tänka mig att jag sitter där, hypernervös och inte vet vad jag ska göra och hon tar den dära chansen och springer runt som en idiot på platsen och jag blir den dära som inte kan kontrollera sin häst. Jag har ju sätt vad som har hänt med andra på tävlingar, tänk om de värsta drabba mig :eek:?

Och när vi pratar tävling grenar, vilka moment ingår i T8?

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?