Uppstallad på ridskola

citron

Trådstartare
ni som står uppstallade på ridskola,berätta vad ni tycker.
Funkar det bra eller är det mycket spring,får hästarna vara ifred,är det skilda delar av stallet osv
Alla erfarenheter mottages med tacksamhet då jag ev ska stalla upp min häst på en ridskola.
/Tesso

Sv: Uppstallad på ridskola

De flesta ridskolorna brukar ha en ''privathörna'' dör bara privathästarna står, så det brukar inte bli lika mycket spring där.
Min medryttarhäst står på en stor ridskola, och visst kan det bli lite stressigt ibland, men just vid den tiden brukar han ändå gå i hagen, så det gör inte så mycket för oss. På tal om hagar så är det just på vår ridskola inte mer än leriga frimärkeshagar, men det får åtminstone ut och andas frisk luft och busa lite med en kompis.
Men överlag funkar det bra.

Ett tips om du vill ha hästen ifred är att kolla så att det finns en "privathörna" som Arriba nämde. T.ex. ett litet stall eller liknande. I alla fall så att hästen slipper ridskoleungarna, kan bli jobbigt i längden.

Hos oss fungerar det finemang :)
Har dock inte så många privata hästar uppstallade, men de är ute i hagen mestadels av dagen/kvällen så de märker inte av "springet" på ridskolan. Dock tror jag att vi har ganska lugnt i vårat stall mot vad jag har sett på andra ridskolor.

Jag har min häst uppstallad på en mindre ridskola med 10 lektionshästar och 10 privathästar. Alla hästar står i samma stall (lektionshästar i spilta och privathästar i box) och det fungerar väldigt bra. Ridskolan har lektioner mellan 16-20 och privathästarna kommer in runt kl. 19 så de står ute större delen av lektionstiden. Mellan 19-20 har den sista gruppen lektion så det brukar aldrig vara några problem med stök och spring i stallet.

Jag tycker att det bara är positivt att stå uppstallad på en ridskola då det finns kunnigt folk där hela dagen och hästarna blir väldigt bra skötta och får bra uppföljning. Är det möjlighet så kan man också delta med sin privathäst på en lektion eller ta privatlektioner med en av ridlärarna. Min tränare bor också i en lägenhet ovanför stallet så honom kan jag nästan ringa till och få hjälp när som helst ;)

Jag stod på ridskola med min häst i flera år och trivdes jättebra. Fördelar: Trevligt för mina ungdomar med mycket jämnåriga (för mig också, mycket folk att snacka med jämt). Bra med professionell personal, folk kan sina grejer och man vet att allt funkar. Nackdel: ofta är inte inackorderingarna "huvudsaken", ridskolan går först. Därför ont om ridtider för privatryttarna, man får anpassa sig mycket på alla sätt. Ska man stå på en ridskola får man "köpa paketet", det går inte att bestämma mycket själv som på ett mindre ställe. Vad som är bäst beror ju på dig själv och vad du har för önskemål. Olika typer av uppstallning fungerar bra under olika delar av livet också.

Min häst hade absolut inga problem med uppstallningen, hon trivdes jättebra och det var inget "spring" hos privathästarna.

mvh
Lejonelle

Om det ska bli "stök och spring", det avgörs ju av hur noga ridskolans ägare är med ordningen.

Jag har alltid haft mina hästar uppstallade på ridskola, förutom knappt ett år i ett litet privatstall.

På första ridskolan var det ordning och reda första åren, då var det hästkunnigt och noggrant folk i styrelsen.
Sedan blev det "hej och hå" på alla plan, och då blev det ett herrans liv i stallet! :crazy:
Gap och skrik, saker som låg överallt så det var olyckstillbud hela tiden, inget säkerhetstänkande alls osv, osv.
Och styrelsen struntade i alltihopa, tittade bara åt ett annat håll eller hur man uttrycker det.
Då fick ens hästar ha mkt "gap och spring" i sitt hem! :crazy:
Och vilka som var de som "höll låda"? Jodå, det var privatponnyägarna och deras kompisar... :smirk:

Nu är jag uppstallad på en annan ridskola (privatägd), och om det stället kan jag inte säga ngt negativt! :bow:
Alla lärs från början "det här är hästens hem", och ALLA hästar tas om hand på ett föredömligt sätt!
Dessutom så delas inte privathästar, ridskolehästar och stallägarens tävlingshästar upp. Vilket jag tror är viktigt om man ska få en fungerande stämning.
Alla hästar är "blandade" i boxarna, de står där hästen mår bäst av att stå. Oavsett om det är en pytteliten ridskoleponny eller stallets hoppstjärna.
Ta tex när fölboxen inte används av stallets avelssto. Just nu är avelsstoet på betäckning, och i hennes "lyxsvit" står en ridskolehäst, inte stallägarens tävlingshäst...

Så speciellt mycket spring tycker inte jag att det är på våran ridskola. På anläggningen finns det tre stall varav ett är ett stall för privathästar, men två av hästarna där inne har även hyrts in till ridskolan emellanåt. Det andra är ett ridlekisstall men där står även en privathäst och det tredje stallet är ridskolans stall, där står två äldre privathästar på ca 25 och 29 år.

Det blir inte så stressigt då ridskolan är så pass litet. I lilla stallet där ridlekiset håller till är det 6 eller 7 boxar totalt. På stora ridskolan finns det väll runt 10 boxar totalt.
Hästarna står ju ändå i fred eftersom de kan "gå in" mer i ett hört i boxen om det skulle vara så. Men som de privata gamla hästarna i ridskolestallet står ALLTID ute tills kvällsfodringen och har gjort det i alla år så de blir inte direkt påverkade av ridskolanslektioner överhuvudtaget.

Och jag skulle nog säga att det är lika mycket (eller lite) spring i privatstallet som det är i ridskolans stall. Men det är väll såklart alltid bra om instruktörerna kan informera om
att eleverna inte får hälsa på privathästarna i stallet och oavsett om det är ridskole eller privatstall så vill man ju ha en så lugn miljö där inne som möjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka