Uppror inom körningen?

Sv: Uppror inom körningen?

Så... om man tävlar på hög nivå och köper vagnar tillverkade i Nederländerna för 100 000 stycket så är några tusenlappar för en uniform helt oöverstigliga pengar ?

Tyvärr så spökar folk ut sig redan i lätt-klass-tävlingar och detta premieras ofta genom att dessa ekipage får extra poäng i dressyren, och dressyren väger tyngre än de andra grenarna.

Som nybliven tävlingskusk är jag ju hjälpt av presentationspoängen, jag behöver bara köpa en flådig gigg med 1800-tals belysning och gräva fram en maskeradutstyrsel så kompenserar det att till viss del att jag inte kan köra... men jag tycker likafullt att det är fel eftersom det lyfter fokus från den sportsliga prestationen.

Om nu traditioner betyder allt för vissa så kan ju dessa anordna såna tävlingar där tradition är viktigare än idrottslig förmåga - men kalla det då för tusan inte för sport. En sport skall känneteknas av den fysiska och mentala prestationen - inte av vad man har för kläder.

Det finns ju dom som kommer i det lägre registret i både precision och maraton och som ändå placerar sig... idag handlar det mera om att vara bäst i dressyren och inte vara bäst i 3 grenar.

Och man får de facto idag anordna rena maratontävlingar och fick göra så även enligt tidigare TR, då var kravet en godkännd dressyrrunda innevarande eller förevarande år för att få ställa upp.

Det som krävs för säkert genomförd maraton inte mera dressyr, utan att folk får öva på hinder under lugna och kontrollerade förhållanden - dressyrbanan och maraton är två skilda världar. Hästar som kröker på nacken och går bakom hand är inte per automatik säkra hästar i maraton, även om det är en klar fördel att köra hästen ordentligt på yttertöm.
Detsamma gäller precision.... som kuriosa kan nämnas att den av våra hästar som är sämst på dressyren presterar ruskigt snabba omkörningar :D

Vad gäller travet och publik.... så publiken kom först och sedan uppstod spelet. Precis som med tex fotboll.

Återigen :bow::bow::bow:


Delvis kl
Visst är det fint med tradition, men utveckling är ju något bra. Varför är så många rädda för förändringar? Let's face it, körsporten är ingen publikmagnet, herregud, många vet inte ens vad det är! Vi måste göra den mer attraktiv och jag tror att för att göra det så måste det bli mer sport. Däremot hoppas jag att en modernisering av sporten ger ett uppsving för traditional driving. Då kan man ju välja, antingen tävlar man i prestation, eller så tävlar man i utseende.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Men det kan knappast röra sig om mer än 1-2 cm på sin höjd. Ärligt talat vad spelar ett par cm för roll i lätt klass? Vad hingrar att du pumpar däcken efter funktionskontrollen i dagsläget?
Har vagnen skadat sig så pass att vagnsbredden blivit så förändrar kanske det inte är lämpligt att tävla?


Varför inte låta alla med samma bredd starta efter varandra?
Hur skulle det se ut på en hopptävling om man blandade kategorierna så att funktionärerna fick höja eller sänka hindren två hål mellan varje ekipage?

Man kunde kanske dela in vagnarna i kategorier? Tex 125-129 cm kör på samma bredd osv. Som sagt, någon cm hit eller dit spelar ju ingen roll i lätt klass, det är ganska gott om plats mellan konerna ändå.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Tack för input! Distriktsgrenledaren är nybörjare och dessutom har hon så många konstiga idéer, så det är bra att få höra från andra vad som kan vara lämpligt ;) (det är jag som är distriktsgrenledare :eek: )

En arrangörskurs är redan under planering, med god hjälp av zonledaren :laugh:

Och VKS är fortfarande aktiva - dock är klubben inte längre ansluten till Ridsportförbundet, vilket försvårar när man vill arrangera tävlingar!

Det blir nog bra. Det behövs drivande och nytänkande distriktsgrenledare med många idéer för att sporten ska utvecklas.

Roligt att ni också har en arrangörskurs. Hoppas på fler tävlingar!

Tråkigt med VKS.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Man kunde kanske dela in vagnarna i kategorier? Tex 125-129 cm kör på samma bredd osv. Som sagt, någon cm hit eller dit spelar ju ingen roll i lätt klass, det är ganska gott om plats mellan konerna ändå.

Det är ett bra förslag.:)
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag håller fullständigt med dig om att alla tre grenarna bör väga lika mycket. Det är en av sakerna som gör det svårförstått och ointressant för publiken.

Jag funderade lite på detta och roade mig med att se hur placeringsordningen kan ändras om man istället för straffpoängen summerade placeringarna i de tre grenarna (exempel från en lättklasstävling i år)

Första kolumnen är placering om man viktar alla tre grenarna lika mycket, andra kolumnen är enligt straffpoängen. Ganska stor skillnad!

1 --- 3
2 --- 2
3 --- 4
4 --- 7
5 --- 1
6 --- 13
7 --- 10
8 --- 9
9 --- 6
10 --- 8
11 --- 12
12 --- 17
13 --- 5
14 --- 20
15 --- 11
16 --- 16
17 --- 15
18 --- 14
19 --- 18
20 --- 19
21 --- 21
22 --- 22
23 --- 25
24 --- 23
25 --- 24
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag fortsätter diskutionen med mig själv...:p

Ofta är det så här det känns :rofl:

Att skriva av sig på bukefalos är ju skönt. Men om man vill diskutera såna här frågor i något "verkligt" forum och försöka vara med och påverka sportens framtid - vart vänder man sig då?

Finns det några öppna möten dit man kan få komma och ha åsikter eller är det körkommittén eller andra speciellt utvalda som styr allting?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Innan man tillhör klubben för inbördes beundran så är det nog inte så mycket som man kan påverka, tyvärr.
Vi har mååånga gånger diskuterat sportens utveckling på tex distriktskörmöten, men sen händer inget i nästa steg.

Ibland ser man insändare på kuskringens hemsida där någon försöker dra igång en debatt, men det rinner ut i sanden efter ett tag...

Usch, vad negativt inlägget blev.:crazy::o


Jag tror att det enda sättet egentligen är att tillräckligt många gör "uppror". Om många protesterar och kommer med nya idéer så får det förhoppningsvis effekt.

Ta den här tråden tex. 700 gånger har den visats, 66 svar vilket till stor del kommer från samma skribenter. Jag tror att många faktiskt har en åsikt egentligen, men inte vågar uttrycka den, vilket är jättesynd. För att få en livlig och utvecklande debatt så behövs många olika synpunkter och idéer. Då först kan vi utveckla sporten.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppror inom körningen?

Vi har mååånga gånger diskuterat sportens utveckling på tex distriktskörmöten, men sen händer inget i nästa steg.

Ibland ser man insändare på kuskringens hemsida där någon försöker dra igång en debatt, men det rinner ut i sanden efter ett tag...
Jo det verkar som att det funnits åsikter länge. Min kompis som körde SM på 90-talet säger "när jag läser alla inlägg så känner jag igen mig. Jag kan förstå varför de säger att körning kommer ingenstans - vi hade precis samma klagomål för 13 år sedan"

Men om vi får önska - hur borde "nästa steg" se ut?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jo det verkar som att det funnits åsikter länge. Min kompis som körde SM på 90-talet säger "när jag läser alla inlägg så känner jag igen mig. Jag kan förstå varför de säger att körning kommer ingenstans - vi hade precis samma klagomål för 13 år sedan"

Men om vi får önska - hur borde "nästa steg" se ut?

Det tycker jag är jättesorgligt.

Ja, du. Jag vet inte vilket sätt som är rätt för att få bäst effekt. Det hade ju varit bra om många samlats för att "trycka på" med åsikter som man sedan kan föra fram till förbundet. Men jag vet inte riktigt vart man skulle kunna samlas. Att fysiskt åka på möte blir nog svårt att arrangera. Kanske hade denna form (diskutionstråd) kunnat var lösningen om fler hittade hit. När man pratas vid på tävlingar så har nästan alla åsikter...

Det viktiga är ju inte att vi har samma åsikter. Det viktiga är att åsikterna luftas.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Mätintyg på ponny har ju visat sig kunna skilja sådär en 5 cm mot verkligheten :D

Som det är idag är det ju inget som hindrar att man kör igenom funktionskontrollen, där oftast dom mäter spårvidden, med väldigt lite luft i hjulen för att sedan stanna innan man kör in på banan och hårdpumpa - så den vägen att fuska finns ju redan.

Och om man har kört på något så kraftigt att det är minskar spårvidden med mer än några mm så är det ändå dags för renovering, det är liksom inte tänkt att man ska tävla med trasiga vagnar.
Som jämförelse har jag inte sett till en bil där camber-vinkel gör mer än max 3-4 mm längst ut på däcket - mer är inte liksom inte tillåtet av säkerhetsskäl.

Vad avser id på vagnen så är detta inget som är "olösbart" med dagens teknik, som sagt var i tididgare inlägg så kan tom vagnens id-system underlätta vid tidtagning och hålla reda på körd väg i maraton om detta är försett med transponderchip - då kan dessa uppgifter lagras direkt i datasystem och det behövs helt plötsligt inte ens hälften så många funktionärer... tänk bara på alla pliktportar som kan stå helt obemannade.

Rent generellt menar jag att mycket kan hända med vagnen från när man mäter den tills man tävlar med den så jag tror inte att mätintyg är en bra idé. Dessutom så blir det ytterliga en kostnad för kusk att registrera sin vagn och få ett mätintyg. När vi har anordnat precisions träningar så har kusken fått välja vilket avstånd den vill köra på och sedan har vi grupperat ihop de kuskar som vill köra på samma vidd. Vid tävling tycker jag inte det är ett problem med olika spårvidder men tycker man det är det ju bara till att gruppera ihop kuskarna och kräva av dem spårvidden innan tävlingen så man kan sätta rätt startordning i dressyren.

Att ha sådana tekniska lösningar som du beskriver är väldigt dyrt och ytterliga en kostnad som kusken måste ta. Som det är idag så är det dyrt att tävla körning så jag tycker inte att körsporten är gynnad att lägga extra kostnader. Tvärtom så tycker jag att man ska försöka hitta billiga, kostnadseffektiva lösningar där många kan deltaga. I lätt klass tycker jag att man ska behålla det fria valet av selar och vagnar med endast krav på säkerhet (som vi har idag). Jag tycker det hade varit jättebra att slopa presentationsbedömningen iallafall den som finns i nuvarande form. På lättklass tävling räcker det att det finns en "säkerhetskontroll" där man kan få hjälp med tips och råd ang sin utrustning och tillpassning av den. Flera tävlingsplatser har ju redan detta vilket är toppen tycker jag
 
Sv: Uppror inom körningen?

Tvärtom så tycker jag att man ska försöka hitta billiga, kostnadseffektiva lösningar där många kan deltaga. I lätt klass tycker jag att man ska behålla det fria valet av selar och vagnar med endast krav på säkerhet (som vi har idag). Jag tycker det hade varit jättebra att slopa presentationsbedömningen iallafall den som finns i nuvarande form. På lättklass tävling räcker det att det finns en "säkerhetskontroll" där man kan få hjälp med tips och råd ang sin utrustning och tillpassning av den.
Så här tycker jag också :bow:
 
Sv: Uppror inom körningen?

Så länge funktionskontrollen finns kvar så kan jag ju hålla med om att "mätintygsystemet" kostar mer än vad det smakar.

I högre klasser finns dock inget krav på funktionskontroll, där skulle ju ett "mätintyg" kunna vara till hjälp.

Funktionskontrollen tycker jag personligen att det finns fördelar med - men en kontroll blir ju aldrig bättre än den person som utför kontrollen, kanske en gemensam checklista inom SvRF kunde vara en god idé.

Personligen tycker jag ju att alla oavsett nivå skulle må bra av väl utförd funktionskontroll, det minskar ju risken för att man råkar missa något som inte är 100%-igt på ekipaget. Så jag skulle nog hellre ha ett allmänt krav på funktionskontroll oavsett nivå hellre än "mätintyg".

Idag har vi ett allmännt krav på besiktning av hästen, medans tex ett hjullager kan i det närmaste helt ha skurit ihop - vilket hade upptäckt om bara någon hade ryckat lite på hjulet med handkraft. Att tappa ett hjul är ju inget vidare...

Men ett datoriserat system för tidtagning och positionsbestämmning är en annan sak.

Ett datoriserat system som jobbar mot transponderchip behöver inte bli så fruktansvärt dyrt... får sätta någon att skissa på det.

Fördelen är att det krävs väsentligt färre funktionärer, en besparing arbetskraftsmässigt med kanske 50-60 % av arbetskraften.

Idag finns det klubbar som skulle kunna anordna tävlingar, men det stupar på att dom inte får ihop tillräckligt med funktionärer. Dessa föreningar skulle vara hjälpta av ett sådant system = fler tävlingar.

Ett sånt system kan ju existera utan "mätintyg" på vagnen - det är ju bara att stoppa chipet i nummerskylten.

Man skulle ju kunna tänka sig att distriktet ägde systemet och att klubbarna kunde låna/hyra det därifrån vid tävling.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppror inom körningen?

Så länge funktionskontrollen finns kvar så kan jag ju hålla med om att "mätintygsystemet" kostar mer än vad det smakar.

I högre klasser finns dock inget krav på funktionskontroll, där skulle ju ett "mätintyg" kunna vara till hjälp.

Funktionskontrollen tycker jag personligen att det finns fördelar med - men en kontroll blir ju aldrig bättre än den person som utför kontrollen, kanske en gemensam checklista inom SvRF kunde vara en god idé.

Personligen tycker jag ju att alla oavsett nivå skulle må bra av väl utförd funktionskontroll, det minskar ju risken för att man råkar missa något som inte är 100%-igt på ekipaget. Så jag skulle nog hellre ha ett allmänt krav på funktionskontroll oavsett nivå hellre än "mätintyg".

Idag har vi ett allmännt krav på besiktning av hästen, medans tex ett hjullager kan i det närmaste helt ha skurit ihop - vilket hade upptäckt om bara någon hade ryckat lite på hjulet med handkraft. Att tappa ett hjul är ju inget vidare...

Men ett datoriserat system för tidtagning och positionsbestämmning är en annan sak.

Ett datoriserat system som jobbar mot transponderchip behöver inte bli så fruktansvärt dyrt... får sätta någon att skissa på det.

Fördelen är att det krävs väsentligt färre funktionärer, en besparing arbetskraftsmässigt med kanske 50-60 % av arbetskraften.

Idag finns det klubbar som skulle kunna anordna tävlingar, men det stupar på att dom inte får ihop tillräckligt med funktionärer. Dessa föreningar skulle vara hjälpta av ett sådant system = fler tävlingar.

Ett sånt system kan ju existera utan "mätintyg" på vagnen - det är ju bara att stoppa chipet i nummerskylten.

Man skulle ju kunna tänka sig att distriktet ägde systemet och att klubbarna kunde låna/hyra det därifrån vid tävling.

Jag gillar också funktionskontrollen. Den är viktig ur säkerhetssynpunkt. Jag efterlyser även jag en lista som funktionskontrollanten kan checka av på. I dagsläget kan kvalitén på kontrollen variera kraftigt. En del är mycket kunniga och grundliga:bow:, medans andra går ett varv runt och säger okej.:crazy:

En sak som jag dock vill påpeka är att väldigt många är dåliga på att använda engångshandskar. Om kontrollanten ska öppna munnen på alla hästarna i startfältet så bör man ha handskar, tycker jag. En gång den här säsongen har vi varit med om att man bett groomen öppna munnen.:bow:
Det samma gäller för övrigt veterinären. Handskar på, tack.

Det här med transponderchip är ett bra förslag. Vi behöver fler tävlingar, och det är som du säger, många klubbar har inte tillräckligt med funktionärer. Ditt förslag sparar funktionärer även åt de klubbar som arrangerar idag, vilket förhoppningsvis gör att några kanske arrangerar en till tävling om året.
Frågan är vad kostnaden skulle bli för klubbarna att hyra ett sådant system? Kanske kunde chipet vara personligt och vara kopplat till licensen? Att kusken betalar en depositionsavgift för chipet? Om chipet och licensen sammankopplades så borde det rimligen vara lättare att föra intävlingsresultat i databasen, upprätta rankinglistor och liknande?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Frågan är vad kostnaden skulle bli för klubbarna att hyra ett sådant system?
Man kanske borde bli kompis med en orienteringsklubb och samarbeta med dem :idea:

vara lättare att föra intävlingsresultat i databasen, upprätta rankinglistor och liknande?
En närliggande fråga - varför finns inte körning med i Equipe??
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag har fått svar från Equipe.
Dom har ingen arrangör som är beredd på att använda det, men det funkar till körning också.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Det finns en detaljerad checklista för funktionskontroll. Den ligger på förbundets hemsida, körning, tävling/blanketter.
Jag håller med om att det är synd att fler inte säger vad de tycker. Men det går att påverka! Förra året hade vi en debatt på Kuskringens hemsida gällande att ta bort kravet på dressyrvagn redan i msv. Det resulterade i den nya klassen nationell msv, där man kan köra msv med maratonvagn i dressyren (men ej kvalificerande till msv). Jag tycker det är bra att man kan få testa innan man bestämmer sig för att köpa en dyr vagn och kanske andra transportmedel.
 
Sv: Uppror inom körningen?

PS. Kontrollanten får INTE ta hästen i munnen, det ska groomen göra. DS.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag har fått svar från Equipe.
Dom har ingen arrangör som är beredd på att använda det, men det funkar till körning också.

Det låter ju lovande - för jag har klubbar här som vill använda det! Men enligt Equipe-proffsen på min klubb finns körning inte med i programmet, så då antar jag att man måste lägga in "våra" straffpoäng manuellt på nåt sätt? Man kunde ju önska att det var förberett på samma sätt som för övriga grenar. Vem pratar man med om detta?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Det låter ju lovande - för jag har klubbar här som vill använda det! Men enligt Equipe-proffsen på min klubb finns körning inte med i programmet, så då antar jag att man måste lägga in "våra" straffpoäng manuellt på nåt sätt? Man kunde ju önska att det var förberett på samma sätt som för övriga grenar. Vem pratar man med om detta?

Jag fick svar från jon(snabel-a)equipe.nu
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
2 020
J
Tävling Hej, Har försökt hitta svaret i tråden "Licens och grönt kort" men hittade inte svaret sen försökte jag lägga in frågan i den tråden...
Svar
4
· Visningar
1 643
Senast: agtatoon
·
Hoppning Hejhej :) Ska starta i en Pay & Ride om drygt 2 veckor. Har bara en fråga; jag har inte löst ryttarlicens för i år, p.g.a. att jag...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: vildros
·
P
Körning Nu börjar jag med mina oändliga frågor om tävling i körning, igen! Nu har jag läst hela tävlingsreglementet i körning (TR V) Jag jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
2 215
Senast: miamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp