Uppläggning av ridpass

Syrpa

Trådstartare
Hej, hoppas alla haft en trevlig jul!

Hur gör ni när ni lägger upp ett ridpass? Rider ni bara på, eller har ni en plan med vad ni vill träna? Hur länge skrittar ni av o fram osv, tölt eller trav först?
Berätta! :rofl:

Sv: Uppläggning av ridpass

Åh, spännande tråd!

Jag är en sån som bara rider lite som det känns bra. Ofta har jag en tanke på vad jag ska träna på, antingen om jag ska träna någon rörelse, någon gångart eller övergång, eller någon liten övning. Kan vara allt från att ta ett varv på sandbanan och träna galoppfattningar till att träna skänkelvikningar på grusvägen till att plocka fram koner eller bommar i paddocken eller träna tölt eller halter och övergångar.

Vissa dagar sitter jag bara upp och tar det som det kommer, om jag känner för det så kör jag lite dressyr på vägen, då inget förutbestämt jag ska träna på utan jag kör igenom "grundövningarna" och kollar igenom så att hästen tar alla hjälper, om det är något jag känner behöver jobbas på så gör jag det. Känns det ok så blir det antingen lite mer krumelurer eller lång tygel. Ibland så blir det bara mysridning från start, det är dock inte så himla ofta. Nästan varje ridpass gör jag något litet.

Hur länge jag skrittar varierar, men jag brukar inte kräva något hårt arbete direkt utan jag rider väldigt fritt första 10-15 minuterna i alla fall. Ibland mer beroende på hur långt/länge jag tänkt rida. Om jag ska rida 30 min så blir det lite kortare framridning.
Vissa dagar kan jag skritta en halvtimma eller mer, ibland så skrittar jag några minuter och sen travar/töltar jag i fri form med ganska lite krav. Vill dock att det ska vara någorlunda rent och i ok form. Avslappnat kan man väl sammanfatta det rätt bra. Om det är avslappnat så brukar det vara helt ok att börja med tycker jag. Sen när hästen fått röra igång sig lite så blir det lite mer krav.

Om jag tar tölt eller trav först är olika. Oftast tar jag trav först när jag rider själv, om jag rider med andra så anpassar jag mig till tempot de andra håller just för att det ska vara avslappnat. Går det väldigt sakta så blir det oftast lite tölt, och om det går lite fortare så blir det trav. För där kan hon hålla högre tempo utan så mycket ridning. Sen när man ridit igenom henne lite mer så går det bra att öka tempot i tölten lite.

Jag har ofta en tanke på vad som ska tränas när jag rider ut. Ganska ofta visar det sig att vi behöver jobba på något helt annat.
Jag brukar rida fram lite i skritt, tar sedan trav. Skälet till att det blir trav är att jag har två hästar som båda har ganska klen tölt och de behöver vara värmda innan jag ber dem om tölten.
Båda hästarna har ren och trevlig trav så det är avslappnande för dem att få rulla fram på det sättet.
Visserligen vill jag rida hästen med höjd rygg hela tiden, men vid just framridningen får formen både vad gäller ryggposition och huvud vara fri. För att tölta, vill jag samla mycket bakifrån och få upp ryggen. Det tycker jag är lättare och lämpligare att göra på en framriden häst.:)

Spännande!

Själv brukar jag skritta fram 5-15 min lite beroende på vad för häst det är och vad som ska tränas. Ofta när jag rider ut börjar det genom bostadsområde o asfalt o då blri det ju automatiskt..
Jobbar jag på banan börjar jag ganska tidigt med att arbeta med skritten i enklare övningar så som halter, stoora volter och så småningom ställa hästen lite, och andra övningar för att se att hästen svarar för hjälperna innan jag börjar springa.

Sedan börjar jag oftast med tölten, tror det beror på att hästen jag haft i två år ofta är svårare att tölta på efter traven. Så småningom lägger jag in lite övergångar, jobbar på volter och tränar takt och form.

Som avslutning travar jag alltid, sedan skrittar jag tills hästen slutat flåsa och verkar lugn igen, kan bli allt från 5 min till 15 min.

Jag brukar låta hästen skritta i ganska fritt tempo tills den känns avslappnad, kliver in under sig och är uppvärmd och nöjd, men takten ska så klart vara ren och inte passtaktig, har men en stressad häst ska den inte heller stressa i skritten. När det sedan funkar gör jag samma i trav och efter det börjar jag jobba hästen med det jag vill öva på. Beroende på hur hästens tölt är, om man t ex har en häst som är passtaktig i tölten, så tar jag gärna någon galopp innan eftersom det är lösgörande och ökar framåt bjudningen.
Beroende på hur arbetet har gått tar jag oftast en galopp i någon backe på långa tyglar på slutet, och sedan skritt tills hästen har slutat flåsa! :)

Men allt är alltid beroende på vilken häst, hur hästens känns den dagen, och hur arbetet går. Jag brukar alltid ha ett "grund mål" och eftersom jag alltid anpassar mig efter hur hästen känns och vad som behövs är det svårt att planera exakt hur ett ridpass ska läggas upp, men varje ridpass ska ändå ha en liten koppling till målet!

Hälsningar Sarah. :)

skritt ca 10 min - trav stopp trav osv för att känna att han lyder. sen travar vi och skrittar om vartannat olika ridvägar en stund. Sen lite böjningar. Sen galopperar vi lite, böjer mera i trav och skritt - skänkelvikningar, bak-framdelsvändningar, öppnor och slutor tex, jobba lite på volt. sist kollar jag tölten då han måste vara riktigt uppvärmd för att den ska hålla sig ren, jobbar lite på volt eller cerpentiner i tölt. sist brukar vi tölta grusvägen ner och galoppera på långa tyglar hem. jag sitter alltid av och skrittar av för hand. Så brukar det ungefär se ut.

skritt ca 10 min - trav stopp trav osv för att känna att han lyder. sen travar vi och skrittar om vartannat olika ridvägar en stund. Sen lite böjningar. Sen galopperar vi lite, böjer mera i trav och skritt - skänkelvikningar, bak-framdelsvändningar, öppnor och slutor tex, jobba lite på volt. sist kollar jag tölten då han måste vara riktigt uppvärmd för att den ska hålla sig ren, jobbar lite på volt eller cerpentiner i tölt. sist brukar vi tölta grusvägen ner och galoppera på långa tyglar hem. jag sitter alltid av och skrittar av för hand. Så brukar det ungefär se ut.

Det låter bra, att rida och träna grunden noggrant, att hästen lyder och lyssnar på hjälperna, är mjuk och avslappnat. :-) men det jag kan känna på vissa hästar är att om man tar tölten på slutet, (beror på hur länge, mycket och hårt man rider innan) att dom inte orkar hålla ren takt. Men det är ju såklart olika från häst till häst och hur man rider och hur tränad hästen är.
Bara en tanke :-)

Jag har oftast en plan på vad jag ska träna på och varför, sen använder jag de övningar som passar och känns bra för tillfället. :)

Vad jag alltid tänker på är att skritta fram och av (olika länge beroende på häst och hur hårt vi tränade) och sen ska hästen alltid vara lösgjord och arbeta i en hälsosam form.

Jag har haft en väldigt trevlig jul hoppas du med har haft det!
På ridskolan där jag går jobbar vi ungefär likadant varje vecka men olika övningar såklart!
Det brukar se ut såhär!
1.Skritta på långa tyglar 6-10 minuter
2.Jobba självständigt med lösgörande övningar i 10 minuter (Volter, åttor, serpentiner, one-rein-stop, mycket övergångar!)
3. Börjar trava hästarna lösgjorda ca 4-5 minuter (ungefär då alltså ;))
4. bryter av och kommer fram i samlande tölt!
5. Töltar ofta serpentiner då detta är en fantastisk övning för tölten!
6. Jobbar med den övningen som är för dagen tex. skänkelvikning, framdels vändning, tölt-galopp, vad det nu är!
7. Brukar tölta lite i båda varven!
8. Skrittar av på långa tyglar :)
Det är ungefär så vi jobbar! :D
Hoppas det var till någon hjälp!

Hur gör ni när ni lägger upp ett ridpass? Rider ni bara på, eller har ni en plan med vad ni vill träna? Hur länge skrittar ni av o fram osv, tölt eller trav först?

God fortsättning till alla!

Är hobbyryttare. Dom flesta ridpass är oplanderade, rider lite som jag känner, men vissa strukturerar jag upp, just för att det blir lite roligare att rida på banan då. Alltid trav före tölt då hästen gärna väljer trav. Har förmånen att få rida en duktigt skolad häst så det är superkul även om jag inte har några som helst ambitioner med min ridning förutom att ha kul och hålla mig och hästen i form:).

God fortsättning till alla!

Är hobbyryttare. Dom flesta ridpass är oplanderade, rider lite som jag känner, men vissa strukturerar jag upp, just för att det blir lite roligare att rida på banan då. Alltid trav före tölt då hästen gärna väljer trav. Har förmånen att få rida en duktigt skolad häst så det är superkul även om jag inte har några som helst ambitioner med min ridning förutom att ha kul och hålla mig och hästen i form:).

Såg att mitt svar var lite intetsägande, ett ridpass kan se ut som följande
skritt ca 10 minuter, trav några minuter, galopp några minuter, trav igen och tränar då halter, galopp några minuter och sen ev tölt. Skritt igen på lång tygel minst 10 minuter. Rider då under passet olika vägar och byter varv ofta, blir uttråkad annars.

Det låter bra, att rida och träna grunden noggrant, att hästen lyder och lyssnar på hjälperna, är mjuk och avslappnat. :-) men det jag kan känna på vissa hästar är att om man tar tölten på slutet, (beror på hur länge, mycket och hårt man rider innan) att dom inte orkar hålla ren takt. Men det är ju såklart olika från häst till häst och hur man rider och hur tränad hästen är.
Bara en tanke :-)

Ja, det är sant. Min polle har gammal spatt, så han behöver riktig uppvärmning. :) Det är också på det viset att det känns som att hans energi ökar ju längre vi rider (inom rimliga gränser). När han har galopperat är han på topp, medans framskritten går i slowmotion. haha. Men som du säger, det är olika mellan häst till häst!

Ja, det är sant. Min polle har gammal spatt, så han behöver riktig uppvärmning. :) Det är också på det viset att det känns som att hans energi ökar ju längre vi rider (inom rimliga gränser). När han har galopperat är han på topp, medans framskritten går i slowmotion. haha. Men som du säger, det är olika mellan häst till häst!
Ja precis, vissa hästar tänder till riktigt efter en galopp!! :)

Hej!! Jag brukar skritta fram ca 15 min och samtidigt som jag gör det,tränar jag halter och tempoväxlingar i skritten.Kollar att hästen lyssnar och svarar på hjälperna.Är noga med att rida igenom alla gångarter varje gång jag rider,höger galopp,vänster galopp.Trav,tölt.Sen tränar jag lite extra på det som inte sitter lika bra.Tempoväxlingar i alla gångarter.Brukar ha ett riktmärke tex lyktstolpe eller ett staket.:idea:

Åh, väldigt intressant tråd! :)

Brukar själv rida två olika sorts ridpass på den hästen jag har nu för att det passar henne bäst att göra så.

Längre pass med lugnare fart
Dessa pass brukar jag i princip alltid fokusera på lösgörande, ofta skrittar vi nästan hela passet ev travar lite. Brukar ha som huvuduppgift en lösgörande övning, exempelvis öppna eller skänkelvikning. Dessa pass brukar jag kunna ägna mer tid åt huvuduppgiften, och att utföra den på flera sätt. Hela passet brukar bli ca 40 min.
Kortare pass med högre fart
Dessa pass brukar kunna se ganska olika ut, men lägger ner mycket tid på uppvärmningen då det kan avgöra hur hela ridpasset ska gå. I uppvärmningen brukar vi skritta, först rakt fram, om vi rider på banan senare på böjda spår också. Uppvärmningen brukar ta minst en kvart, målet med den är att hon bjuder framåt, känns arbetsvillig, mjuk i sidorna samt lyhörd.
Sedan kommer vi till huvuduppgiften, vilken alltid varierar. Exempel kan vara skänkelvikningar i tölt, galoppfattningar, trav över bommar, intervaller...
Jag brukar lägga cirka 15 minuter till huvuduppgiften, alltid med små skrittpauser.
Som avskrittning brukar vi skritta en särskild runda som brukar ta ungefär tio minuter, med fokus på att få henne avslappnad.

Senast ändrad:

Jag har alltid en plan med min häst och ridning/träning.

Sen ser det alltid olika ut beroende på vad jag ska göra.
Att göra övningar som känns bäst för dagen eller att man behövde träna på något annat än vad som var tänkt signalerar för mig att man inte riktigt vet vad man sysslar med och inte riktigt känner hästen, vad den behöver och varför.

Beroende på vad jag tränar idag vet jag vad jag kommer att behöva göra imorgon liksom...

Men nu håller jag mig inte till enbart gångartsridning utan tränar främst dressyr, hoppning och terräng med min islänning men även gångarter med men dom är över medel som dom är så behöver inte träna så mkt på dom som tur är för det tycker inte jag är kul :p

Håller inte riktigt med dig faktiskt. Jag sätter inte liketstecken mellan att planera varje ridpass och inte veta vad man sysslar med. Jag är ingen proffstränare precis, men jag tycker ändå att jag har koll på varför jag använder de övningar jag använder, vad de får för resultat och så vidare. Jag har alltid en grund i ridningen, jobbar tex. alltid lösgörande, men använder olika rörelser och övningar för att uppnå det jag vill. När jag känner att hästen klarar av en sak på ett bra sätt höjer jag svårighetsgraden, men har alltid kvar grunden.

Jag har sett lika många ryttare som sitter och rider efter ett väl planerat schema och som inte har en aning om varför de gör de olika övningarna. Utan mest gör det för att de har lärt sig dem.

Jag tycker absolut att man kan ha en genomtänkt plan och mål med sin ridning och veta hur man ska komma dit utan att ha varje ridpass schemalagt. Det handlar nog mer om hur man är som person. Även om man har ett schema (vilket jag har ibland, men inte alltid) så kan man ju bli tvungen att anpassa det efter andra omständigheter. Dagsform och störningsmoment som kan förekomma. I alla fall har det varit så med alla hästar jag ridit vid något tillfälle, de är ju inga maskiner.

Just nu fokuserar vi mest på konditionen, och att hon ska gå ner i vikt.
Resten får bli när det målet är uppnått.

Vi rider mycket i skogen just nu, och på en stubbåker. :)

Håller inte heller med dig. Jag har ett långsiktigt mål, och flera kortsiktiga. De jobbar jag efter, men jag behöver inte ha ett schema.
Jag jobbar på det som behövs jobbas på för dagen, och ibland känner jag inte för att jobba alls utan gör något annat istället, rider ut, leker vid hand osv.
Jag anpassar jobbet efter dagsform och humör.

Jag tävlar gångarter men tränar inte gångarter. Hur menar du att man tränar gångarter?
Han ska alltid vara ren i alla gångarter. Sen tränar jag dressyr, med fokus på vad rörelsen ger snarare än rörelsen i sig. Mitt mål är en trevlig, lösgjord, framåttänkande häst med lätt för samling och ökning, som är kul och mjuk att rida. Alla sidvärtsrörelser och alla övergångar ska sitta som en självklarhet.

Jag håller inte heller med dig om det.

Jag rider för Atli Gudmundsson och han brukar säga: "Man ska ha en plan för sin ridning. Men man ska alltid vara beredd att ändra den utifrån vad hästen talar om för dig. Vad du behöver träna, hur mycket och på vilket sätt talar hästen om för dig, ifall du lyssnar. Idag behöver du göra så här. Jag vet inte vad du behöver göra i morgon - men det kommer hästen att tala om för dig. Lyssna på hästen!"

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 193
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 170
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka