uppvärming och stel häst

timme

Trådstartare
jo vi vet ju alla att uppvärmingen är viktig!men läste en artikel i ridsport special om att framskrittningen inte behövs för vissa utan att man lägger mest energi på avskrittning :o jag är nog inte riktigt med på detta..
min häst är väldigt stel av sig och jag får honom inte lösgjord ofta trots att jag rider så länge det behövs kan ta allt från 1-2timmar varje dag att rida men det är endå inte förens slutet han kanske kanske lossnar.
har upplevt att han varit lösgjord en enda gång under våra två år och det va för 2 veckor sedan.
jag jobbar mycket med min egen sits för att det ska bli så bra som möjligt för hästen..
vad kan jag göra för att han ska bli mjukare eller kommer det ta 2timmar att kanske få honom lite mjukare?
streching,BoT,liniment,massage?
är beredd att göra allt som kommer i vår väg för att han ska må så bra som möjligt..han verkar inte ha ont någonstans men tänkte ta ut en massör eller liknande och kolla igenom honom ?kanske lära mig massera honom lite själv?
alla tips välkommna:)
 
Sv: uppvärming och stel häst

Jag använde ofta galopp som värmning på min häst när han var fullt igång. Skrittade en stund först, travade någon minut och sedan fick han rulla på i galopp i ett sansat tempo men med framåtbjudning under ett par minuter i varje varv. Tycker det är jätteviktigt att hästen får jogga igång sig innan arbetet så att musklerna blir varma. Ungefär som att jämföra med en idrottare. Inte sjutton promenerar han innan han påbörjar träning? Näe, han joggar med största sannolikhet för att bli ordentligt uppvärmd. :)
 
Sv: uppvärming och stel häst

tack för ditt tips:)
nu kan mn häst inte galoppera så bra..han är travare och har inte galoppat så mycket men :)
 
Sv: uppvärming och stel häst

Låt hästen gå i hage innan du rider. Det med massör låter som en jättebra ide. Jag skulle tro att hästen har ont någonstans eller inte är mentalt avspänd.

Travare är inte stela, få din häst att bli avspänd från marken först med markövningar, visst kan de vara stela i sidorna om de körts mycket men då får man anpassa övningarna till vad hästen klarar av.

Ta en kvart avsuttet med övningar som lösgör hästen mentalt och tränar kroppen utan ryttare, sedan när du rider ta ner kraven och andas själv i lugn takt...

hitta en grundövning som ni kan sedan när du höjer kraven kan du alltid gå tillbaka till den övningen för att ge hästen självförtroende igen.
 
Sv: uppvärming och stel häst

En tränare, som kan ge dig bra övningar som hjälper dig att få loss hästen?
 
Sv: uppvärming och stel häst

okej tack:)
jag är sugen på att tömköra men tänkte att jag då skulle inhandla grejer till det då jag sålt mina gammla:P
tränare har jag länge,länge försökt hitta och letar fortf men ingen som vill hjälpa mig verkar dte som..men letar.
 
Sv: uppvärming och stel häst

Jag har också en travare, inte säkert att han är som din men iaf:angel:
Min är dock inte tränad/tävlad för travet utan enbart inkörd innan.

Jag brukar skritta fram i 5-10min. Sedan gör jag tempoväxlingar, kortar och länger samt halter. Efter det joggar vi igång och fortsätter med tempoväxlingar mellan skritt och trav, även kortar och länger traven lite.

Jag upplever att min häst funkar allra bäst emd det, men det varierar ju från häst till häst.
Just tempoväxlingar är min "mirakelmetod":rofl: Löser nästan allt för mig ;)
Lycka till:)
 
Sv: uppvärming och stel häst

värm upp i den gångart/tempo som passar din häst..
Jag brukar skritta några varv och sen jogga/galoppera igång beroende på i vilken gångart hästen bär sig bäst i. När den är varm och har frustat igång pausar jag för att sen börja det lösgörande arbetet. i uppvärmingen sätter jag ingen press på den utan vill bara att den ska röra sig avslappnat och balanserat.

Lösgör genom att flytta för skänkeln, flytta bakdelen och bogarna korta sträckor för att sen räta ut rid frammåt och sen flytta igen. Förböj åt båda hållen - var noga med eftergift och att hästen villgit följer med med halsen, man får inte dra dem till en förböjning. Arbeta mkt i skritt så han hinner med i sin kropp. Lirka och var mjuk i handen, om du blir minsta spänd så ger du honom något att streta mot.

Stretcha efter varje pass när han är varm, finns bra böcker om hur man gör. Om du verkligen vill vara på den säkra sidan så stretcha bara genom att få honom dra huvudet så lång mot svansen han kan åt båda hållen med hjälp av en lång morot och så långt han kan ned mellan frambenen. När du på så sätt stretchar mellan frambenen ska han stå rakt och på rakt underlag, här stretchar han rygg och överlinje. När du stretchar bakåt längs sidorna när det bara bra om han böjer kroppen för att nå moroten för då stretchar han hela yttersidan

Skritta gärna i ett raskt tempo 30-60 minuter i sträck några pass i veckan... att går igenom sin kropp en längre stund brukar verka lösgörande för de flesta hästar.
 
Sv: uppvärming och stel häst

Det som funkar bäst för mej att få en stel häst lösgjord är att skritta ut på ett ställe där hästen får gå över nerfallna träd, stenar mm när man gör det så måste hästen röra sig genom kroppen för att komma fram.

Det bästa av allt är att det inte är psykiskt jobbit för hästarna vilket är till en stor fördel om det är psyket som gör det svårt för dom att bli lösgjorda.

Har dragit med mej några dressyrnissar på några av dessa stigar och dom har varit riktigt förvånade av hur hästen rörde sig lösgjort genom hela kroppen när dom kom ut ur skogen.

Det svåra häromkring är att hitta dessa ställen gå det inte funkar om det är förkort sträka eller om det finns förlite att kliva över.

Kram
 
Sv: uppvärming och stel häst

Ps Om du inte har några bra stigar så lägg fram upphöjda bommar och lägg dom som cavaletti, solfjäder mm bara fantasin sätter gränser Ds.
 
Sv: uppvärming och stel häst

Min nuvarande (unghäst med ungefär nio ben) får gå i skrittmaskinen en god stund innan det är dags att rida. Hon är fortfarande ganska obekväm i sin egen kropp och har lättare att hålla reda på alla ben om hon redan är uppvärmd.

(Och ja, hon går i hage men där står hon mest med näsan vid marken och mumsar gräs, så hon rör inte på sig i hjälpligt friskt tempo.)

De gånger som skrittmaskinen inte är tillgänglig tar jag helt enkelt henne på promenad vid hand och ser till att vi går både uppför och nerför, alltid i gott tempo. Ibland travar vi lite också, fast nu är det så lerigt att det mest blir människohalkande av det. :)
 
Sv: uppvärming och stel häst

tack för alla era tips:)
får prova mig lite mer fram vilken uppvärming som funkar för oss sedan är jag på jakt efter en massör etc som kan titta på honom lite efter spänningar:)
 
Sv: uppvärming och stel häst

Jag lyder min hästs massör/kiropraktor (som kommer var 7:e vecka): jag går till ridhuset vilket tar ca 15 min, sen skrittar jag i maschtakt eller vad man ska kalladet, serpentiner, skänkelvikningar, öppnor, bommar i skritt, ca 5 st, mer å mer kringelikrokar ju längre in i passet jag kommer, öka å minska volter mm i ca 20 min. Sen travar jag ca 5 min med henne lågt så hon får hosta av sig, brumma av sig eller vad hon känner för, korta sakta tyglarna å sen rulla igång i galopp, ca 5 min i varje varv sen kör jag igång på riktigt, hon har haft problem med hö galopp så det är ju mellan varven högt handikapp på fattningarna å att hålla igång i början. Min häst är igentligen inte stel men för att förhindra stelhet å knutor å få en mjuk å följsam häst så säger han att det är detta som gäller :) . Avslutar med tempoväxlingar i skritt å sen går vi hem med varmt täcke på. :)

Så gör vi. Hoppas det kan ha hjälp nåt. Hoppas det går bra!
 
Sv: uppvärming och stel häst

tack för du delade med dig:)
ska verkligen lägga alla tipd och det ni gör på minnet och försöka mixa ihop nåt bra:)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 649
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp