Sv: Uppror inom körningen?
Återigen
Delvis kl
Visst är det fint med tradition, men utveckling är ju något bra. Varför är så många rädda för förändringar? Let's face it, körsporten är ingen publikmagnet, herregud, många vet inte ens vad det är! Vi måste göra den mer attraktiv och jag tror att för att göra det så måste det bli mer sport. Däremot hoppas jag att en modernisering av sporten ger ett uppsving för traditional driving. Då kan man ju välja, antingen tävlar man i prestation, eller så tävlar man i utseende.
Så... om man tävlar på hög nivå och köper vagnar tillverkade i Nederländerna för 100 000 stycket så är några tusenlappar för en uniform helt oöverstigliga pengar ?
Tyvärr så spökar folk ut sig redan i lätt-klass-tävlingar och detta premieras ofta genom att dessa ekipage får extra poäng i dressyren, och dressyren väger tyngre än de andra grenarna.
Som nybliven tävlingskusk är jag ju hjälpt av presentationspoängen, jag behöver bara köpa en flådig gigg med 1800-tals belysning och gräva fram en maskeradutstyrsel så kompenserar det att till viss del att jag inte kan köra... men jag tycker likafullt att det är fel eftersom det lyfter fokus från den sportsliga prestationen.
Om nu traditioner betyder allt för vissa så kan ju dessa anordna såna tävlingar där tradition är viktigare än idrottslig förmåga - men kalla det då för tusan inte för sport. En sport skall känneteknas av den fysiska och mentala prestationen - inte av vad man har för kläder.
Det finns ju dom som kommer i det lägre registret i både precision och maraton och som ändå placerar sig... idag handlar det mera om att vara bäst i dressyren och inte vara bäst i 3 grenar.
Och man får de facto idag anordna rena maratontävlingar och fick göra så även enligt tidigare TR, då var kravet en godkännd dressyrrunda innevarande eller förevarande år för att få ställa upp.
Det som krävs för säkert genomförd maraton inte mera dressyr, utan att folk får öva på hinder under lugna och kontrollerade förhållanden - dressyrbanan och maraton är två skilda världar. Hästar som kröker på nacken och går bakom hand är inte per automatik säkra hästar i maraton, även om det är en klar fördel att köra hästen ordentligt på yttertöm.
Detsamma gäller precision.... som kuriosa kan nämnas att den av våra hästar som är sämst på dressyren presterar ruskigt snabba omkörningar
Vad gäller travet och publik.... så publiken kom först och sedan uppstod spelet. Precis som med tex fotboll.
Återigen
Delvis kl
Visst är det fint med tradition, men utveckling är ju något bra. Varför är så många rädda för förändringar? Let's face it, körsporten är ingen publikmagnet, herregud, många vet inte ens vad det är! Vi måste göra den mer attraktiv och jag tror att för att göra det så måste det bli mer sport. Däremot hoppas jag att en modernisering av sporten ger ett uppsving för traditional driving. Då kan man ju välja, antingen tävlar man i prestation, eller så tävlar man i utseende.