Uppsittning?

S

svartkatten

Var iväg och red igår igen, äntligen! (Fick ordning på att både lyckas få pållen dit jag ville och klara lättridningen samtidigt. För någon som bara för ngn månad sedan kände sig livrädd och kräkfärdig bara vid tanken på att faktiskt lyckas sitta upp är det hur härligt som helst...)

Nåväl, till mina funderingar. Eftersom man är smidig som en stelfrusen gnu är dethär med uppsittning något som är en krånglig hitoria. Att nå upp till stigbygel, lyckas kränga sig upp och samtidigt känna dåligt samvete när hästen vinglar till på grund av min klumpighet... att själva kunna sitta upp utan hjälp eller hjälpmedel känns om en omöjlig tanke.

Hur gör man? På storhästar har jag aldrig kunnat sitta upp på vettigt (speciellt inte STORhästar där stigbygeln sitter i bysthöjd... <.<) men islandshäst inbillade jag mig kunde bli lättare. Storleken är ju trots allt till uppsittningens fördel, trodde jag iaf *host*

Hjälp? Tips? Finesserna i uppsittning på isis? Någon?
Tips på träning utan häst vore väldigt tacksamt. Någon om har koll på vilka muskler som behöver tränas hur, månne? x3

Och för sakens skull; bilder på kassaskåpet. Att få bild på underverket gjorde mig knappast lyckligare, men gav ett skratt iaf x3 Sin egen rumpa vid uppsittning smickrar ju en sådär väldigt mycket.. *host*
sittupp1.jpg

uppsitt2.jpg

Sv: Uppsittning?

jag tycker stiglädrena ser ganska korta ut?

mina tips är väl att se till att sadelgjorden sitter ordentligt så sadeln inte kommer mot dig. Ta tag i manen istället för att hålla tygeln (så du riskerar att dra hästen i munnen) eller att hålla i sadelns framvalv. Du kan också tänka på att hästen står stadigt innan uppsittning. Rucka lite på halsen så den hästen hittar balansen och har alla 4 hovar ordentligt i marken.

Träna smidighet i benen så du inte drar dig upp på hästen utan smidigt svingar dig upp på den. Ordentligt frånskjut med högerbenet. Jag försöker ha raka ben, blir starkare då. Alltså sträva efter att räta vänster benet innan man sätter sig för att inte dunsa ner i sadeln :)

lite tips och tankar från mig :)

Jo stiglädrena var korta. Drygt nog var det långt mellan hålen så längre blev lite långa. På det hela taget kom jag och sadeln itne fullständigt överrens tror jag *skratt*

Dock ser de nog kortare ut än vad de är där, jag har korta ben i förhållande till min kroppslängd.

Måste försöka lära mig att ha långt stigläder vid uppsittning och korta dem sedan, med andra ord... Jag har varit för feg för att göra sådant innan, rädd att göra för mkt i sadeln när jag inte sitter stadigt x3

Bra tips om att stadga hästen först! ^^

Hm när jag var lite lekte man ju ofta att man hade häst osv. Men en grej som jag tränade på var att på våran veranda, var att låssas att kanten på verandan (Vi har en med räcke) och svinga sig upp på räcket och låssas att man sätter sig upp som på en häst!
Hm konstig förklaring kanske men så gjorde då jag när jag var liten :angel:

Hoppas du hittar något bra tips!

Mvh
J

Pall, naturligtvis :idea:
Skonar både dig, häst och sadel. Min pall är det bästa i hela stallet (efter hästar och sadlar ;))

I det gamla stallet min medryttarhäst stog i fans en fast pall(ej flyttbar) som jag försökte ställa honom brevid, men han totalvägrade.

Även om jag kommer upp utan, iaf på vänster, höger är helt omöjligt.

Sen fick jag själv en liten lektion i hur jag ska sitta upp på islandshästvägsätt, alltså att inte stå med ryggen mot hästens huvud utan har ryggen mot hästens rumpa och hålla i båda tyglarna och ställa utåt (om hästen skulle börja springa). Helt nytt för mig, men det var inte svårt.

Jag kommer också upp utan (även på stora hästar), men allt positiv med pall-användning gör att nya hästar tränas in på pallen omedelbart :D
Jag är en stor pall-anhängare!

Jag skulle föredra att kunna använda pall, jag har försökt att ställa honom brevid pallen när han har grimma så han kansk att jag inte ska hoppa upp, men det går inte.

Vet inte varför han är imot pallen så.

Känner också igen Litli-Blesi:D!

Du kan inte sitta upp från verandan vid kontoret? Den är väl lite högre iaf om jag minns rätt...
Eller sänk stigbygeln lite som nån sa, så kanske det blir enklare.

KL

Pall är bra, nåt som alla turridningsfirmor borde träna i sina hästar på, tänk så mkt lättare för både hästar och personal.

Pallen behöver inte vara så hög, en uppochnedvänd läskback är tex mkt praktisk, lätt att flytta och stabil (av den gamla sorten dvs).

Annars så är det så att det är benet som är på marken som "ska göra jobbet", dvs ett rejält frånskjut så att man "hoppar upp" och inte häver/drar sig upp med hjälp av foten i stigbygeln. Svårt att förklara och ge bra tips, en grej som måste tränas helt enkelt, du kanske får bygga en trähäst att öva på:D.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka