uppsägning av kontrakt??

S

star moone shine

Hej! :idea:
Är ägare till en häst som är ute på foder, vi har skrivit ett riktigt kontrakt och uppsägningen är 3 månader från båda håll.
Nu är det så här att jag tycker att fodervärden har misskött hästen och jag har sagt upp kontraktet, det går då ut den 1:a juni. Jag har boxplats från 1:a juni och har inte hittat något annat som passar min plånbok. Problemet nu då är att när jag berättade att jag ska säga upp kontraktet för att jag tycker att hon har misskött hästen så säger hon att "säger du upp kontraktet idag, så kan du hämta hästen imon,för jag vill inte ha henne om jag inte får ha henne". Min fråga är då: har hon rätt till att lämna tillbaka hästen på en dag? eller om jag blir tvugnen till att ta hem henne, ska hon BETALA alla kostnader då under den tiden som uppsägningen är??
Vi har skrivit i kontraktet att hon har förköps rätt om jag ska sälja henne, och när jag var uppe i sommras så såg hästen riktigt fin ut eftersom hon gick på bete, men nu ser hon bedrövlig ut! hon är smal, har jätte ont i ryggen, hon har flyttat hästen till många olika stall...:crazy: :devil: och jag har inte godkännt dom 2 sista...men hon struntar i det och jag får inte ens vara med och titta på stallet innan hon flyttar hästen för allt går så snabbt (på bara några dagar). Jag vill ju självklart ha hem min häst men jag har inte plats fören 1:Juni och inte dom pengarna just nu heller, men hem ska hon fast inte just nu. Har jag rätt till att säga till henne att hon ska betala om hon skickar hem hästen på en dag?

Tacksam för svar! ;)
 
Sv: uppsägning av kontrakt??

När jag läste det här så var min första reaktion så att har man tre månaders uppsägning så är det tre månader. Även om det är du som säjer upp kontraktet så är det tre månader som gäller, Du måste oxå ha en chans att hitta stallplats och så vidare! Man skriver ju in uppsägningstid i kontraktet just för sådanna här lägen då man inte har möjlighet att ta hästen på dagen!


Och vill hon inte ha kvar hästen så for hon betala för tre månader.

Är juh samma sak om man står uppstallad. Jag flyttade mina hästar en sommarr till ett stall där allting verkade super bra. Dock när hästarna skulle in på hösten efter bete så brakade allt loss. Hästarna missköttes :mad: (var helfoderstall) och jag sa upp kontraktet och flyttade en vecka senare. Dock stod det i kontraktet att det var 2 månaders uppsägningstid, så jag fick betala dessa två månader fast jag inte stod där, annars är det kontraktsbrott och jag hade kunnat bli stämd..:(
 
Sv: uppsägning av kontrakt??

bengall skrev:
Allt beror på hur det är skrivet i kontraktet.

Du har väl ett sånt? :crazy:

Klart jag har! ;) Längst upp i texten står det!
 
Sv: uppsägning av kontrakt??

Tack för svaren! Nu hoppas jag bara att det går bra med allt, tycker det är tråkigt när man ska behöva bråka om saker och ting...men men sånt händer ju alltid och nu har jag lärt mig att jag inte ska hyra ut någon av mina hästar igen!
Tack!
 
Sv: uppsägning av kontrakt??

arabia skrev:
Fodervärden är skyldig att betala under uppsägningstiden.

Så även om det är jag som säger upp kontraktet och hon inte vill ha henne så är det hon som får betala?
Har mailat 2 jurister nu och hoppas på svar snart, ska även ringa en.
 
Sv: uppsägning av kontrakt??

ja, har ni skrivet/muntligt att uppsägingen varade 3mån så är hon skyldig att betala även om hon inte sköter om hästen.
 
Sv: uppsägning av kontrakt??

Hade det varit min häst som blev misskött så hade jag inte velat att den stog kvar en dag längre än nödvändigt... Hade fodervärden bett mig ta den direkt så hade jag mer än gärna tagit den därifrån för att den inte skulle misskötas mer.

/Ole
 
Sv: uppsägning av kontrakt??

Ja, det är ju rättså lång tid till juni och mycket mer kan hända innan dess. Om inte fodervärden sköter hästen nu, lär hon ju knappast göra det när du säger upp kontraktet (baserat på den inställningen hon verkar ha). Om du älskar din häst, och fodervärden släpper henne, bör du nog ta hem henne så fort du bara kan, helst igår...
 
Sv: uppsägning av kontrakt??

Oledoledoff skrev:
Hade det varit min häst som blev misskött så hade jag inte velat att den stog kvar en dag längre än nödvändigt... Hade fodervärden bett mig ta den direkt så hade jag mer än gärna tagit den därifrån för att den inte skulle misskötas mer.

/Ole

Jag absolut inte det heller men jag har ingen boxplats, jag kan liksom inte ställa henne hemma i trädgårn, skulle vilja göra det om jag kunde. Jag ska prata med tjejen jag ska stå hos och se om vi kan lösa det på något sätt.
Hästen står inte långt ifrån mig heller och vi åker upp en gång i veckan nu för att se till häste tills vi har löst det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 822
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 147
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 899
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp