Uppsägning, kalendermånad mm?

J

julia_v

Jag behöver er hjälp med några frågor, snabba svar uppskattas!!

Lite kort information:

Har haft en hyresgäst i mitt stall sedan september , av olika anledningar så har det inte fungerat. Jag ville inte ha dem kvar
och gick och funderade på att säga upp dem.De hela slutade iallafall
med att de sade upp sig själva. ( en familj två hästar)

De sade upp sig i början av januai månad, uppsägningstiden är två månader. När vi diskutterade ang uppsägningen så sade jag att
de för mig fick flytta precis när de ville, men att uppsägningstiden
gäller.
De valde att flytta efter en vecka.

Nu till mitt problem:

Enligt dem så ska de endast betala från det datum i januari de sade upp sig tom samma datum i mars, de kräver även att få ta med sig
antingen ex antal höbalar för två månader framåt, eller
ett avdrag på hyran.

Enligt mig, så ska de betala enligt kalendermånad, alltså tom siste
mars, de sade upp sig i en ny månad.
Och de är inte heller berättigade att ta med sig hö, eller avdrag på hyran för det?? ( de väljer att lämna stallet nu, jag har inte på ngt vis tvingat dem, de hade givetivis fått stanna uppsägningstiden ut)

Pga, att jag blev lite osäker så kontaktade jag en jurist via mail,
enligt honom så har jag rätt, och det finns inget annat som gäller..

Men jag vill ha fler svar innan jag kontaktar dem , jag vill VETA
att jag har rätt..

Jag har ett kontrakt skrivet, där det står två månaders uppsägningstid. ( skickade kopia på kontraktet till juristen )


Någon som vill hjälpa mig lite ;)
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Är helt på din linje, uppsägningen gäller från kommande månadsskifte och 2 mån framåt, dvs till sista mars...
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Jag är inte helt hundra men i mitt hyresavtal så är det kalendermånader som gäller. Så säger jag upp mig tex 10 januari så får jag glatt betala hyra till den sista mars.

Givetvis har de ingen rätt att ta med sig tex hö och strö osv bara för att de flytta tidigare.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Mysaan skrev:
Givetvis har de ingen rätt att ta med sig tex hö och strö osv bara för att de flytta tidigare.

Hur är det med det egentligen. Jag menar i vissa kontrakt så står det ju tex att 15kg hö om dagen ingår i hyran. Borde man in te ha rätt att ta det då?!

Har ingen aning bara en fundering....
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

jag hade också hållt på att kontraktet ska gälla för hela kalendermånader. Så är det ju om du säger upp en lägenhet tillexempel. Däremot gällande hö och sånt är jag mer tveksam till. Om det ingår i hyran och de betalar hyra så har de ju faktiskt rätt till det. En kompis till mig som flyttade fick lov att hämta hö i två månader från sitt gamla stall då hon var fullt betalande. I den delen kan du få svårt att driva igenom dina krav.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Bee skrev:
Hur är det med det egentligen. Jag menar i vissa kontrakt så står det ju tex att 15kg hö om dagen ingår i hyran. Borde man in te ha rätt att ta det då?!

Självklart har de INTE rätt att ta med sig något hö om de lämnar Stallet före uppsägningstidens utgång, oavsett om hö ingår i hyran eller ej. De har endast rätt till hö så länge hästen rent fysiskt står kvar i Stallet.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Jag undrar hur det är med det egentligen. Om man ska dra en parrallell till lägenheter så är det ju som så att även om du sagt upp den och flyttat så har du ju full rätt att nyttja den och allt som ingår i hyran...tex värme/vatten/kabel-tv. Vad säger egentligen att man inte får hö och strö under sin uppsägningstid om man är fullt betalande?INGET,såvida ni inte har skrivit något särskilt i avtalen.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Håller inte med till punkt o pricka. Tror det är definitionen av "flytta" som vi tolkar olika. Jag hävdar att har man sagt upp sig och sen rent fysiskt avflyttat innan uppsägningstiden är slut har man ingen rätt till vare sig hö eller kabel TV. Väljer man istället att låta hästen vara kvar under uppsägningstiden har man naturligtvis samma rättigheter o skyldigheter som före uppsägningen.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Det hänger på vad som står i kontraktet helt och hållet. Står det inte kalendermånad så gäller inte kalendermånad som uppsägningstid. Om kontraktet är korrekt så ska det stå kalendermånad eller typ 30 dagar, 60 i det här fallet. Står inget så lär hyresgästen ha tolkningföreträde på vad som ska gälla och dom har tolkat att det inte är kalendermånad.

Sedan ska den som betalar hyran ha allt det som normalt ingår i hyran, jolly_jumper har fel och medkand rätt! Det är även så att om inget särskillt har avtalas så har inte hyresvärden (stallägaren) rätt att använda stallplatserna innan uppsägningstiden har gått ut. Det är hyresgästen som förfogar över boxarna och kan faktiskt komma tillbaka när som under denna tiden.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

detta var ett intressant ämne faktiskt. Det är något som man egentligen borde kunna eftersom att det drabbar ju alla förr eller senare att man flyttar. Det jag menar är bara att när du säger upp en lägenhet så har du under uppsägningstiden alltid full rätt att nyttja allt som ingår i hyran...som tex.kabel.tv. Såvida du inte hyr av någon suspekt person, men alla större fastighetsbolag och seriösa hyresvärdar har det ju såhär. Så varför skulle inte det fungera likadant inom hästvärlden...det spelar ju ingen roll var man fysiskt befinner sig, man betalar ju fullt för sin stallplats och därmed kanske hö/strö eller vad som nu kan tänkas ingå.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Ett tips till välj inte en jurist utan ta en advokat. Jurist kan vem som helst kalla sig efter att ha något poäng i juridik. En advokat har en gedigen utbildning och legitimation.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Precis som du uttrycker det har jag för mig att jag har läst någonstans när vi undersökte det här med uppsägningstider/avtal för många år sedan.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

medkand skrev:
Jag undrar hur det är med det egentligen. Om man ska dra en parrallell till lägenheter så är det ju som så att även om du sagt upp den och flyttat så har du ju full rätt att nyttja den och allt som ingår i hyran...tex värme/vatten/kabel-tv.

Så sant så,MEN om du väljer att flytta till en ny lägenhet innan uppsägningstidens utgång så kan du ju inte ta med dig elen,kabeltv osv utan att betala för det på nya stälet,likväl som du faktiskt fortfarande betalar för det på gamla stället.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Men det är ju inte direkt praktiskt möjligt att ta med sig kabel-tv och sånt som hyresvärden sår för. Det är ju hyresvärden som har avtal med bolagen vilket gör att du inte kan säga upp abonnemanget. Däremot telefoni kan man ju flytta med sig och bredband. Så jag kan inte riktigt hålla med i ditt resonemang. Hö kan man ju ta med sig. Och om du betalar för det så spelar det ingen roll var det intas någonstans.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Om man nu ska jämföra med lägenheter så är det ju så att även om du flyttat alla dina saker från lägenheten så disponerar du den till slutdatumet i kontraktet. Oavsett om du har något i den eller inte. Så teoretiskt så kan du gå dit var dag och titta på kabelTV om du vill det så länge du betalar hyran. Du kan också använda tvättstuga och parkeringsplats om de ingår i hyran.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

ytterligare en sak man bör ta med i ett hyreskontrakt med andra ord..

Foder och strö som ingår i stallhyran kan enbart utnyttjas om hästen är uppstallad på anläggningen, Flyttar hästen innan uppsägningstiden är slut får man alltså inte ta med sig foder och strö även fast man betalar hyran.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Precis som Masse skriver, det är kontraktet som är avgörande för hur uppsägningstiden beräknas.

När det gäller höbalarna tycker jag att det känns som om du vill ge hyresgästen ett extra tjuvnyp. Hyrsegästen kan dock rimligen inte kräva någon specialbehandling under uppsägningstiden, utan torde bara kunna kräva att få sitt hö på samma sätt som nu.

Om det är du som fodrar, kan hän alltså kräva att du fodrar som vanligt i de tomma boxarna under uppsägningstiden. Om det är hyresgästen som gör det, kan hän komma dagligen och hämta några kg hö. Då kan ni blänga surt på varandra dagligen i två månader till. När det går prestige i gräl kan människor bli rent självdestruktiva.

Om jag hade varit du, skulle jag ha skickat med några höbalar och använt min energi till annat än struntsaker. Däremot skulle jag vara noga med uppsägningstiden, men, om det funnes någon som ville överta platserna, erbjuda den tidigare hyresgästen att bli löst från avtalet tidigare.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Masse skrev:
Ett tips till välj inte en jurist utan ta en advokat.
Det ska till ganska många kg hö för att det ska vara lönt att vända sig till advokat...

Nu vet jag inte vad stallhyran är i detta fall, men det behövs nog inte många timmars arbete av en advokat, innan arvodet är högre än stallhyran för uppsägningstiden.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Det jag menar är att det är inte säkert att man får riktiga svar från någon som är jurist. För det behövs inte någon som helst formell utbildning för att kallas sig jurist. Kan vara allt från 2 poängs juridiskintoduktion till färdig examen. Men om man använder en advokat så är det en välutbildad person man får råd av.
Mitt inlägg var till trådskaparen som hade vänt sig till en jurist för att få svar på sina frågor. Efter som den tråden skapades så antar jag att juristen kanske inte gav ett helt förtroendefullt intryck.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

självklart ska dom betala till sista mars (var det va?) är det två månaders uppsägningstid så är det, oavsett när dom nu väljer att flytta. höet tycker jag att dom inte har rätt till. även om det ingår i hyran så har dom ju ändå flyttat. men det bästa är väl egentligen att ha det uppskrivet i kontraktet från början hur man gör med det. men det är ju lätt att vara efterklok. har tyvärr fått erfara detta med våra sista hyresgäster. hade 5 hästar, sket i sista månadshyran och hade dessutom beställt flis till paddocken. dom stack och nu unviker dom oss.:mad:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 004
Senast: IngelaH
·
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp