Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
skritt ca 10 min - trav stopp trav osv för att känna att han lyder. sen travar vi och skrittar om vartannat olika ridvägar en stund. Sen lite böjningar. Sen galopperar vi lite, böjer mera i trav och skritt - skänkelvikningar, bak-framdelsvändningar, öppnor och slutor tex, jobba lite på volt. sist kollar jag tölten då han måste vara riktigt uppvärmd för att den ska hålla sig ren, jobbar lite på volt eller cerpentiner i tölt. sist brukar vi tölta grusvägen ner och galoppera på långa tyglar hem. jag sitter alltid av och skrittar av för hand. Så brukar det ungefär se ut.
Hej, hoppas alla haft en trevlig jul!
Hur gör ni när ni lägger upp ett ridpass? Rider ni bara på, eller har ni en plan med vad ni vill träna? Hur länge skrittar ni av o fram osv, tölt eller trav först?
Berätta!
God fortsättning till alla!
Är hobbyryttare. Dom flesta ridpass är oplanderade, rider lite som jag känner, men vissa strukturerar jag upp, just för att det blir lite roligare att rida på banan då. Alltid trav före tölt då hästen gärna väljer trav. Har förmånen att få rida en duktigt skolad häst så det är superkul även om jag inte har några som helst ambitioner med min ridning förutom att ha kul och hålla mig och hästen i form.
Det låter bra, att rida och träna grunden noggrant, att hästen lyder och lyssnar på hjälperna, är mjuk och avslappnat. :-) men det jag kan känna på vissa hästar är att om man tar tölten på slutet, (beror på hur länge, mycket och hårt man rider innan) att dom inte orkar hålla ren takt. Men det är ju såklart olika från häst till häst och hur man rider och hur tränad hästen är.
Bara en tanke :-)
Ja precis, vissa hästar tänder till riktigt efter en galopp!!Ja, det är sant. Min polle har gammal spatt, så han behöver riktig uppvärmning. Det är också på det viset att det känns som att hans energi ökar ju längre vi rider (inom rimliga gränser). När han har galopperat är han på topp, medans framskritten går i slowmotion. haha. Men som du säger, det är olika mellan häst till häst!
Hej, hoppas alla haft en trevlig jul!
Hur gör ni när ni lägger upp ett ridpass? Rider ni bara på, eller har ni en plan med vad ni vill träna? Hur länge skrittar ni av o fram osv, tölt eller trav först?
Berätta!