Fiorano

Trådstartare
I min tidiga vinterträningspepp tänkte jag höra mig för hur ni andra rider och tränar för att göra bra upptag från mellan/ökade gångarter, ffa traven? Övergången framåt känns lättast eftersom en då naturligt får med sig bakbenen, men jag upplever det mycket svårare att få tillbaka på ett sätt där hästen är kvar uppe, framme och med bibehållen bakbensaktivitet och ffa balans! Jag rider massor, massor och massor övergångar inom gångertarena och i galoppen är vi riktigt bra att komma tillbaka, men traven är ursvår.

Så hur tänker/gör ni andra?

Jag tänker att man släppt iväg det för långt när det är svårt att komma tillbaks.
Så träningarida kortare ökningar..
Men när man måste länga så långa sträckor kan jag fuska och ställa en halv cm höger/vänster/höger för att få liv i rätt muskulatur och påverka balansen bakåt.

Man kan också träna rida längningar där man byter ställning och lätt böjning fram och åter.
Det brukar hjälpa till med att få balansen bakåt.

Annars är det ju bara det där tråkiga lydig och på hjälperna..
Inte länga mer än takten tål etc.

Jag brukar rida kortare sträckor och sen ta tillbaks, precis som Tua skriver, och när jag börjar med längre linjer så kör jag helst på långsidan så jag får lite hjälp av väggen, när det funkar så flyttar jag till diagonal.

Det gäller ju mest att hästen förstår halvhalten ordentligt. Energin ska ju behållas men komma mer "upp". Jag brukar rida detta på en lite fyrkant och göra halvhalterna när jag kommer mot väggen och verkligen bara göra med sättet och lägga ner händerna. Då får man hjälp att bromsa lite naturligt av väggen utan att man behöver använda hand och när man rullat på så ett tag så fattar hästen att man vill göra halvhalt bara man lägger ner handen typ och mjukt håller om med bena. Min förra häst var en jävel på det där. Så lydig.
Divan och jag är inte riktigt där ännu :p

Annars tycker jag Hess sa det bra på en clinic: Tänk inte att du avslutar en rörelse/gångart/osv utan att du börjar en ny.

Detta tycker jag hjälper mycket för mig i övergångar. Istället för att tänka avsaktning från galopp till trav tänker jag nu ska jag börja trava och då tycker iallafall jag det är lättare att få men hela hästen framåt och ihop.

Du verkar ha en stabil och taktmässig häst, för att förbättra upptagningen så skulle jag försöka rucka på bakbenen samtidigt som upptagningen för att på så vis sätta mer styrka, typ trampa om i bak, kanske tom på bekostnad av taktens jämnhet några steg och i det överdriva upptagningen, så du känner i dina sittben att bakbenens vinkelläge ändras, det är det som ger styrkan.
Om form och takt tappas lite då skulle jag skita i , hellre lite tappad form men en mjuk kontakt kvar och reaktion/ förändring i bakbenen.
Det är ju viktigt att man är kvick på handen så hästen inte kommer till läge o spjärna eller hänga , då blir det också förutsättning för hästen att kunna låsa sina bakben.

Sedan skulle inte jag göra alla övergångar så, utan börja försiktigt och känna mig för vad hästen tycker.
Sen har en del hästar det mer gratis genom sin exteriör, lättare för sig.

I min tidiga vinterträningspepp tänkte jag höra mig för hur ni andra rider och tränar för att göra bra upptag från mellan/ökade gångarter, ffa traven? Övergången framåt känns lättast eftersom en då naturligt får med sig bakbenen, men jag upplever det mycket svårare att få tillbaka på ett sätt där hästen är kvar uppe, framme och med bibehållen bakbensaktivitet och ffa balans! Jag rider massor, massor och massor övergångar inom gångertarena och i galoppen är vi riktigt bra att komma tillbaka, men traven är ursvår.

Håller med dig, det är jättesvårt! När jag och fuxen på sista tiden börjat få till lite mer riktiga ökningar, med bibehållen takt och faktiskt lite häng! Så när jag ska ta tillbaka tappar vi takten, det blir trippigt osv. Tror det är som Tua skriver, då har man nog farit iväg mer än styrkan tillåter egentligen, men man måste ju tänja på gränsen för att bli starkare också. Jag har då fått träna att öka två gånger på diagonalen; en upptagning på medellinjen och sen få till en ökning till med upptag sista halvan. Också bra träning för mig och pållen inför tävling då vi ofta får bra ökning första delen men sen dör det av vid medellinjen. Så på tävling är målet att han självökar på första delen (eftersom han vet att det ska vara längning där) och sen göra den "manuella" ökningen från medellinjen och framåt. Flummigt men hoppas du förstår hur jag menar ;) funkar ju såklart likadant på annan linje. Har också fått träna att göra halt vid bokstaven där diagonalen tar slut. Inte tvärnit från ökningen alltså, utan minskning, minskning, halt.

En tränare jag red för tidigare brukade alltid påminna om att man skulle rida framåt in i övergången, även om det var talan om en avsaktning/upptagning.
Tänk att du ska skapa energi/samling, dvs. du måste fortfarande engagera bakbenen och bara fånga upp energin i handen (eller sätet eller hur du gör dina förhållingar). Precis som @Jfrelin är inne på. :)

Annars så kan det ju vara olika vad som fungerar för olika ekipage. På min förra häst fick man bäst avsaktningar genom att endast trampa ner lite extra hårt i stigbyglarna och samtidigt sträcka på sig, tog man i tygeln så riskerade man att rubba takten eller bäringen... Du kan ju även testa lite grann hur "diskreta" hjälper du kan ge och fortfarande få en avsaktning. Sometimes, less could be more... :idea:

Har man svårt att få tillbaka/göra bra upptag så har man hamnat lite för mycket på fronten med bara påskjut.

Ett bra sätt är att rida öppna med korta sekvenser av tempoväxlingar, och i öppnan verkligen aktivera bakbenen och tänka uppåt framåt.

Jag har blivit hjälpt något enormt med just den känslan efter att jag ridit min lusitano i många år. Efter en mellan/ökad trav tänkte jag passage, red ibland passage också, och med bara det tänket (samla upp all energi uppåt) blev det mycket lättare. Min korsningsponny rullar mer på i traven och har ingen direkt kadens att plocka fram, och jag hade ofta problem med att just korta ihop efter en längning innan jag fick in känslan och hur det verkligen ska kännas på en häst som gör det bra.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka