Uppsägningen är nära!

draken

Trådstartare
Ville gärna ventilera en fråga angående min jobbsituation.
Sitter som nytillsatt chef direkt under lika nytillsatt vd i ett företag med erkänd problembild, lönsamhet, struktur, organisation.
Sedan ett par månader har det blivit tydligt att jag och nytillsatta vd:n inte är önskvärda längre. Styrelsen arbetar mycket tydligt med att göra våra arbetssituationer helt omöjliga, de vill ha bort oss.
Om jag nu hittar ett nytt jobb innan det har gått så långt att de har hunnit slänga ut mig, vad säger jag vid uppsägningtillfället?
Lämnar jag bara in min avskedsansökan, mumlar ngt allmänt (fått en chans som jag omöjligen kan säga nej till) eller är man tydlig och talar om vad man tycker?
Det eventuella betyget jag kan få kommer att sakna betydelse, jag har bättre meriter och betyg att luta mig tillbaka mot senare.

Jag undrar vad ni skulle ha gjort, motivera!:yuck:
 
Sv: Uppsägningen är nära!

Du beter dig korrekt!


Du lämnar in en formell och strikt avskedsansökan och har siktet inställt på det nya istället för att grotta ner dig i hur förfärligt det nuvarande är.

Jag har nyligen haft en vikarie på jobbet som slutade som lärare för flera år sedan men som fortfarande satt på sitt nya jobb (mitt) och orerade över hur förfärligt det var att vara lärare. Det hade varit roligare att prata om det nya jobbet än att bara höra om hur mycket det skilde sig från det förfärliga gamla.
 
Sv: Uppsägningen är nära!

Jag hade nog hållt mig kort i den skriftliga uppsägningen, frågar de och vill utreda (vilket de nog inte gör) hade jag svarat något om svårigheter i arbetssituationen eller liknande.
 
Sv: Uppsägningen är nära!

Hade jag inte blivit tillfrågad hade avskedsansökan varit mycket kort och koncis.

Frågar dom vad jag tycker och är intresserade - då hade jag varit totalt ärlig och lagt allt på bordet. Men det låter ju inte som att de är intresserade.
 
Sv: Uppsägningen är nära!

Jag hade lämnat arbetsplatsen så korrekt som möjligt. Kortfattad avskedsansökan och hejdå. Min erfarenhet är att det inte hjälper någon att starta en diskussion om varför.
 
Sv: Uppsägningen är nära!

Ville gärna ventilera en fråga angående min jobbsituation.
Sitter som nytillsatt chef direkt under lika nytillsatt vd i ett företag med erkänd problembild, lönsamhet, struktur, organisation.
Sedan ett par månader har det blivit tydligt att jag och nytillsatta vd:n inte är önskvärda längre. Styrelsen arbetar mycket tydligt med att göra våra arbetssituationer helt omöjliga, de vill ha bort oss.
......

Konstigt, överreagerar du inte lite nu... Vad får dig att tro att styrelsen vill ha bort dig? Det kostar pengar att anställa.... Om du är nytillsatt varför skulle de kicka dig på en gång? De kanske är dj*kl*gt sura , förmodligen stressade, men ända till avsked.... Förmodligen har du betalt för att hantera en sur styrelse ??? Jag har inte tid att svar något mer i tråden...
 
Sv: Uppsägningen är nära!

Hantera styrelsen är VD:ns jobb, normalt, inte de som sitter under VDn.

Oavsett styrelsens verkliga avsikter så verkar ju inte TS trivas, så finns det möjlighet att byta jobb, så är det väl en bra idé att göra det.

Jag tycker som flera andra här, lämna in en korrekt och kortfattad avskedsansökan. Om de uppriktigt frågar varför du slutar, så skulle jag vara ärlig, om än kanske inte så mångordig, typ att du inte upplever att samarbetet med styrelsen har fungerat så bra. På en del arbetsplatser har man sk "avslutsintervjuer" med folk som säger upp sig för att få reda på vad som var bra och dåligt, och om det är något man kan ta med sig och förbättra i organisationen, och då vill man ju att folk ska vara ärliga, det är hela poängen med samtalet.
 
Sv: Uppsägningen är nära!

Räcker det inte med "det var dags att röra på sig" eller nåt annat vagt om folk frågar? Alla kommer ju förstås dra sina egna slutsatser men det är dumt att säga något negativt om det företag man lämnar. Möjligtvis kan man uppge väldigt konkreta synpunkter på ens intresse för vissa arbetsuppgifter och ansvar man tilldelats, typ "jag vill inte ha så stort personalansvar utan vill hellre jobba mer med verksamhetsfrågor".

Rent principiellt är det meningslöst att uppfostra arbetsplatsen genom att tala om exakt vad man tycker inte fungerar när man slutar. Gå vidare bara, det talar ju sitt tydliga språk ändå.
 
Sv: Uppsägningen är nära!

Varför krångla till det? Ska du umgås med de resten av ditt liv?
Klart dom ska få veta varför om de frågar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mat till (små)barn
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp