Uppstudsighet när jag går på hästen...

S

Skrutt

Igår så fick jag gå på honom för att han, lite pigg, bara fattade galopp när jag skulle trava, hur jag än gjorde så blev det galoppfattning ist.
Blev sur och använde dressyrspöet på bak med en snärt och vips så var vi i luften, ner å så snurr å så upp i luften igen och där satt jag på sne å så kom det en till fast rak, då OM det kommit en till, så hade jag åkt...
Han är så pigg men det är ju ingen hit att åka i backen för det, hur tusan skall jag få trav ist för galopp!! Tyvärr är han inte markarbetad på ett tag så det fattas lite lydighet eftersom det varit för surt överallt här. Tar nu tag i det eftersom underlaget tillåter markarbete. Han är likadan ute när det skall travas (på väg eller skog).
Är gla över att ha en pigg å trevlig häst att rida på MEN...
 
Jag förstår inte kopplingen (säkert inte hästen heller). Var spöt menat som rent straff, och vad hade du väntat dig för reaktion? Spöt är ju en framåtdrivande hjälp, och du ville ju INTE att hästen skulle gå mer framåt.

Om hästen missuppfattar mig hela tiden och bara vill fatta galopp (jag kallar det missuppfattning, även om det säkert finns tillfällen hästen busar med flit...) så gör jag det jobbigt för hästen, t.ex sätter igång i trav ur en öppna, då blir det jobbigare att galoppera än att trava.

Jag förstår att din häst blev sur, det skulle jag också bli! Spöt är en förstärkning av en hjälp, inte en bestraffning.
 
OK, men efter ett 15-tal försök till trav isf galopp så vill jag bestraffa den och jag anser og att spöet är en betraffning OCKSÅ och hur jag än gör, sluta, halt, ryggning mm så blir det galopp... hela tiden under ca ½-timme (igår) jag ställer och böjer och f-n vet allt...
Helt OK att du anser att jag gjorde FEL, men tala om för mig hur jag skall göra, har (tycker jag) provat det mesta nu...
 
OK - som alla på forumet vet: vi (jag och pålle) har nog alla problem man kan ha med varandra. Och han har inte ruttnat permanent på mig ännu :love: Så här gör vi...

* jag räknar och rider i den takt jag räknat (ridlätt och säg högt ett-två, ett-två... eller så sjunger jag en sång i den taktart jag vill rida :o) Är jag konsekvent kommer han att rätta sig efter min takt förr eller senare (galopp är tretakt). Jag "bryr" mig inte om honom innan han gjort det, men sedan är han duktig och klappas om. Ofta är det hans obalans som spökar när det inte blir den gångart jag tänkt mig och man kan inte vara arg på någon som inte riktigt orkar (att ta till galoppen är relativt vanligt - i galopp kan de avlasta sitt "mindre starka ben"). Är det obalans hjälper det ofta att kräva lite mindre samling

*Jag går tillbaka till ABC och nöjer mig när han tar broms och gas på långtygel (detta oavsett vilken gångart det blir när jag gasar. Gör man som jag säger är man en duktig häst! Därför är Kyras ABC bra - det handlar om att renodla hjälperna och få dem att fungera var och en för sig innan man kombinerar dem). Fungerar inte traven kan man alltid hålla sig i skritt.

*Springer han iväg gör vi halt. Jag jobbar med mig rent mentalt - det är lättare för mig att hitta traven om jag tänker att vi ska trava till C där får han fatta och galoppera till t.ex. A. Då rider jag fram till den punkt. Jag vet vad han tycker är roligt och vi varvar sådant med det som jag känner att vi måste göra

Trots att jag alltid berättar om våra problem gör jag något rätt. Vi gör framsteg! I förra veckan red jag fram ordentligt och då kom han till andning - lite knäckande att veta hur han jobbar när det stämmer, eftersom det händer ganska sällan. Denna vecka har han gjort riktigt fina fattningar. Lättat i fram och trätt in i galoppen.
 
Håller med Magdalena!

Antingen gör hästen det du ber om, dvs du ger fel signaler,
eller så skiter han i dig, eftersom han inte litar på dig som ledare.
I båda fallen är det helt FEL att bestraffa hästen.
Dessutom bestraffar man ALDRIG hästen genom att piska den! :(

Synd att han inte gjorde ett skutt till. :devil:

Du har själv skrivit svaret.
Mer markarbete med ledarskapet för att träna upp det ömsesidiga förtroendet.
 
Du ville straffa hästen för att du var frustrerad... men tror du hästen kopplade VARFÖR den fick smisk?

I vilket fall; gör det jobbigt för hästen att fatta galopp! Att göra halt, rygga, osv, gör ju inte saken bättre, det är ju precis i igångsättningen du måste få till jobbet. Flytta hästen åt sidan är ett mycket effektivt sätt att få bort galopp-fasonerna, samma sak att svänga, göra igångsättningarna igång-sakta av-igång-sakta av, osv. Kontrollera dig själv, satt du kanske snett och av misstag faktiskt sa galopp till hästen? Just när man provat och provat och provat så blir det lätt att man låser sig själv och skickar fel signaler. Gör nånting helt annat en stund.
 
Glöm inte heller att du kan få en sammanblandning av gångarterna när hästen börjar LYSSNA på dig. Trycker du till med en något sänkt - och därmed tillbaka förd - ytterskänkel betyder det: "trampa in med ytterbak under dig" = första momentet i ett galoppsprång

Tänk igenom vad du verkligen BER hästen att göra med dina hjälper. Om den gör det du ber om är den DUKTIG! Även om det inte blir som du medvetet tänkt.

Bestraffa inte med spöt - du behöver pinnen för att förtydliga dina hjälper och du kan inte touchera om hästen flyr från hjälpen
 
Fö tror jag att vi sitter i samma båt - det låter som om du också försöker göra väldigt mycket samtidigt och vill att allt ska gå bra NU. Så funkar det inte. Hästar tar tid. Slappna av
 
Fö det är ofta dumt att bestraffa - ägna mer tid år att bli glad när det blir som du tänkt dig. Ridningen blir trevligare och mer avspänd. Man riskerar inte att bli orättvis. Hästen är inte rädd för dig...

(Som sagt vi gör framsteg genom att relaxa och inte bry oss så mycket när det blir fel. Och pålle hör defenitivt till de skarpare - länge tassade vi runt varandra och båda försökte manövrera för att kunna välja när Fighten skulle bryta ut. Jag visste att jag skulle behöva sätta mig i respekt och han testade mig frekvent. Sedan rann det ut i sanden och vi lever nu under en stabil vapenvila. Han gör vad jag säger och jag väljer noga vad jag ber om)
 
Jaha, vet nu verkligen att jag gjorde fel med att bestraffa min häst!!!!!!!!!!!
Alla andra gånger ute i skog/väg när spöet inte varit med, har jag som sagt inte använt det MEN det blir galopp ändå, kan smacka igång från skritt-galopp, kan ändra skänkelläget hur som helst-galopp, tänker VERKLIGEN på HUR jag sitter-det blir galopp.
Har även provat att från galoppen försöka få ner till trav men det går inte heller.
Provar nu att stressa av!!!
Och för informations skull så har vi mycket roligt när vi är ute och rider och båda njuter nog lika mycket, om man nu kan säga att man tror det om sin häst.
 
Mitt tips till dig är att så fort han börjar galoppera så ta in honom på en liten volt så blir det svårt för honom att springa på och när han saktar av så beröm honom! :) Sen när han känns lugn och samlad så försöker du igen, blir det galopp så ta in på volt igen. Man måste ha massor av tålamod och beröm hästen när den gör rätt! Kanske kan du testa att galoppera av honom ordentligt innan du börjar med det "seriösa" arbetet?
 
Ett STORT problem är när man börjar tänka för mycket... då blir det ofta galet. En kompis red min unghäst när jag var höggravid och lyckades alltid få fel galopp i ena varvet. Hon koncentrerade sig och var sååå noga, bara det att då spände hon andra muskler och det blev fel. Skänklarna sa en galopp, men resten av hennes kropp signalerade andra galoppen. Där hjälpte de att de tog en paus och sen inte alls tänkte vad de skulle göra, utan bara la in en fattning liksom bara sådär.
 
Piskan löser ingenting, speciellt inte på en redan urpigg häst. Snärtar du till den på skinkan så blir den både hispigare och som du erfarat, det finns risk att den exploderar.

Lugna ner dig, sakta av till skritt och försök hitta lugnet där först. När hästen sen klarar av att skritta utan att spänna sig och är lugn, fatta trav med LÄTTA hjälper. Blir det galopp så bryt av till skritt omedelbart igen och ta om allt från början. Det tar ett tag tills hästen fattar vad som är tillåtet och inte tillåtet men sen funkar det fint, inte som ett sätt att bestraffa hästen utan för att få hästen att fatta!

Är den kanonpigg så longera den några minuter innan du sitter upp och låt den bralla av sig det värsta helt enkelt.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
A
Islandshäst Jag är medryttare på en häst om fick fång i augusti. Fick stå på boxvila osv.. Hon mår nu bra och jag har ridit henne 2 gånger sedan i...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp