Uppvägning av transport

Andorra

Trådstartare
Har köpt en nyare transport och behöver väga upp den. Draganordningen måste bytas eftersom totalvikten nu bara är 1280 och jag vill väga upp den till 1990.

Vet ni om man måste ha andra sorts däck också när den vägs upp? Typ C-däck? Kollade aldrig vad det var för däck som satt på nu.

Enligt återförsäljaren tar dom 1500:- för att fixa papperna inför en omreggning. Tycker det låter mycket men det kanske är en vanlig taxa?

Sv: Uppvägning av transport

C däck är ett måste om du vill få mer än 1900, vi hade inga Cdäck men höjde vårt från 1430 till 1900 och hade vi haft Cdäck hade vi fått 2000 som vi egentligen var ute efter, pappa bytte draghandsken och hade iof bytt all el, väggar, golv och axlarna ;) Men som sagt det som behövs för att höja är byta handsken (tydligen) och/eller byta däcken.

När jag behövde intyg till mitt förra släp, så kontaktade jag tillverkaren direkt. Jag fick intygen gratis. Men normalpris brukar ligga mellan 1000-1500 kr.

Kostnaden för intygen och papprena låter som en kostnad som ser rätt lik ut genom hela branschen.
Intressant! Är nämligen lite intresserad av en Boj som tidigare ägaren typat ner från 1990 till 1400 men jag vill ha upp den till 1990 igen om det ska vara intressant och då säger Boj-återförsäljaren (om man nu kan kalla dem det när Boj gått i konkurs) att det kostar mig 6000:- och jag tyckte det var lite mycket.

Intressant! Är nämligen lite intresserad av en Boj som tidigare ägaren typat ner från 1990 till 1400 men jag vill ha upp den till 1990 igen om det ska vara intressant och då säger Boj-återförsäljaren (om man nu kan kalla dem det när Boj gått i konkurs) att det kostar mig 6000:- och jag tyckte det var lite mycket.

Om den som gjorde nervägningen har kvar de äldre papprena ska man tydligen kunna använda dem vid tillbakavägningen.
Våran Kylinge var för gammal för att den gamla vikten fanns i några system så vi fick göra den från "skratch". Men vi använde inga intyg från tillverkaren då Kylinge inte finns kvar och även om vi "vet" att vår modell fanns med 2000kg som vikt "ny" alt def 1500kg så kunde inte nuvarande företag som köpte upp Kylinge intyga detta. Utan pappa som är bilmek/lastbilsmekaniker fick gå via sitt företag och intyga att alla saker som behövdes var bytta enligt "konstens alla regler" (vilket den ju va) så företaget han jobbade på skrev ut ett intyg att släpet var godkänt för 2000kg eller nåt sånt, men som sagt iom att vi inte hade C däck fick vi bara 1900...

Det kostade inga 6000 kr ;)

Kolla med din närmaste THULE åf om de kan hjälpa dig med en nervägning, jag tror säkert att det kan vara möjligt.

Beställt nytt drag och papper från återförsäljaren. Enligt h*n behöver jag inte C-däck för dom däcken som sitter på ska vara godkända för uppvägning till 1990.
Kommer nog ändå att byta till mina c-däck som sitter på gamla kärran eftersom de är nya förra året och det känns tryggare med dom däcken.

När draganordningen kommit så ska jag boka tid på bilbesiktningen.

Ganska mycket ordnande och donande för en sån här sak men tycker att det finns få begagnade kärror med hög totalvikt.

Kollade på annonser i igår och i en av annonserna så stod det att kärran var förberedd för uppvägning, bara att väga upp den när reglerna för totalvikten ändras efter nyår. Ytterligare en person som inte är påläst vad det är som gäller. Sett fler annonser med liknande text.
Ja ja, hoppas kan de ju alltid ;).

Finns ju en viss fördel om man lagligt kan lasta och köra sin häst i transporten ;).

Den här kärran har i nuläget en lastvikt på bara 500 kg och det räcker kanske till en mindre tanig häst men jag vill inte chansa på det utan ska jag ändå väga upp den så tar jag upp den till maxvikten istället. För min del spelar totalvikten ingen roll när jag ska köra utan jag vill veta vad jag får lasta och ha bred marginal till det.
Bra att kunna lasta 2 mindre hästar också eller en stor häst och ponny. Varför låsa sig från det när jag inte behöver.

Lånar tråden lite

De här intygen, vad är det egentligen?? Eller det är bara ett sätt för ÅF att tjäna pengar på att vi typar om släparna?

Lånar tråden lite

De här intygen, vad är det egentligen?? Eller det är bara ett sätt för ÅF att tjäna pengar på att vi typar om släparna?

Det är Bilprovningen som kräver bromsbelastningsintygen. Sen kan jag ju tycka att det är ett jädrans överpris att ta minst 1000 kr för några standarddokument.

1500 skulle han ha som jag snackade med, men jag kan ju tycka som du att det är ett jäkla sätt att ta den summan för ett papper... Är det enbart tillverkare/ÅF som kan utfärda detta intyg?

1500 skulle han ha som jag snackade med, men jag kan ju tycka som du att det är ett jäkla sätt att ta den summan för ett papper... Är det enbart tillverkare/ÅF som kan utfärda detta intyg?

Jag tror att det bara är tillverkaren. Vilket märke har du? Jag reg-besiktigade ett Sluis förut, svenska ÅF ville ha många pengar för intyget. Jag googlade fram kontaktuppgifter till fabriken i Holland och fick intyget gratis därifrån.

kl

Draganordning bytt, papper kommit, omreggad på bilprovningen till 1990 kg.

Bara att ut och åka :).

Totalkostnad
4000:- för draganordningen
1500:- för papper och skylt
940:- för omreggningen

Beställ tid hos bilprovningen i god tid. Jag ringde i måndags och skulle inte få tid förrän 27 augusti. Fanns inga tider på någon station i närheten (10 mils radie) i juni. Hade tur och fick en återbudstid kl 9 på tisdags morgonen.

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är... 2
Svar
31
· Visningar
2 486
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut... 2
Svar
32
· Visningar
6 570
Senast: Woffe
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 526
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 449
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka