Sv: Uppstallad på ridskola
Om det ska bli "stök och spring", det avgörs ju av hur noga ridskolans ägare är med ordningen.
Jag har alltid haft mina hästar uppstallade på ridskola, förutom knappt ett år i ett litet privatstall.
På första ridskolan var det ordning och reda första åren, då var det hästkunnigt och noggrant folk i styrelsen.
Sedan blev det "hej och hå" på alla plan, och då blev det ett herrans liv i stallet!
Gap och skrik, saker som låg överallt så det var olyckstillbud hela tiden, inget säkerhetstänkande alls osv, osv.
Och styrelsen struntade i alltihopa, tittade bara åt ett annat håll eller hur man uttrycker det.
Då fick ens hästar ha mkt "gap och spring" i sitt hem!
Och vilka som var de som "höll låda"? Jodå, det var privatponnyägarna och deras kompisar... :smirk:
Nu är jag uppstallad på en annan ridskola (privatägd), och om det stället kan jag inte säga ngt negativt!
Alla lärs från början "det här är hästens hem", och ALLA hästar tas om hand på ett föredömligt sätt!
Dessutom så delas inte privathästar, ridskolehästar och stallägarens tävlingshästar upp. Vilket jag tror är viktigt om man ska få en fungerande stämning.
Alla hästar är "blandade" i boxarna, de står där hästen mår bäst av att stå. Oavsett om det är en pytteliten ridskoleponny eller stallets hoppstjärna.
Ta tex när fölboxen inte används av stallets avelssto. Just nu är avelsstoet på betäckning, och i hennes "lyxsvit" står en ridskolehäst, inte stallägarens tävlingshäst...