upplägg av träning

E

Erikan

tänkte höra med er hur ni skulle lägga upp träningen för denna häst.

5 år gammal valack. blev inriden och inkörd som 4 åring. sen vila. sen påbörjades grundridningen i december/januari i år. han har sen dess fått vila kortare perioder (två veckor) någon gång.
riden ca 4-5 gånger i veckan.

hur skulle ni lägga upp träningen för denna häst? tanken är att jag ska rida dressyr. men det jag vill ha är ju en häst som håller i massor av år.
hur många dagar i veckan skulle ni rida?
hur länge?

snart är det ju dessutom dags för sommarbete också, då kommer han att få vila. hur lång sommarvila skulle ni gett honom?

tacksam för era tankar ;)

Sv: upplägg av träning

På min nästan grundutb 4åring har jag lagt upp det så här: tömkörning o ridning 2ggr vardera samt löshoppn 1gång per vecka. De sista 2dagarna vilar hon alt skrittas en av dom. Hon har vilat hela vintern så vi tar det rätt lugnt. Jag har märkt att man får bättre resultat om man kör lite varanan dag. Typ hårt pass växlat med ett jogging pass. O dessutom träna i tex 2v o sen vila 1v etc. Intervallerna får man ju ändra efter varje häst så klart. :)

tack för svaret!

jag hade funderingar på att han skulle få gå med ryttare ca 4 dagar i veckan. antingen i skog eller dressyr/bommar. sen övriga dagar antingen helt vila eller skrittas i terräng(vid hand) eller longeras/tmköras.

vad tror du om det?

Jag tycker det låter bra! Jag skulle nog hellre motionera honom åtminstone 2 av de 3 andra dagarna o sen köra så ett par tre veckor o sen vila honom en hel vecka tex. Så gör jag med min 4 åring :) ska nu jobba henne 5dagar i v i 4 veckor sen ska hon vila två, joggas i två och sen konditions tränas i 4 veckor o sen vilas igen :)

ja, men det låter ju som ett bra upplägg.
tusen tack för svaren!

:)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama