uppsägning utan kontrakt?

K

kbr

Hej har en fråga hur lång är uppsägningen när man inte har kontrakt?

MVH Karin

Sv: uppsägning utan kontrakt?

som jag ser det så utan kontrakt finns inget avtal, dvs. då existerar ingen uppsägning heller. vad är det uppsägningen gäller ?

Uppsägning på vad?

OM det är stallplats kan det i vissa fall (beroende på servicenivå) vara så mycket som 9 månaders uppsägning.

Det är uppsägning från stallplats och vi har ingen servis.

Har man inget kontrakt så kan man nog få flytta när stallägaren säger så. Jag skriver ALLTID kontrakt, faktiskt även med mina vänner. :angel: Då vet båda parter vad som är bestämt och man behöver inte få några obehagliga överraskningar.
Det är för bådas skull!!!
Och det är ju inte så lätt att ex flytta pållen i en handvändning,
vad gör man då ?? Ställer den i carporten ?? :idea: Ahh, automatisk gräsklippare och gödslare på en och samma gång...

Mvh J.

Ingen antar jag. Dock har man ofta en muntlig överenskommelse, eller har någon gång hört stallögaren tala om en viss tid, och då tycker jag att man ska respektera det oavsätt om man skrivit på ngt avtal eller ej.

Om man inte pratat om ngn uppsägningstid tycker jag att man mer eller mindre kan ta för givet att det iaf är en månad. För att det är vanligt att det är så.

Jag sa upp min plats i tro om att det var 1 månads uppsägningstid (inget kontrakt) och det visade sig vara TVÅ. Onödigt tycker jag att man ska tvinga kvar folk sådär men så är det. Och efter som att jag inte vill göra mig osams med folk och dessutom gärna vill kunna komma tillbaka om det skulle vara så, så var det inget snack alls. Jag accepterade två på en gång. Nu hade jag tur som har jobbat med den lösdriften en hel del (mer eller mindre drivit den) och slapp därav båda månadernas betalning.

Visst var vi lite oense om såna saker när vi sa upp oss, men för mig är det viktigaste att man skills åt som vänner. Deras vänskap och välkomnande tillbaka är för mig långt mycket viktigare än pengar. Pengar kommer och går hela tiden. ;) Och ju mer respekt jag visar för andra, desto mer respekt får jag tillbaka.

Oj, nu har jag helt missförstått.. Ni pratar ju om tiden att stå kvar, inte om tiden att betala. :o

SORRY! :D
Ignorera mitt inlägg.

Det är uppsägning från stallplats och vi har ingen servis.

Om du har kallhyra på en box så gäller hyreslagstiftningen för lagerutrymmen och de uppsägningstider som finns i den. Det är den tiden som Lovisaleonora hänvisar till. Hur lång uppsägningstiden blir enligt den beror på hur länge man hyrt platsen. Plus att det inte finns någon uppsägningstid för ägaren efter en viss tid. För då får hyresgästen något som kallas för besittningsrätt, finns reglert i lagen.
Besittningsrätt innebär att det måste finnas väldigt speciella skäl för att någon som hyr ska tvingas att flytta.

På grund av dessa "automatiska" lagar som gäller så är det mycket viktigt att ha skrivna kontrakt med uppsägningstider men framför allt skrivna regler. Att inte respektera de regler som finns i kontraktet kan utgöra skäl för uppsägning om man vill bli av med någon som inte sköter sig. Det kan annars vara svårt att säga upp hyresgäster på lagligt sätt.

Tro inte att du slipper undan om du låter bli att skriva avtal, det blir bara svårare att bli av med en oönskad hyresgäst om man bara har muntliga avtal.

Senast ändrad:

Om du har kallhyra på en box så gäller hyreslagstiftningen för lagerutrymmen och de uppsägningstider som finns i den. Det är den tiden som Lovisaleonora hänvisar till. Hur lång uppsägningstiden blir enligt den beror på hur länge man hyrt platsen. Plus att det inte finns någon uppsägningstid för ägaren efter en viss tid. För då får hyresgästen något som kallas för besittningsrätt, finns reglert i lagen.
Besittningsrätt innebär att det måste finnas väldigt speciella skäl för att någon som hyr ska tvingas att flytta.

Nu har allting ordnat sig ringde och pratade med dom och jag behövde inte betala nästa hyra eftersom dom ansåg att jag hade en månad uppsägning och jag sa upp mig den 3/8 dom tyckte det blev väldigt hårt att betala en månad till.

Men av ren nyfikenhet vad gäller om man inte har boxplats utan lösdrift?
/Karin

Men av ren nyfikenhet vad gäller om man inte har boxplats utan lösdrift?
/Karin
Det skiljer inte mellan boxplats och lösdrift - det som avgör är om det är det ingår att stallägaren ser till hästen eller erbjuder annan service. Om du bara hyr lokalen och ägaren inte har något med din/era hästar att göra så gäller de längre uppsägningstiderna på samma sätt som om du hyr en verkstadslokal eller förråd (upp till 9 månader).

Var gränserna riktigt går när det gäller möjligheterna att säga upp folk som har muntliga överenskommelser och bryter mot stallets (oskrivna) regler vet jag inte om det prövats i domstol.

Det har prövats enligt LRF:s jurister och man gick strikt på hyreslagstiftningen. Så de ber lantbrukare som tänker börja med att hyra ut stallplatser att verkligen tänka igenom konsekvesnerna vid de olika typerna. Bägge har ju för- och nackdelar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 517
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
387
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama