Uppskuren mellan bakbenen av en pinne..

Sea

Trådstartare
Igår trampade min häst på en pinne som slog upp mellan bakbenen och skar upp ett sår där. Ca 10 cm djupt och minst lika långt :(

Jag tvättade rent igår och rådfrågade vet. som tyckte att vi sku avvakta. Nu i morse hade han 40 graders feber och det luktade illa i såret..
Så nu sitter jag o väntar på att vet. ska komma vid 12 tiden.

Jag vet bara inte hur jag ska kunna hålla det här såret rent..? Han är känslig för flugor och har mycket dåligt läkkött.. Så det bölir väl stå inne i stallet åtminstone på dagarna resten av sommaren..

Någon som har nån erfarenhet av den här typen av skador?

Senast ändrad:
Sv: Uppskuren mellan bakbenen av en pinne..

Min erfarenhet, så stort sår och antagligen väldigt svårt att hålla fullt rent, antibiotika.

Är såret så att allt blod rinner ut/ kan rinna ut, eller har det blivit ngn "ficka" i såret, där det står kvar vätska?

Har pållen 40 graders feber skulle jag ringa vet !

Mvh mia

Det har runnit ut ganska mycket.
Men nu imorse hade det gått ihop och var svullet. Så jag gjorde som vet. sa - öppnade det. Då rann det ut en slemmig blanding av blod o vätska. Hästen verkade faktiskt lättad också.

En av våra hästar fick en pinne upp i ljumsken förra våren. Vi upptäckte det sent på kvällen ringde då och rådfrågade vet som sa att vi skulle spruta in koksalt så att det rensade ut ordentligt. Dagen efter kom vet ut med pencelinkur och vi fortsatte att med sprutor spruta in koksalt. Eftersom såret var rakt ner behövdes ingen dräneringsslang eller så.

Hästen var väldigt svår att spruta så vi kunde inte fullfölja pencelinkuren så efter halva fick han granulat i fodret istället. Läkte på knappt två veckor.

Lycka till med pållen och såret!

spruta in koksalt så att det rensade ut ordentligt

Jag har sprutat in lite sårdecificering, men ska prova med koksaltlösning också.

Jag vet inte om drenaje behövs för det är rätt rakt men samtidigt precis vid lårmuskeln så det verkas som om det sku bli en stängd ficka "bakom" muskeln...

Får se vad vet säger.

Nu går hästen på antibiotica och Metacam och har piggnat i ordentligt. Men han rör fortfarande helst inte på bakbenen så mycket..

Skapet är rejält svullet men såret är öppet och rent o ser förhållandevis rent ut.
Spolar med koksaltlösning, jodopax och sår decificering och hoppas att det ska läka bra..
men vet. säger att det kommer att ta tid.. minst 6 veckor..

En av våra hästar fick en pinne upp i ljumsken förra våren.(...) Läkte på knappt två veckor.

Hur djupt/stort var det såret? "Vårt" sår är ca 10 cm djupt och minst lika långt.

Det jag tänkte på var att det läkte på 2 veckor bara. För oss kommer det att ta minst 6 veckor trodde vet.

Det jag tänkte på var att det läkte på 2 veckor bara. För oss kommer det att ta minst 6 veckor trodde vet.

Jag hade en liknande skada härom året på en häst på ungefär samma ställe. Dock var ingångshålet bara som en femtioöring, såret under huden som en hästhov*2.

Med facit borde det lagts drän, alltså skurits upp, men vet. gav pc. Två långa kurer och svårläkt, tog ca 2,5 månad.

Jag hade en liknande skada härom året på en häst på ungefär samma ställe. Dock var ingångshålet bara som en femtioöring, såret under huden som en hästhov*2.

Med facit borde det lagts drän, alltså skurits upp, men vet. gav pc. Två långa kurer och svårläkt, tog ca 2,5 månad.

Oj då det låter riktigt jobbigt. Måste ju ha blivit en massa var o gegg där inne då.
Det här såret är iaf helt helt öppet, så dår är det ju ättare att hålla rent iaf.

Hur djupt/stort var det såret? "Vårt" sår är ca 10 cm djupt och minst lika långt.

Våran hästs sår var djupare än tio cm. Nog närmare 15 cm men bara med ett litet ingångshål.

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
C
Hästvård I lördags transporterade jag hästen och oturligt nog råkade hon trampa sig :( Hade skydd men hästen levde rövare och fick av sig det ena...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Miaa
·
Hästvård Hur allvarlig ska ett sår verka för att ni ska ringa efter veterinären? Hur länge bör man avvakta annars? Det är så att min lilla...
2
Svar
24
· Visningar
3 084
Senast: Train
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 380
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III